Vad haller cichliden pa med??

Jillybean

Trådstartare
Jag kopte en pafagelscichlid for drygt 3 manader sedan. Tiger bor ensam i ett 50-liters akvarium. Akvariet har vitt grus, bitar av korall, snackskal och tva sma lerkrukor pa botten och nagra flytande vaxter. For nagon vecka sedan markte jag att Tiger borjat dekorera sitt akvarium. Han pysslar och donar som varsta Martha Stewart :D Han har fyllt ena lerkrukan med snackskal och grus. Han flyttar pa gruset, pa ett stalle kan man numera se glaset pa botten. Han ar valdigt petig nar han haller pa, plockar upp ett gruskorn i munnen, simmar omkring tills han hittar ett lampligt stalle att lagga ned det pa och sa om igen. :D
Puttar omkring de snackskal han inte kan plocka upp.
Vad ar det han haller pa med egentligen?

Bygger bo?

Vi hade ciklider för länge sedan, och de är munruvare. Våra la ägg (MASSOR!) och flyttade runt äggen med munnen och skyddade dem mot andra fiskar. Det resulterade i ett 40-tal välmående ciklidbebisar som fyllde akvariet och som vi till slut blev tvungna att ge bort... :crazy: Ciklider är alltså inte som andra fiskar som lägger sina ägg och sedan lämnar dem åt sitt öde utan de skyddar dem hela tiden tillsammans med sin partner! Kanske har din fisk fått för sig att det är tid att skaffa ungar nu och håller på och bygger bo för fullt?! Bara en älskare som saknas? :o

Våra ciklider skottar grus i tid och otid.
Endel är mindre stökiga och andra mer.
Vissa arter gräver när dom ska ha ungar men som sagt var så är de munruvare, och har sina ägg/ungar i munnen.
Troligtvis har du fått en lirare som gillar att "röra" till...

Re: Bygger bo?

Jag tankte pa det men djuraffaren dar jag kopte honom blev tvungna att separera honom och flickvannen eftersom han var sa aggressiv sa jag vet inte om jag tors skaffa en.

Re: Bygger bo?

gud va passligt att det kom upp om ceklider....
Vi har såna på mitt jobb, såg för drygt en vecka sedan att det hade lagt ägg, kul tänkte vi men en dag var de borta...de kan vara så att de är munruvare eller så har jag hört att de äter upp dem.
Nu undrar jag hur länge tar det innan det blir yngel/fisk?
Det skulle vara så jättekul om det blev något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka