Vad göra med ensamt marsvin?

M

mysecretgarden

Ja, det är inte ensamt ännu. Men hans bror och rumskamrat har just fått följa med till veterinären där dom ställt diagnosen lunginflammation, och han blir kvar där över natten & ev en till. Dom vet inte om han klarar sig, det brukar ju vara svårt att få bukt med..

Så min undran är nu;
vad gör man om kamraten nu inte klarar sig? Det är en hane på ca tre år det gäller (vet inte säkert då jag fick båda från en som inte kunde ta hand om dom längre). Ska man testa att sätta ihop honom med ett annat marsvin, ett yngre eller ett jämngammalt isf? Och om ett yngre, vad gör man då med den om gamlingen här dör (vilket antagligen blir tidigare med tanke på att han redan är runt tre år)?
Och om ett annat djur vore bättre, vad skulle det vara för djur & varför?

Andra tips och råd är självklart välkomna!

Tack på förhand,

Maria

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad göra med ensamt marsvin?

Hej!

Vad tråkigt att han fått lunginflammation. Vet hur jobbigt det är när de små liven är sjuka! Fick avliva ett marsvin för ca två veckor sen. Hoppas verkligen att han klarar sig!

Annars är nog en ung hane det bästa sällskapet åt den anrdre. Ang. åldrarna är det klart, att risken är stor att det äldre marsvinet dör innan det yngre. Men får de vara friska kan de ju leva i 6-8 år. Man vet ju aldrig (som tur är) innan hur och när de försvinner. Alternativt kan du ju försöka sammanföra honom med en äldre omplaceringshane. Kan gå, men det bästa är en ung hane.

Men jag hoppas ju förstås först och främst att han klarar sig!

Hej,

& tack för råden. De verkar komma väl till pass nu tyvärr. De ringde nyss från kliniken & han mår jättedåligt, så det bästa är nog dessvärre att ta bort honom.

Grabben som är kvar här har varit hemskt orolig & skrikit hela natten lång, vet inte riktigt hur vi skall göra nu. Hon på kliniken tyckte att en äldre vore lämpligast men jag tycker nog, som du också säger, att en yngre vore det bästa.
Tror du att det är bäst att sätta in nytt sällskap så fort som möjligt eller skall vi avvakta ett tag?

va tråkigt... :( Du gör säkert det bästa för honom.

För den andra grisens skull vore nog ett nytt sällskap inom inte alltför lång tid det bästa, men det är ju inte lätt som ägare att direkt skaffa en ny, man behöver ju lite sörjetid.

Jag skulle nog väntat ett par veckor, kollat runt efter alternativ. Kanske finns det någon ung omplaceringshane att ta hand om, istället för att köpa unge från uppfödare. Kolla på annonssidor (Bl*ck*t, annonssidan här på buke), där finns det massor av unga hanar bortskänskes/säljes billigt.

/Elin

Jag hoppas det med, han har ju varit på kliniken över natten och dom tror inte att det finns mer dom kan göra tyvärr. Det är tungt men det känns som det enda rätta att göra,

Det låter ju som en bra idé, då kanske man kan hjälpa någon samtidigt också. :)
Tack så jättemycket för råden, de behövdes.

Mvh Maria

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet inte hur jag ska tänka eller resonera. Jag har funderat oändligt länge och vänt ut och in på allt och lite till. Blandrasen...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: TantAgda
·
Däggdjur Ikväll fick min ena marsvinshane avlivas akut pga urinsten. Han var inte så gammal, cirka 2,5 år, och nu har vi en ensam hane i samma...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Con
·
H
Övr. Hund Jag behöver lite råd från er visa bukare! Jag har varit utan egen hund sedan för bara några månader sedan. Innan dess har jag hållit...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Hannahbal
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 467
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.