Vad gör en bra tävling?

Frokennordberg

Trådstartare
Hej!

Inför 2011 är det dags att få tävlingsbiten att rulla igen på klubben. Mitt mål är att börja i liten skala men att göra tävlingstillfällena riktigt, riktigt bra,
Vad jag skulle vilja ha hjälp med är då att få lite synpunkter på vad det är som faktiskt gör en tävling bra och som gör att man vill komma tillbaka på tävlingar.

Så, vilka bitar är viktiga för er?

Har ni varit på en tävling där ni kände att något var "wow, det HÄR har dom skött bra!" och vad var det som gjorde det?
Vad är viktigt att tänka på?

Helt enkelt, lämna gärna lite synpunkter på vad NI tycker gör en bra tävling (organisationsmässigt).

Tack på förhand!

Sv: Vad gör en bra tävling?

Bra underlag på både framridning och tävlingsbanan är prio ett.
Många funktionärer som vet vad de ska göra och kan besvara frågor. Annars är det ingen större vits med funktionärer.
Högtalarsystem över framridningen så att ryttarna kan få någonlunda koll på tidsplanen.
Vid dressyr, fasta starttider. Guld värt!
Bra vägbeskrivning och gärna GPS koordinater.

Det är väl mina topp fem av viktigaste punkterna. Jag återkommer nästan alltid till klubbar som uppfyller ovanstående "krav". :)

Jobbade på en stor tävling i somras, det vi fick mest beröm för (förutom underlaget på ridbanan) var att funktionärerna var trevliga, tillmötesgående, flexibla och serviceminded. Jag tävlar mest på lägre nivå men tycker också det är viktigt med funktionärer som gör sitt bästa, då kan man överse visst strul.

Jag som i nio fall av tio åker själv, eller med en icke så hästvan groom tycker att det är jätteviktigt med funktionärer på plats på framhoppningen. Helst vill jag att det skall vara en funktionär som håller koll på när jag kan gå in på framhoppningen, men som också talar om för mig när jag ska gå ut och till hoppbanan. Jag frågar gärna denne när jag hoppar fram: "Vilket startnummer gick ner sist" så att jag vet när jag eventuellt skall ta mitt sista språng. Guld värt!!

Dessutom vill jag gärna ha funktionärer som höjer/sänker hinder samt bygger upp rivningar. Det blir bara så rörigt om alla har med sig en "egen" funktionär + att jag som inte har någon måste förlita mig på mamma/pappa/kompis till någon medtävlare (aldrig att jag tar med mig min man som inte är så hästvan in på en framhoppning). Oxå guld värt!

Som fg sa: underlaget är viktigt.

Något annat som jag uppskattar mycket är faktiskt att funktionärerna är trevliga. Det låter kanske dumt, men ibland är sekretariatet så snorkigt att jag aldrig mer vill sätta min fot på den klubben (och det gör jag inte om inte nöden kräver).

Sedan kan ju oförutsedda saker hända på en tävling, tidschemat håller inte av olika anledningar. Om det händer något som gör att det blir ett långt uppehåll så uppskattas det om det kommuniceras i högtalarna, bra och rak kommunikation alltså! Då är det också bra att alla fumnktionärer har samma information, så att man kan fråga om man missat vad som sas.

Fasta dressyrtider: Oslagbart!

Mat tycker jag är viktigt, det skall helst inte bara finnas mackor, utan gärna något varmt. Det måste inte vara toast eller hamburgare, det kan lika gärna (eller hellre) vara chili con carne eller liknande.

Lycka till! Det viktigaste är nog iaf att funktionärerna är trevliga och hjälpsamma och tar tag i de frågor som uppkommer, ingen vet allt, men man kan alltid ta reda på det!

:)

Fasta dressyrtider: Oslagbart!

:bow::bow:

Lite annat:

Bra underlag. Gärna samma underlag på framridning och tävlingsbanan
Bra och tillräckligt funktionärer.
Bra parkering. Har varit på allt för många tävlingar där man en blöt dag undrar om man kommer komma där ifrån. Bil+släp+häst väger ju lite
Högtalare som är bra! finns inget mer irriterande än när man hör ATT dom säger ngt men inte VAD!
Mat! Korv med bröd eller hamburgare är inte mat. Ryttare ÄR idrottare! (Sedan skulle det ju vara trevligt att som vegetarian slippa ostmackor som enda alternativ;)
Sen tycker jag ofta framridningen är väldigt liten. Ofta får man nästan inte plats att värma upp sin häst öht. Och så tycker jag man ska vara hårdare med att det bara ska vara hästar och ex. funktionärer på framridningen. Brnvagnar, hundar, småbarn osv. är bara ivägen!

Men det viktigaste tror jag ändå är trevliga funktionärer. Man ska känna sig välkommen och blir det några problem ska man inte mötas av sura miner. Lycka till :)

Lätt att ta sig till tävlingsplatsen, bra parkering med mycket plats, cafeteria med en "riktig" dagens lunch, ej bara kokt korv eller toast ;), bra underlag på tävlingsbanan. Ett plus om framridningen också är bra, främst dränerad om det varit regnigt.

Startlistor och PM utskickade i tid!!!

Att utlagd fakta INTE ändras. Dvs propp, PM och startlistor ska vara så genomtänkta att det inte behöver ändras en eller flera gånger om inget akut händer. Och att det kommer ut i tid.

Absolut fasta tider i dressyr på alla nivåer, det underlättar även MASSOR för arrangören! Men se till att ha lite koll på bokade domare, ofta anger de för kort tid extra/program så det bästa är om man känner till hur långsamma/snabba de brukar vara att döma.

Något som förenklar jättemycket för arrangören är att spalta upp listor inom de olika områdena med grejer som behöver göras och vid vilka tidpunkter. Tex när man bhöver ha möte för att börja med proppen och få den klar i tid, när man behöver börja med PM. Listor på domare och överdomare osv.

Lycka till, vår klubb kommer genomgå det samma på ena tävlingssidan nästa år :)

Flera bra arrangörstips där, tack!

Och tack ni andra för flera tänkvärda frejer! Undrade just om det där med maten skulle dyka upp, tänker så själv ^^ När jag jobbade i England var det inte ovanligt att ridanläggningarna hade egen restaurang, då mådde magen bra, man orkade så mycket bättre än på de tävlingar som bara hade "egg 'n' bacon rolls" och sånt... När man som stackars grrom väl fick några minuter över till att proviantera sig ;)

Ös gärna på med mer tips, förslag eller aha-upplevelser, om ni har!

Sist vi var iväg hade alla funtionärer reflexvästar. Jättebra, för då är det lätt att veta vilka man ska fråga om det är något!
När vi kom fram till tävlingsplatsen fick vi även ett papper med lite info, samt en lapp att lägga i framrutan med vårt telefonnummer, om någon behövde få tag på oss. Hur bra som helst, då man annars inte har en aning om vem hästarna tillhör om någon är orolig i transporten eller något sådant.

De hade även bra högtalare även vid framridningen, så man kunde höra speakern och veta när det var dags.

Vi var väldigt nöjda med arrangören!

Att man följer tidsplanen
Bra speaker
Kunniga funktionärer
Bra underlag på tävlingsbanan och bra framridning
Kunna höra speaker ifrån framridning och runt om hela stället
Bra och riktiga toaletter! (jag hatar dass!)
Bra och stor parkering att parkera transporter
Enskild parkering till besökare (bilar utan transport och hästar)

*KL*

BRA SKYLTAT! Tycker i det i regel är j'vligt dåligt skyltat.

Var på en tävling mitt ute i ingenstans. Dålig vägbeskrivning också. Ingen skylt där man svängde av från den större vägen och inte heller vid de följande 4-5 korsningarna. Sedan kommar vi in på en grusväg och vid grusvägens slut ligger 2 gårdar, en bonngård och en gård med stall, ridhus, hästar i hagar och en skylt med klubbens namn, m.a.o. ganska tydligt att vi var framme. DÄR stod det en skylt dressyrtävling. NÄHÄ? Det var ju bra att dom talade om för annars hade vi säkert trott att det var bonngården... *suck*

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka