Vad hände henne?

B&B

Trådstartare
I stallet där jag har min häst går tre till.
En av dem ett sto på 25 år.
Fick höra idag att imorse när de skulle släppa ut hästarna
hade hon ramlat ihop i boxen och krampat flera gånger.
Efter det hade hon rest sig upp som om inget hänt...

Vad kan ha hänt henne?

(Kan ju tillägga att hade det varit min häst hade jag nog ringt veterinär direkt vilket dessa inte gjorde, de släppte ut henne och eftersom inget mer hände kontaktade de aldrig någon veterinär så kan därför inte få veta vad som orsakade detta men kanske någon här har varit med om något liknande?)

Sv: Vad hände henne?

Fy va läskigt!!
Knepigt tycker jag att de inte ringde vet,i alla fall för rådfrågning!
Kan de varit kolikanfall? hade hästen ätit,druckit och bajsat normalt?
kollade de temp?

Gamla hästar kan få blodproppar i hjärnan. Fast de brukar ju inte krampa då direkt på såvis som när man tänker epelipsi. Men det skulle kunna vara det..

Verkar vara många sånna konstiga fall nu i höst.. tycker mej ha läst om många krampanfall här på buke bara... många spekulerar i hösilage.. hur är det med denna häst? äter den hösilage?

Colombia_Girl skrev:
Verkar vara många sånna konstiga fall nu i höst.. tycker mej ha läst om många krampanfall här på buke bara... många spekulerar i hösilage.. hur är det med denna häst? äter den hösilage?

Nej, hon äter småbalshö så det kan inte berott på silage...

Minilott skrev:
Fy va läskigt!!
Knepigt tycker jag att de inte ringde vet,i alla fall för rådfrågning!
Kan de varit kolikanfall? hade hästen ätit,druckit och bajsat normalt?
kollade de temp?

Ja men det är hästägarens gamla mamma som sköter om hästen, hon ringde sin dotter men hon sa bara att hon skulle åka och kolla till pållen när hon slutat jobbet :mad:
Så antar att ingen temp eller något annat blev kollat heller.
När jag kom på em åt hon i alla fall normalt och betedde sig normalt.

Saigon skrev:
Gamla hästar kan få blodproppar i hjärnan. Fast de brukar ju inte krampa då direkt på såvis som när man tänker epelipsi. Men det skulle kunna vara det..

Okej, ja kanske det... Hon hade som sagt inte ätit något som hon inte brukar äta så tror inte på kolik. Men såg ju inte anfallet själv så svårt att avgöra också...
Kanske tyckte hon som var där och släppte ut att det såg ut som kramper då hästen kanske i själva verket sparkade sig mot magen pga koliksmärtor. (Hon är inte så hästvan!) Men då var det ju konstigt om hon sedan betedde sig helt normalt direkt efter, eller?

Det hände precis samma sak med min kompis häst.Två dagar efter att hon fick hnm. En morgon låg han ner i boxen och rullade sig och vägrade resa sig upp. Och då ringde dom vet. och han sa att hästen skulle ut och gå varje timme minst. Och hon gjorde det men han ville lägga sig ner hela tiden. Sen nästa dag var det bra igen. Inga tecken på kolik. (Det var inte kolik det berodde på att han inte hade blivit van vid den nya maten). Kanske nåt sånt som har hänt?:confused:

Elisha skrev:
Det hände precis samma sak med min kompis häst.Två dagar efter att hon fick hnm. En morgon låg han ner i boxen och rullade sig och vägrade resa sig upp. Och då ringde dom vet. och han sa att hästen skulle ut och gå varje timme minst. Och hon gjorde det men han ville lägga sig ner hela tiden. Sen nästa dag var det bra igen. Inga tecken på kolik. (Det var inte kolik det berodde på att han inte hade blivit van vid den nya maten). Kanske nåt sånt som har hänt?:confused:

Låter liknande...
Har inte hänt någonmer gång sen detta hände.
Mycket mystiskt!

Min grannes gamla sto fick oxå så där en gång, men det är nog ett eller två år sedan nu. När de skulle leda ut henne så "bara föll hon" ihop och krampade, slog i huvudet i boxväggen och verkade helt borta - men sen efter en liten stund så var det som om hon "vaknade till", hade lite svårt att komma upp - men väl uppe så var hon precis som vanligt!!
De släppte ut henne (om hon skulle få nytt anfall så var chansen att hon skadades mindre) och veterinär kom och kollade, men hittade inga fel på henne... och hon har ju som sagt knatat på ett bra tag till efter det nu. (Tror att hon är 27 eller 28år nu)

Elisha skrev:

Usch vad hemskt att bara byta foder sådär ; S (säger inte att du gjort något fel)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar