Vad gör vi nu?

nevin

Trådstartare
Vi var ute vid poolen idag, pysslade lite i både rabatten och poolen, och lillen for fram som en tornado. Rätt var det var så hittade han något intressant i en buske:

20417442.jpg

20417443.jpg

Mamma stack när lillen rotade runt, men kom tillbaka när vi gick in:
20417445.jpg

20417447.jpg

Men det som är min undran är nu, kan vi låta dem vara kvar här, är lite rädd för all skit som säkert kommer samlas i poolen? Och det kan väl inte vara så värst nyttigt för små fåglar att bada i ett chock-klorerat vatten (efter en död mus i vattnet, och 10 ton äckellöv så var vi tvungna att ta i ordentligt.) ? Vi ska dessutom renovera poolen, och sätta tak på det hela nu under sommaren, det kommer ju störa dem kan jag tänka mig. Är det bättre att schasa iväg dem nu, och ta bort äggen? Annars kanske de kläcker fram dem och överger de små om det blir för mycket liv, vi kan ju inte låta bli att gå ut på baksidan tills de små är flygklara?

Sv: Vad gör vi nu?

neeej, låt dem vara:love::love::love:
annars vet jag inte, tror inte man får flytta äggen hur som helst... ring o hör med länsstyrelsen?

Det är lockande att låta dem vara, det skulle vara lite gulligt med ungar flytande i poolen, fast det kommer innebära att vi inte kommer kunna vara ute speciellt mycket på baksidan, då vi måste sätta tak på poolen innan våran son kan vara där. Och taket kommer behöva sättas fast ca 1 meter från boet.... Äsch, det här blir ju svårt!

EDIT: Att sonen inte kan vara där utan gåstol menar jag ju då förstås, med den tar han sig inte i poolen, men utan går det npg fort.....

Senast ändrad:

Jag skulle nog låta äggen vara och dessutom sätta taket på poolen. Förhoppningsvis så fattar mamman piken och flyttar sina små så fort det är möjligt för henne.

Finns ju olika viltvårdsställen, ta kontakt med ett sådant så fort som möjligt och hör dig för om de kan hjälpa dig, kanske får de helt enkelt fånga in mamman och flytta på gänget. Poolen verkar ju inte lämplig för små andungar, inte minst för att det ser ut som om de inte skulle klara att komma upp från poolkanten.

Efter som att hon byggt boet och lagt äggen där trots att ni vistas därute ibland så är hon nog ok med att ni finns. En del fåglar är ju mindre skygga än andra.

Sålänge du kan hållan lillen ifrån boet så finns det väl ingen anledning att flytta på det. :) Blir hon störd av er närvaro så flyttar hon väl ungarna när det är möjligt?

Jag hade inte rört dem och jag hade väntat med att renovera poolen. :angel:

Men jag håller mer föregående skribent att du bör ringa viltjouren och be om råd.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama