Vad gör man med olyckskorpar?

phie

Trådstartare
Blir så trött på min hästs fantastiska färdigheter att skada sig att jag inte vet vad jag ska göra ibland.

Jag har haft min häst sedan 2007, och vårt liv tillsammans har sett ut såhär:

September 07 - november 08: Inga problem
December 08 - maj 09: Konvalescent sedan rehab på grund av knäinflammation som resultat av spark från annan häst, ej riktigt igång vid betessläpp
Juni 09 - augusti 09: Bete, lite småblessyrer och svullnader men inget dramatiskt
September 09: Inga problem
Oktober 09 - mars 2010: Ligamentsskada på grund av löshoppning, hästen blev osäker och hoppade dåligt med ett litet knix i landningen som följd. Konvalescent och rehab, rehab, rehab
April 2010: Hittas tjock som en stock i ett bakbenben i hagen, är öm och halt, distriktsveterinär tror lymfangit/senskada men det kräver vidare utredning på klinik (läs: nästa veckas projekt). Är fortfarande under rehab p.g.a ligamentsskadan som är i andra bakbenet!

Hästskrälle, liksom :crazy: Det är verkligen inte svårt att gå ner sig som hästägare till en häst i den kalibern, alltså... Han verkar vara en riktig olycksmagnet!

Är det någon annan som har en riktig olyckskorp till häst? Visst blir det ljusning på horisonten någon gång, speciellt när ridtarmen drar och bråkar :(

Sv: Vad gör man med olyckskorpar?

Men attan Phie!!! Nu får det väl vara nog... Lilly har ju haft lite otur under 3-4 årsåldern men peppar, peppar...nu är det ett tag sen (knappt man törs säga det högt) ... Håller tummarna för att det vänder för er nu!!!!

Hahaha förlåt om jag skrattar men jag hade faktiskt nääästan tänkt att starta en sån här tråd själv ;) Skönt att höra att man inte är ensam!

Köpte Flipa Januari 2008

Mars 08 - Augusti 08: Får en spark i hagen, blockhalt höger bak, in till klinik och hängmatta 2 veckor för att kunna utesluta spricka! Slutade med en senskada på gaffelbandsgrenen... Total boxvila till maj, sedan sjukhage som utökades till lite större under sommaren. I augusti fick hon komma ut med sina vänner igen!

Mars 09: Har klarat ut hela igångsättningen och allt är frid och fröjd, får en spark på höger fram (smalbenet) där det blir ett någorlunda djupt sår... får vila ca 2-3 veckor men sen var det OK igen!

Även sommaren klarade vi toppen!

Augusti 09: får en spark typ på "framsidan av bogen", supersvullen och vilade nog ca 2-3 veckor...

Hösten går också toppenbra!

December 09 - Januari 10: Får en spark på höger fram igen, utsidan en bit ovanför knät, sjukhage och vilar ca 1 månad

8 Februari 2010: Hittar tagg i höger fram knä, det var inte första gången heller men denna gång blev hon både halt och svullen! In till klinik vilket slutade med nedsövning och operation där man plockade bort 2 taggar och 1 hårstrå från hennes knä, stod där ca 2 veckor sedan boxvila hemma -> sjukhage -> vanlig hage, allt som allt ca 1 månad

22 mars 2010: Höger fram (igen!) tjockt från topp till tå och det sipprar ut var från ett litet sår... In till klinik igen som inte hittar något speciellt mer än ett ytligt sår... får behandla för lymfangit bara och tvätta såret, det hjälpte och igår lossnade sårskorpan! :laugh:

Utöver detta har vi haft miljoner små spark/skrapsår och en hel del taggar lite överallt men som aldrig orsakat någon vila... Jag brukar peppa mig själv med att säga att vi kör allt nu så finns det inget kvar till sen, statistiskt sett borde vi vara klara med sparkskador vid det här laget tycker jag... ;) Sen brukar jag också trösta mig med att Flipa antagligen har väldigt starka ben som klarar alla dessa sparkar och skador, men det är svårt ändå att inte bli för paranoid, tex får hon alltid gå ute med senskydd när det kommer nya hästar till hagen och än har jag inte vågat ha henne ute över natten (lösdrift)... Så fort hon ändrar minsta lilla i rörelsemönster så tror jag att hon är halt (en dag när jag tog in henne från hagen tex så var hon så pigg att hon tog i för kung och fosterland med bakbenen, det tog ett tag innan jag fattade att det inte var något fel på henne...) Nej, det är verkligen inte lätt att motivera sig när alla andras hästar bara går i hagen och mår bra ;)

Hälsningar från mig och min lilla olyckskorp!

Senast ändrad av en moderator:

KL

Inte för att vara sådan ;) , men det är olycksFÅGLAR ni har! (har själv en sådan)

En olycksKORP är nån som hela tiden talar om hur dåligt det ska bli/gå, som kommer med värsta scenariot hela tiden :)

Jaså jaha, det är jag som är olyckskorpen med andra ord ;) och Flipa olycks-svanen då? *hihi*

Vad har din lilla olycksfågel hittat på då? Någonstans känns det alltid lättare att höra om andras problem... :crazy:

Haha, det har du rätt i! Kanske matte som är en olyckskorp medan hästen är en olycksfågel :D

Mars 08 - Augusti 08: Får en spark i hagen, blockhalt höger bak, in till klinik och hängmatta 2 veckor för att kunna utesluta spricka! Slutade med en senskada på gaffelbandsgrenen... Total boxvila till maj, sedan sjukhage som utökades till lite större under sommaren. I augusti fick hon komma ut med sina vänner igen!

Mars 09: Har klarat ut hela igångsättningen och allt är frid och fröjd, får en spark på höger fram (smalbenet) där det blir ett någorlunda djupt sår... får vila ca 2-3 veckor men sen var det OK igen!

Oh my God! Kopierar det här eftersom det är nästan kusligt likt vad som har hänt min häst. Dock var inte den första sparken som min fick lika kraftig som på din och han blev bra efter ca 2½ månad. Har haft honom i snart 9 månader och han har varit konvalescent i 3½ av dom. Nu har det varit lugnt i en hel månad :p.

Älska dem för deras vackra ögon och njut av varje dag... oavsett skicket:)

Helt rätt! Faktum är att allt promenerande vi har pysslat med har gjort att vi lärt känna varandra kanonbra. Har fått en häst som är mycket mer harmonisk, lugn och lätthanterlig.

*knapplån*
Ja, jag har också en sån.. jag köpte mitt 2 åriga quartersto i december 09. I januari slutade hon äta och bli hängig, böld i munnen. Hittade då också löss. Flera veckors återhämtning eftre att ha gått ner massa i vikt. Då får hon en svampinfektion i huden så hon tappar massa päls ner till skinnet! Trampar i vevan sönder sina hovar på något sätt. *suck* Knappt haft henne i 4 månader ens, redan tömt sparkontot på alla vet räkningar.

Haha vad lustigt ;) Ja du har helt rätt i att man lär känna en skadad häst på ett helt annat sätt, eller snarare vissa måste man lära sig känna ;) Men det är faktiskt många "OM Flipa INTE varit" skadad som jag inte kulle vilja vara utan! Jag blev liksom tvungen att lära mig hantera vissa situationer och vi jobbade mycket med kommunikation och andra saker som vi kanske aldrig hade upptäckt utan alla skade/viloperioder...

Jaså jaha, det är jag som är olyckskorpen med andra ord ;) och Flipa olycks-svanen då? *hihi*

Vad har din lilla olycksfågel hittat på då? Någonstans känns det alltid lättare att höra om andras problem... :crazy:

Ummm....hon har haft allttifrån avtrampade skor där det har behövts plastning för att kunna sätta fast en ny (vid ett tillfälle fick jag åka och köpa gummimatta som jag lindade runt hoven, tejpade med silvertejp o bara fick vänta på att det skulle växa), till kotledsinflammation med misstänkt ligamentskada i hoven och diverse sår. Avsparkat grifffelben med påföljande operation. Pinne (tjock ogrässtjälk) inkörd i benet för att hon råkade ramla på den, lymfangiter, kraftig allergisk reaktion mot isbalsam som gav ett hårlöst ben, lymfangit och ett sår som var 8x9cm på utsidan av kotan (nästan helt läkt efter 5 månader)...

Tja, lite så har det varit med min olycksfågel som jag har haft i 8år... :)

Finns en del olycksfåglar trots allt. Hoppas det ger sig någongång. Vi får hålla tummarna för det !!

Har en häst född mars 2007 som det går i ett på.

Maj - juni 07: skar sig i hornhinnan på en vattenhink och fick ta ut jouren. 2 olika ögondroppar med en kvarts mellanrum var 4:e timme dygnet om. Veterinärerna kom varannan dag och kollade ögat samt gjorde rent det från rester av hornhinnan o.s.v. DYRT! Han fick inte vara ute när det blåste och/eller var sol.

Nov-jan 07: Fick en pinne 2 cm in i överarmen. Svullnade upp rejält och var lite pyssel att sköta om. Han kom på att jag inte kunde om han la sig på den sidan.

Sep 08: Fick en spark på vänster fram som klippte av yttre tåsträckarsenan samt punkterade knäleden så ledvätskan rann ner för benet. Akut op och klinik en vecka. Kom ut i sjukhage i november. DYYYRT!!

feb 09: Åker till klinik för att leta rätt på testiklarna ( om de låg i kanalerna), hittade inga. Suuuuck!!!

Juni 09: Kastrering genom titthålsop. ca 14000 kr. Är rädd att dömmas för vanvård då min spargris börjar se utmärglad ut :crazy:.

Nov 09: Får en spark på samma ställe som förut. Dock inte så djupt men svullen och halt.

Mars 10 - : Infl i musklerna i rumpan samt bakknäna, troligen belastning från skadan fram, finadyn 10 dagar. Återbesök 14/4 musklerna är fina, behandlas i bakknäna, plåtarna var iaf UA!!. Återbesök 5/5. . . . fortsättning följer. . . (spargrisen är död sedan länge tyvärr!!)

Hoppas inte han tänker hålla i denna trend hela sitt liv :mad:. Hade 4 hästar förut och mitt i alla hans skador så fick dem andra nån här och en annan där så det kändes som om jag var hela veterinärstationens inkomst.

Man blir lite misspepp dock :grin:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka