vad gör man

Olympus

Trådstartare
med en häst som är skadad men inte fattar det själv?

Har ett sto med kotledsinflammation i båda fram. Hon går i en lite sjukhage men fattar inte att man måste hålla sig lugn! Varje dag nu när jag har kommit till stallet har jag hört "Din häst stod och bockade och stegrade idag i hagen"

Jag blir galen, hon kommer ju aldrig bli bra om hon ska hålla på så! Som tur är har någo alltid tagit in henne när dom sett att hon hållit på så och två stycken i stallet har sagt att dom kan ta in henne på dagarna 1-½ timme innan insläppet vilket jag självklart är väldigt tacksam för.

Men om hon inte skärper sig snart så får hon boxvila istället och det lär hon väl inte tycka är speciellt roligt (o det kommer nog inte jag heller tycka när hon ska sättas igång igen)

Sv: vad gör man

e inte hästen lugnare i större hage då? de är min..skulle aldrig kunna hålla honom i liten sjukhage..även om han tar nån galopp då o då..men de är bättre än att han strå och i princip håller på som din i liten sjukhage.

e inte hästen lugnare i större hage då? de är min..skulle aldrig kunna hålla honom i liten sjukhage..även om han tar nån galopp då o då..men de är bättre än att han strå och i princip håller på som din i liten sjukhage.

Ja, jag har funderat lite på det. I vanliga fall går hon i en större rasthage (inte så stor att hon kan galoppera i den men hon kan åtminstonde röra på sig lite)
Det konstiga är att jag själv aldrig sett henne bete sig så. Hon är ju oftast intagen när jag kommer men de dagar jag har varit i stallet nästan hela dagen och hållt ett öga på henne så har hon vart hel kolugn. Inte för att jag tror att dom i stallet ljuger eller så för jag vet att hon kan vara lite galen i hage. Men varför gör hon det bara när jag inte är där!

samma för mej..folket i stallet säger att min pålle är helt galen o rejsar runt som bara den men inte när ja är där..oavsett vilken tid ja kommer står han o betar...ja hade gärna sett de själv nångång..

antar att du inte rider, så hästen är väl helt enkelt understimulerad... kan du inte ut och promenera med henne?

Hur länge ska hästen stå? Vad säger veterinären? Kan du kasta in grenar och annat som hästen kan roa sig med i hagen? Sätta hästen på milt lugnande om det är för en kortare tid?

antar att du inte rider, så hästen är väl helt enkelt understimulerad... kan du inte ut och promenera med henne?

Står hästen i sjukhage/boxvila ska den väl knappast promeneras?

Hur länge ska hästen stå? Vad säger veterinären? Kan du kasta in grenar och annat som hästen kan roa sig med i hagen? Sätta hästen på milt lugnande om det är för en kortare tid?

Jag promenerar med henne 20 min om dagen enligt veterinärens order. Då är hon rätt pigg men hon får lugnande som vi fick av veterinären. Funderar även på att ge det i hagen men det håller inte så länge och dessutom vill jag inte ge det för ofta.

Hon ska stå i 3 veckor (på torsdag har hon ståt i 2 veckor) och sen ska vi tillbaka. Dock är jag rädd för att skadan inte kommer vara läkt ännu utan hon får nog en behandlign till och yterligare 3 veckor vila.

Det enda som egentligen skulle hjälpa känns det som är att ge henne boxvila, men då blir hon som sagt nog inte så rolig att sätta igång sen...

Kolla med veterinären vad han/hon anser om att ge lugnande även när hästen står i hagen.
Bättre att korta ner väntetiden med de medel som går än att låta hästen stå ytterligare 3 veckor för att den härjat i sjukhagen.
Kanske även värt att ställa i box just därför?
Hur trevlig blir hästen efter totalt 6 v i sjukhage mot en vecka till i sjukbox?

de är nog bättre att ställa hästen i boxen och sen ta igångsättningen som den kommer..ge lugnande när man sätter igång den..hur mycke de nu hjälper..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama