Vad gör man nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

CogisCarpeDiem

Trådstartare
Besökte ridskolan i närheten och en av deras hästar såg oerhört tufsig, ej i form och misskött ut. Alltså en av ridskolans egna hästar. :eek:
Jag vet att denna häst har sett bättre ut, men nu såg den inte alls bra ut.:mad:
Vad gör man?:confused:

Sv: Vad gör man nu?

Fråga dem varför den ser ut så, istället för att skriva här. Kan ju finnas en god anledning. Den kan vara sjuk, under behandling etc. Ingen här kan ju säga vad du ska göra eftersom vi inte har en aning om varför den ser ut så och om den är vanvårdad eller inte.

Om den skulle ha varit sjuk så är det ingen ursäkt till varför den såg så tufsig och ovårdad ut. En ridskolehäst får inte se ut på det där sättet! :mad:

Om den skulle ha varit sjuk så är det ingen ursäkt till varför den såg så tufsig och ovårdad ut. En ridskolehäst får inte se ut på det där sättet! :mad:

Håller med, fråga.
Vår ena ponny fick senskada i våras, och stod hela sommaren och sen sätts hon igång sakta men säkert nu. Bra så. MEN hon är tjock efter en hel sommar på bete utan motion. Hon är rejält långhårig eftersom vi inte bryr oss om att klippa när hon inte ska ridas hårt. Och hon är ofta skitig, eftersom hon inte går med täcke, eftersom hon inte är klippt.
Visst, nu rids hon varje dag, och alltså borstas och gosas och allt annat. Och vi har borstat och tagit hand om henne hela tiden såklart, varje dag.

Men det första hon gör varje morgon är att rulla sig på det lerigaste och mysigaste stället. Så skulle du se henne, skitig, långhårig och med rejäl mage, skulle du kanske tycka hon ser misskött ut. Fråga därför, kan finnas en bra förklaring där med.

Men det är en helt annan sak om de är rund om magen och har rullat sig i hagen! Men om hästen är dålig form, mager och tufsig, ovårdad.
Hörde ifrån en kamrat att ridskolan var anmäld i våras för vanvård och då såg den här hästen mycket värre ut, riktigt riktigt mager!
Min poäng är att ridskolehästar får inte se ut på det där sättet!

Jamen om du nu tycker det är så illa får du väl anmäla det hela. Folk här kan inget göra åt situationen framförallt som vi inte vet vad du menar med mager och tufsig.
Jag tycker dock att du först ska fråga varför hästen ser ut som den gör. En sjuk häst kan snabbt bli både mager och tufsig utan att det går att göra så mycket åt det. Om det gäller en enda häst bör det finnas en naturlig förklaring till det hela.

Det är klart att det kan finnas anledning till det! Särskilt om bara en häst ser ovårdad ut. Sen behöver verkligen inte hästen må dåligt för att den är smutsig och oryktad, du skriver ju inte att den är mager eller något.

Jag känner igen smuts ifrån hagarna utan den här såg verkligen bortglömd ut dvs den har inte blivit ordentligt ryktad på evigheter. Det fanns ingen som helst glans i pälsen!
Det finns ingen ursäkt för ridskolor att de får ha magra hästar, ovårdade eller ohyfsade! Sådant ska korrigeras!
Ridskolan ifråga gällande den här hästen var anmäld för vanvård i våras pga att hästarna var magra och då var den här hästen värst. De har inte rättat till problemet än med just den här hästen. :mad:

Vad vill du med tråden?

det är väl bara att anmäla isåfall om du är missnöjd.

Har du gjort en anmälan utan att pratat med dom på ridskolan som är ansvarig för hästen?

Är det bara en av hästarna? Hur ser de andra hästarna ut? Är det bara en häst är det väl bara att fråga varför den inte är i bättre skick.

Är det bara en av hästarna? Hur ser de andra hästarna ut? Är det bara en häst är det väl bara att fråga varför den inte är i bättre skick.
För tillfället ser de lite bättre ut.
Den har blivit bortglömd! Den är inte så populär pga att den är lite bufflig och kittlig!

Har du gjort en anmälan utan att pratat med dom på ridskolan som är ansvarig för hästen?
Kom inte här och prata! I Sverige görs det anmälningar till höger och till vänster utan att ens kollat upp saker!
Det kan tex göras anmälan på någon som inte har sin häst ute i hagen tillräckligt fastän hästägaren har fått vissa direktiv ifrån veterinär.
En kompis till mig hände detta för!
Ridskolan i fråga förtjänar det som de får, eftersom de slarvar. De har ju redan en anmälan på sig och har inte lyckats få till allt än.
Snål ridskola också!

Jo tack jag vet att folk anmäler till höger och vänster UTAN att ha nån gång som helt koll på vad som egentligen är.
Jag som bonde har varit med om det några gånger och vart anmäld p g a okunniga människor som du!

Att inte tala med dom ansvariga är som att sticka en kniv i en annans rygg bara för att man är för feg att göra det själv!

Du har ingen aning om hur känslan är att så där med länsstyrelsen! det är skit obehandling Oavsett om man har gjort rätt eller fel!
Det är inte alls kul att få anmärkning som man får ifrån länsstyrelsen för att folk TROR (alltså som du) dig veta vad anledningen är!
Man får en anmärkning oavsett.

Och sen är det en väldigt står skillnad mellan länsstyrelse och länsstyrelse. Det kan finnas rent ut sagt idioter där ute som har det arbetet fast har bara haft en kanin i bur i barndomen och sen tro att det kan döma andra som har jobbat med djur hela sitt liv!

Det kan ta allvarliga konsekvenser att dra ditt en okunnig person och då är det helt och hållet ditt fel! För att du gjorde en anmälan utan att fråga först.

Men såklart man ska göra en anmälan om man tycker nåt är fel MEN det för man EFTER man har pratat med djurägaren och fått reda på orsaken.
Och håller inte orsaken så anmäl.

Lägg av! Uppvuxen med djur så jag vet hur en häst ska se ut! Den här hästen som det är fråga om har sett bättre ut men nu såg han fruktansvärd ut! Skolan har varit anmäld tidigare under året för misskötsel av djuren, då var den här hästen mycket mer mager än vad den var just nu men även de andra hästarna. Jag har bekanta som rider på klubben i fråga så jag har kollat läget, mellan det jag började tråden och gjorde anmälan.

Du har ingen aning om hur känslan är att så där med länsstyrelsen! det är skit obehandling Oavsett om man har gjort rätt eller fel!
Det är inte alls kul att få anmärkning som man får ifrån länsstyrelsen för att folk TROR (alltså som du) dig veta vad anledningen är!
Man får en anmärkning oavsett.

Så är det ju inte. Om någon anmäler dig och länsstyrelsen kommer ut så blir det inga påföljder eller kostnader om allt är som det ska hos dig.

Alltså jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår din poäng. Du skriver att hästen har varit mager tidigare, men att den nu ser bättre ut. Då har väl hästen förmodligen varit sjuk eller något, och det tar tid att återhämta sig.
Det enda du annars skriver är att "hästen inte är ryktad på evigheter". Man må tycka vad man vill om det, men det är inget brott på något vis att en häst är oborstad, så länge pälsen kan stå emot väta/vind och hästen inte fryser, dvs hästen får inte var täckt med gödsel eller annat som förstör skyddslagret. Lera/smuts gör det inte, även om det inte är snyggt.

Du skriver också att du har "kollat läget" med bekanta som rider på klubben, men vilken information har de fått? Frågan kvarstår fortfarande, har du pratat med ansvariga för hästarnas skötsel och vad sa de i så fall om saken? Om du inte har gjort det - varför inte?

Nu kommer ju länsstyrelsen att ta reda på anledningen till varför hästen ser ut som den gör, men det känns som om det hade varit väldigt mycket snabbare o smidigare att fråga själv från början.

Om de redan har en anmälan på sig så borde väl länsstyrelsen redan ha koll på läget?

Tycker mest att det låter som att du hyser nåt slags agg emot just den ridskolan, för det du har att komma med verkar ju inte speciellt mycket.
Det är väl bra att den ser bättre ut nu än den gjorde tidigare, då går det ju av nån anledning åt rätt håll ialla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III