Vad gör ni när allt blir för mycket?

MJLee

Trådstartare
Som rubriken säger, när allt blir för mycket, Trump, Syrien/Turkiet, Amazonas, klimatet, den alltmer öppna rasismen i Sverige, vad gör ni för att stänga ute allt? Själv tittar jag på Great British Bake Off. Det är så otroligt avslappnande. Deltagarna är trevliga och hjälpsamma mot varandra, det värsta domarna säger är att en biscuit är underproved och petar i innehållet för att visa att den inte är tillräckligt lätt. Eller att svartvinbärsfyllningen med en ganache av mörk choklad och ingefära inte har tillräckligt med ingefära i sig för att smaka bra.

Annars hänger jag på hockeyforum och har roligt åt alla bipolära hockey fans som en minut planerar Stanley Cup paraden och andra vill sparka hela staben, tränare och trejda alla spelare. Ibland under samma match, ibland samma period. :grin: :rofl:
 
Stänger av notiserna för de nyhetsappar jag har på telefonen och går en promenad, tittar på Gilmore Girls eller läser en bra bok. Det har också hänt att jag sagt till sambon att jag inte orkar diskutera politik och grejer på ett tag, vi pratar rätt mycket om sådant annars.
 
Jag glor på netflix och läser kiosklitteratur som det så nedlåtande heter.Också kör jag meditation och yoga och blir förbannad på att jag så vackert följer medelklasskvinnonormen, typ.
 
Jag har valt mina månadsvisa gåvor från hjärtat och behöver inte ta ställning till det. Jag följer inga nyheter som standard utan läser in mig när jag orkar och försöker då "göra skillnad" genom att stötta ekonomiskt eller försöka ta upp det åtm på mina sociala medier eller helst irl. Och så har jag alltid dåligt samvete över att jag kan välja detta privilegierade sätt att förhålla mig till världen och blir ändå lite sur på mig att dåligt samvete gör varken från eller till. Jag försöker istället ha en mer inspirerande o stöttande syn och att förmedla det, för det ökar mitt engagemang. Även om jag tyvärr är ganska bra på att bara bli lite för arg 😅

Men ffa så är nog valet att inte följa allt hela tiden det som påverkar mig mest.
 
Jag får ångest och gråter. Pratar med vänner om det och bearbetar. Känns lättare när jag fått prata om det med någon, lättare att tänka på annat sedan.
Men ja, jag är en sådan som följer nyheterna slaviskt för det är lättare att hantera världsproblemångest än min vanliga ångest.
 
Det är en anledning till att jag inte följer nyheter, jag odlar bara mitt människohat och hopplöshet inför allting.

Det räcker att veta att det händer hemska saker och att mänskligheten är vidrig, behöver inte bli mer detaljerat än så.

Jag läser om och tittar på sånt som gör mig glad istället, träffar mina vänner och bakar, gosar med djuren och pysslar i stallet.
 
Sätter mig i växthuset, tänder lite ljus, klappar en katt och tar ett glas vin funkar bra. Går ut i stallet och borstar på en häst eller tar en ridtur, också högklassig terapi.

Rensar ogräs, eller den årstid när det inte funkar, bläddrar i frökatalogerna och tecknar storslagna skisser för kommande säsong.

Eller packar en ryggsäck, drar ner till stranden eller till skogs, tar med kameran och fångar stora och små ögonblick. Följa hockeysäsongen funkar även för mig, särskilt när det går bra.

Dvs: helt enkelt gör tillfälligt världen så liten så att den känns hyggligt kontrollerbar, vacker, snäll och fantastisk.
 
Startar datorn och försvinner till Azeroth för en stund.

Förr gick jag till stallet och begravde ansiktet i min hästs man, men nu står hon i en urna på min byrå så den räddningen finns inte längre... :cry:
 
Stället, gymmet, skogen, hundpromenad

När diabetsen/sjukdomar har krånglat så blir det feelgodfiln och filt i soffan med hunden. Helst själ med djuren är bästa återhämtningen för mig.
 
Jag umgås med djur, kollar något på tv eller läser en bok. Jag tycker också att det är hjälpsamt att läsa positiva nyheter eller att läsa om människor som gör bra saker i världen. För det finns ju mycket sånt också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp