Vad gör vårt dricksvatten lila?

Angua

Trådstartare
Vi får lilafärgat vatten ur kranen på kvällarna, efter duschar och annat när det spolats mycket vatten. Google kom fram med kaliumpermanganat och det finns i filtret så det är en starkt misstänk, men frågan är om det kan vara andra anlednignar också? Nån som varit med om liknande?
Jag ger inte djur eller människor lila vatten att dricka, vi köper dricksvatten och får åka och hämta vattnet till hästarna. Vi har påtalat detta till hyresvärden men ägaren är bortrest och förvaltaren på semester till den 18 och ingen kvarvarande kan ens ringa rörmokaren :banghead: (kontoristen är bara gift med den som installerat filtret......) Vi har haft problem till och från med skitigt vatten och där hittade de att delar av den gamla filtermassan hade kommit ut i rören. Så det känns ju inte omöjligt att det är samma med det lila vattnet.
Jag är lite lätt irriterad om vi säger så.. Vore bra att veta vad fasen det beror på och är det kaliumpermanganat är det inte så bra för avloppen och giftigt för vattenlevande organismer. Vi ska försöka få tag på förvaltaren trots hans semester, rörmeckarn kan vi ringa själva om det är så. Men stå med antagligen otjänligt vatten i en vecka till är inte ok utan att det händer något.

Sv: Vad gör vårt dricksvatten lila?

Det är kaliumpergamanat från filtret ja.
Det är antagligen så att backspolningen inte fungerar, alternativt att doseringen är trasig.
Man brukar ha ett sånt filter för att få bort järn och ev mangan.
Du skulle kunna fråga om man kan koppla bort filtret tills det är åtgärdat, och köra vattnet ofiltrerat, om det inte är väldigt höga halter mangan i vattnet.
Annars finns det företag som servar filter, så man kanske kan anlita någon.
Det är ju inte okej att behöva dricka vatten med kaliumpergamagnat.
Lycka till!

Sv: Vad gör vårt dricksvatten lila?

Jag har googlat mer och hittar inte heller någon annan förklaring. Det är främst för att få bort järn vad jag vet, det finns en hel del här. Maken skulle jaga rätt på förvaltaren på hans skidsemester, vi kan ju ringa och fixa ut någon men kan ju inte göra det utan lov sas.
Tack för svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka