Vad göra åt bitsår?

skojskrot

Trådstartare
Ni vet sådana där som blir som en kal fläck utan päls med skär hud framme?Det är inte blodigt men påminner lite om sådana sår som man själv fick när man var liten och hade gympa i gympahall,som brännsår?Ser ut och verkar svida satan vilket fall som helst.
Vad gör ni åt sådana sår?
Unghästarna leker stenhårt och jättetufft i hagen så det blir en hel del "stridsskador"..

Sv: Vad göra åt bitsår?

Tja, det går väl inte egentligen att "göra" så mycket, annat än att möjligen tvätta med ljummet vatten och lite lactacyd. Jag tycker inte om salvor och grejer, det brukar läka bäst om man låter det vara ifred (och luften komma åt!) enligt min erfarenhet.

Sv: Vad göra åt bitsår?

Om det inte blöder eller så skulle jag låta det vara och få torka. Vid behov torka rent med koksalt, som inte svider. Men jag brukar låta bli salvor och dylikt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 534
Senast: skuggi
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama