Vad gör ni med manen under sommareksem?

Is

Trådstartare
Ja vad gör ni med hästarnas manar? Speciellt ni som har hästar med väldigt tjock man.

Låter ni hästarna bara klia av sig manen om det blir så illa med eksemen eller har ni några super knep?
Hörde att att någon rakade av sina hästars man för att få in mer luft till mankammen. Någon som provat det?
Själv drog jag idag av täcket bara för att upptäcka att hela Snorris extremt tjocka man var en ända tova från manke till öron :cry: han har aldrig kliat så här extremt i manen förut så ikväll har jag provat delat manen och gjort närmare 40 små flätor för att prova få in luft (och eksem spray), fungerar inte detta så blir det nog saxen :cry: idag klarade han det utan att få sår men fler klidagar som denna så kommer han vara ett ända stort sår hela han.

Så vad gör ni har ni provat fläta manen? blir det bättre eller sämre?

Sv: Vad gör ni med manen under sommareksem?

Jag försöker tvätta manen några gånger under sommaren, däremellan ser jag till att borsta ur den ordentligt flera gånger i veckan med hjälp av massor av pälsglans och en mankam. Det tar sin lilla tid varje gång men det funkar iaf på min häst. Struntar jag i borstningen några dagar i rad så blir det som du skrev en enda stor tova av allt.

Hästen skall skyddas från knott och stå inne innan+under då knotten är som värst solnedgång och uppgång. Har man en eksemhäst MÅSTE man börja i god tid innan knottsäsongen börjar annars är det kört för hela sommaren och hösten. Hur tjock manen är har ingen betydelse. Mygg mm kan för hästen göra det än värre, ännu en sak till att skydda sig emot. Hela allmäntillstådet påverkas.

Det bästa medlet hitills är bensylbenzoate, sök på forumet finns fler trådar om det. Killitch kan köpas i Sverige numera läste jag.

När jag hade exemhäst så var det förutom täcke på från tidig vår fram till oktober, så att jag tvättade/sköljde igenom man och svansrot varannan/var tredje dag med vatten blandat med äppelcidervinäger. Jag tror det var ca 2 dl till 10 l vatten ungefär. Sen smorde jag förebyggande med Nylanders kräm, och om han började klia för att knott/mygg t ex kommit åt honom under ridning, så smorde jag in men och svansrot med equilotion som avbröt klådan och svullnaden bra.

Men täcke på, håll manen ren och smörj förebyggande samt för att avbryta påbörjad klåda. Det var ett fungerande koncept för mig och min häst. Han hade haft svåra exem tidigare, men höll sig besvärsfri på detta sätt. :)

Jag rakade av den. Och har fortsatt med det, då ponnyn är sötast så.

Det är dock enligt mig bara en nödlösning tills man hittat en tillfredsställande lösning på grundproblemet.
Dvs jag rakade av manen det där året när jag var för sen på med täcke osv, dvs när han hann börja klia sig. Men målet var ju att hitta en metod/lösning där han inte kliade så manen blev ful. Jag anser inte det är acceptabelt att de kliar sig såpass generellt. Däremot kan det ju (tyvärr) ta några säsonger innan man lärt sig vad som krävs ffa om det är nydebuterat eksem.

I år kliar han (än iaf) inte alls, och skulle kunna få ha sin man intakt.

När jag hade eksemhäst tvättade jag man och svans ofta med vanlig grönsåpa. Sedan sprutade jag på pälsglans och det gällde att börja tidigt för annars var det kört.
Ett år kom sommaren bara så där över en natt. Poff! Den hösten fick pållen stubbman. Som tur var så växte hans man fort så till vintern var den lång igen.

Om man kombinerar Killitch så hästen inte kliar sig med en bra schamponering då och då, och så eksemtäcke så klart, så klarar sig även en svårt drabbad häst utmärkt!

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 102
Senast: sthu
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästvård Först och främst: Jag ska ta hit veterinär. Har försökt få tag i idag, men inte lyckats ännu... Min ena häst har börjat tappa stora...
2
Svar
20
· Visningar
7 257
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 440
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross