Vad gör jag med mina tomater?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Först hände ingenting. Och sen ingenting och ingenting. Sen small det till och poppade fram massvis av tomater!
Nu har jag nåt halvkilo kvar sisådär och vi orkar inte se en tomat igen på några veckor... Men vad gör jag för att förlänga hållbarheten på de som är kvar? Röda och svarta körsbärstomater, de flesta är ordentligt mogna medan några få ännu är gröna. Sylta? Hur länge håller de sig då? Bor i radhus så någon härlig jordkällare har jag inte.

Vartefter de mognat och jag inte haft användning för dem har de åkt rakt in i frysen bara som de är. Ska funka att använda dem i matlagning, i gratänger, på pizza, varma smörgåsar och liknande sen. Sägs också bara vara att ta dem frysta och under vattenkranen så lossnar skalet och man får bort det innan de läggs ner i grytan.

Först hände ingenting. Och sen ingenting och ingenting. Sen small det till och poppade fram massvis av tomater!
Nu har jag nåt halvkilo kvar sisådär och vi orkar inte se en tomat igen på några veckor... Men vad gör jag för att förlänga hållbarheten på de som är kvar? Röda och svarta körsbärstomater, de flesta är ordentligt mogna medan några få ännu är gröna. Sylta? Hur länge håller de sig då? Bor i radhus så någon härlig jordkällare har jag inte.

Torka dem och gör goda inläggningar i olja med kryddor :up:

Jag krossar tomaterna i mixern och konserverar dem sedan hermetiskt. Man värmer burkarna till 80 grader i en gryta med vatten i cirka 20 minuter. Sedan låter man dem svalna. Genom att burkarna blir lufttäta så håller konserverna i evigheter.

Om du även vill använda kvistarna så kan du göra tomatkrydda och tomatsalt. Hacka kvistarna grovt och låt de torka 7 dagar i rumstemperatur. Mixa och plocka bort eventuella stora bitar. Sen har du en krydda att använda i såser, kött och fisk m.m. om du vill göra salt så mixa med grovsalt efter 7 dagar. 4 tomatkvistar till en dl salt ungefär.

Jag gjorde egen ketchup i kväll på de röda jag inte hunnit äta upp. Himmelskt gott. Fryser in i mindre burkar.
Har även gjort marmelad på några av de gröna. Tänkte sylta några till av de gröna.

Tack för alla tips!
Tomatsalt lät gott men kvistarna har jag tyvärr inte kvar, det blir nåt att testa nästa år.

Tror jag provar någon inläggning och att slänga några i frysen.
Ketchup kräver väl en ganska stor mängd tomater?
@Magiana när du kokar burkarna har du då dem färdiga med innehåll och lock på?

Tack för alla tips!
Tomatsalt lät gott men kvistarna har jag tyvärr inte kvar, det blir nåt att testa nästa år.

Tror jag provar någon inläggning och att slänga några i frysen.
Ketchup kräver väl en ganska stor mängd tomater?
@Magiana när du kokar burkarna har du då dem färdiga med innehåll och lock på?
Jag fyller burkarna upp till 4/5 ungefär och stänger locket. Det är såna burkar med gummiring. Vid uppvärmningen trycks luften ut och sen pressas locket fast när burken kyls av.

Jag slänger ibland in cocktail-tomaterna som de är i frysen och så använder jag de i tex grytor, mm.

Är jag lat krossar jag de bara i mixern och fryser in i fryspåsar som de är. De använder jag i köttfärssåser, lasagner mm. Ibland blandar jag upp med lite tomatpuré men det är inte alltid.

Ett tips är att frysa in dem i zippy-bags, ta ut luften så att de blir platta. Då får man plats med ett helt gäng i frysen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka