Vad göra då hästen tappat sko?

H

Hemligisten

Argh... :devil:
Jag blir galen då gumman tappar sina skor.. nu är det tredje skon på mkt kort tid med olika hovslagare..
Hur gör ni då er häst har tappsko och ni inte får tid hos hovslagaren förrän om några dagar?
Rider ni ändå eller motionerar ni på något annat sätt?
känns som om träningen inte kommer igång ordentligt någongång då den stoppas upp av borttappade skor... :angel:

Sv: Vad göra då hästen tappat sko?

Jag skulle nog kanske leta orsaken till varför dessa tappskor dyker upp, visst kan hästen få en och annan tappsko av olika orsaker som faktiskt har en naturlig förklaring. Men när det gäller upprepade tappskor med korta intervaller, då får man börja rota i annat också.
Handlar det om samma hov hela tiden, kan det ju var någon form av obalans i hästen som förorsakar dessa tappskor.

hör vad boj säger, för det är vettigt.

Men en akutlösning som många använder är ju sådana där boots. sådana som vi barfotagalningar använder i övergångsperioden funkar för hästar med tappskor också :)

Eller så skaffar man sig tappskokompetens så att man kan slå på den tappade skon själv. Det skulle dock aldrig jag våga. Tur då att jag aldrig får tappskor numera :P

Min pålle trampa titt som tätt av sig någon av framskorna tidigare när han var skodd på alla fyra. :mad:

Jättejobbigt!!!!! :devil: Träning mm blev hela tiden uppskjuten men jag har tur som har en hovis som kommer ganska snabbt.

Men jag red inte när han tappat en sko utan försökte få dit hovis så fort som möjligt.

Det var aldrig samma framsko som åkte av och hovis tyckte vi skulle prova att bara sko honom fram och -tjohoooo :D - sedan dess har han behållt skorna på :banana: :banana: :banana:

Min häst kan man inte rida med tappsko, för han blir så väldigt öm när han är skolös. Dock har det hänt att det gått att skritta och klättra lite i skogen när det varit mjukt.

Om min häst tappar en sko, och hovis kommer att ta några dagar på sig att komma, så drar jag först och främst av skon på motsatta hov. En sko är inte mycket på höjden för ögat, men jag har sett vad de kan orsaka.

Sen rider jag ut i skogen i skritt om det går, tar promenader, klickertränar, leker från marken mm. Man kan ju även tömköra i skritt och då jobba lite med form också, om hästen inte ömmar. Man kanske får hålla sig på rakt spår, jag brukar gå ut på grusvägarna.

Min häst trampar alltid av sig ena framskon om hovslagaren har låtit den sticka ut för mycket bakom. Handlar bara om någon centimeter men så fort den sticker ut så åker den av. Det var jätte jobbigt innan vi kom på varför skon åkte av men nu vet jag så jag säger alltid det innan de skall slå på skon så att de tänker på det.

min brukar inte få tappskor så ofta men jag rider oftast inte (kanske tar en promenad) för hon är rätt öm när hon inte har skor.

Har du snösulor på skon?? isf brukar de ju sitta lite sämre..

Brukar låta hästen stå när hon tappar en sko. Nu på vintern går det iaf inte att göra något när det är så halt.

Men jag har faktiskt tävlat en gång utan ena bakskon...:p Hopptävling i ridhus, så det var mjuk underlag... vad ska man annars göra när man kvällen innan konstaterar en tappsko.

skulle även i väg på en dressyrtävling på sön och upptäckte en tappad sko fre kväll. Dä var det en framsko, hon var dessutom lite öm, så hon gick inte riktigt rent.
Hade då sådan tur att hovis kom på lör em och slog på den:D

Det finns massor med trådar här om samma ämne där du kan få råd och tips. håller med folk att en STOR del av problemet kan lösas med rätt hovslagare/skoning dessutom, det vet jag av egen erfarenhet då jag hade ett h****** i somras men en hovslagare som snabbt insåg vart problemet låg och anpassade skotekniken därefter. har inte haft en enda tapp/trampsko de senaste 3 månaderna. lycka till, vet hur vansinnigt jobbigt problemet är men det går oftast att lösa.

Eftersom du har haft flera olika hovslagare men ändå med samma resultat, så skulle jag hålla med Boj och emindy att kolla upp andra problem. Möjligen skulle det även innefatta ett byte av hovslagare för att se om du kan komma tillrätta med problemen, sök även efter eventuella skevheter i kroppen som muskler, kiropraktik och en vettig hovslagare som verkar och skor hästen rakt och jämnt.

beror på. Jag har dock upptäckt att val av hovslagare har stor betydelse.

Ibland slår jag på en tappsko, men iblan drar jag av den andra framskon, framför allt om det är mot slutet av skoningsperioden... Mina tål gå utan några dagar/en vecka...

Rider oftast inte med en sko av...

Hemligisten skrev:
Argh... :devil:
Hur gör ni då er häst har tappsko och ni inte får tid hos hovslagaren förrän om några dagar?
Rider ni ändå eller motionerar ni på något annat sätt?
Sätter på en Easyboot och rider som vanligt :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka