Vad ger ni era hästar?!

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag tänkte att det vore intressant att veta vad alla ger sina hästar?! Vad använder ni de till och varför får de just detta att äta?
Själv går min islandshäst ute dygnet om, förutom vid för J*vligt väder, och äter då alltså gräs. Efter ett träningspass får hon 3/4 dl från Alg-Börje, knappt 1 liter musli (är osäker på märket..), en matsked kalk och en nypa/näve vitlök.
Sedan när det blir kallare och hon kommer att stå inne kommer hon få hö och fodret varje dag.
Detta får hon för att det var vad de tipsade om i foderaffären. Jag tränar henne mycket och tävlar en hel del.

/Nigg

----------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Mina två varmblod går också ute dygnet runt och äter fortfarande gräs. Jag har börjat tillskottsfodra med lite hö och kraftfoder.

I vinter får de (fortfarande på lösdrift) 10 kg hö, 500 g Krafft Groov (nya), 100 g betfor, 100 g foderjäst, 300 g soja och 40 g miner vit.

Denna foderstat är uträknad efter analyserat hö. De får det kraftfoder de får för att proteinet är dåligt i höt och då behövs det proteinrika kraftfodermedel för att komma upp i en protein/energi kvot på minst 6. Lite mineralfoder (miner vit) för att det övriga fodret inte täcker mineralbehovet.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

10 kg ensligae
1,25 l Kornkross
0,75 l Havrekross

Kan inte äta hel havre
8dl betfor
1 dl mineral blå

3dl soja - Pågrund av att vårat enslige innehåller dåligt med protein
1 matsked vitlök - Bra mot mkt knott, förkylingar.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

10 kg ensligae
1,25 l Kornkross
0,75 l Havrekross

Kan inte äta hel havre
8dl betfor
1 dl mineral blå

3dl soja - Pågrund av att vårat enslige innehåller dåligt med protein
1 matsked vitlök - Bra mot mkt knott, förkylingar.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

ca 17 kg Analyserat hösilage (fri tillgång)
0,3 kg Havre
0,3 kg Vetekli
0,2 kg Soja
1 kg Hippo Alfa

+ 30 ml B-vit
+ en handfull lucern
+ lite bete, då de fortfarande går ute dygnet runt!

Till ett halvblodssto på ca 475 kg som ska ha mera hull och muskler.
Har inte fått siffrorna på analysen än men om man ser tillbaka på sommaren och förra årets värden så är de nog inte roliga proteinmässigt... :crazy:
Därav soja, vetekli och hippoalfa.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

När betet är helt slut, det är fortfarande gott om gräs i hagen, så kommer hästen få:
ca 12kg hö, analyserat
1kg havre
1kg Eggersmann musli
0,2kg torr betfor som blötläggs
0,5dl mineraler

Just nu får han allt ovan men mindre mängd hö. Beroende hur han håller sig i hull så är det möjligt att jag lägger på lite lusern om han tappar. Jag ger musli för att jag tror att han tillgodogör sig det bättre än havren och om det inte var så dyrt så skulle jag utesluta havren och bara ge musli. Jag väljer den musli som har de näringsvärden jag vill ha och byter ibland blandning beroende på hur hästen fungerar i träning. (Mer eller mindre energi t ex).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Har ett halvblodssto 6 år.
Tränas för tävling, då dressyr( LB-LA).
Hon får 8 kg hö, 1 kg havre, 5 dl betfor(torr) 1 kg krafft pluss blåröd + chevinal.
Uträknad foderstat efter analyserat hö. Hon är bra i hull, och alldeles lagomt pigg och glad. Jättemjuk i pälsen och fin lyster.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

13 kg hösilage
1,5 l hel havre
1 l korn
1 l betfor
1 dl miner blå
och morötter

vbltravare på ca 500 kg, rids 7 dagar i veckan. fin i hullet, blank i pälsen, pigg och glad.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

tyvärr så finns det ingen analys på "mitt" hö så därför så får han lika som före sommaren och så hoppas jag på att det funkar.. :crazy:

8-9 kg hö (fick 10 före sommaren men äter inte upp just nu)
1 kg lusernhack
12 dl krafft sport
5 dl betfor
mineraler
b-vitamin
vitlök (har inte kommit än, beställt)
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

jag har precis fått min häst som bara stått på gräs hela sommaren tills nu..
Han har oxå vilat i 2 år men har varit igångsatt nu i 2 månader tror jag, och igår fick jag han.
Hos sin ägare fick han 1,5 kg Krafft Grund som han stått på i 1 månad tror jag (inget hö, bara bete)
Nu har jag börjat ge han hö/hösilage för att sedan bara bli hösilage, 10 kg/dag plus en massa halm.
Sen kan han inte få nån pellets här (har inte råd)
Så jag vänjer han nu så smått vid nytt kraftfoder (6 nävar lucernpellets och 4 nävar kornkross/dag plus morötter o äpplen o mineraler, ska sedan bara bli korn, mineraler, lite havre o betfor och kli, ökar för var vecka och ju mer arbete han går)
Imorn ska jag börja ge han fodertran o vitlök.
Ska oxå ta en analys på grovfodret snart (bara gissar nu..)

inom de närmaste dagarna ska han bara gå i en enskild hage och vänja sig vid den nya miljön och alla nya hästkompisar (har bott hos sin förra ägare i hela sitt liv)
Sen ska jag börja skritta han lite för att sedan rida normalt som hos sin gamla ägare.
Rider bara i 30-40 minuter nu på han i lätt dressyr arbete och styrketräning.

Han är ett halvblod, 15 år, fint hull, muskeluppbyggning pågår, 160 i mkh och ca 550 kg, väldigt ädel i kroppen och inte alls grov som de flesta halvblod brukar vara.
Rids 4-5 ggr i veckan, 2 ggr lite hårdare och resten lättare, med mkt skritt och uteritter, 1 dag longering/tömkörning.
Ska så småningom ridas 5-6 ggr i veckan.

Kan inte bestämt säga vad han kommer att ligga på fråns jag får analys.
Men om nån vecka ligger han nog på 4 nävar lucernpellets och 0,7 korn, 2 nävar havre och 1 näve betfor/giva plus mineraler, fodertran, vitlök o morötter
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Urban, 12 år, svårt att lägga på sig;
16 kg hösilage/dag
4 liter spillers märrmix
2 liter spillers power mix
2 dl olja/dag
salt
+ att han pillar i halmen

Ville, 6 år, lite småtjock :p
8 kg hösilage
1 liter krafft groov/dag
½ liter spillers märrmix/dag
2 dl olja/dag
salt
+ halm

o så går de ute o äter lite gräs om dagarna :)
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Mina tävlingshästar får:

2 kg Havens Power Plus
1,5kg Havens Sport Müsli
1 kg Havens Slobber Mash
1 kg Betfor
Till det får de Nutradex och Refrech

Unghästarna får

3 kg Salsa Bas Mix
1 kg Betfor
1 kg Havens Slobber Mash

Samtliga hästar får fri tillgång av hösilage.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Går på ca 115 mj och får följande:
12 kg hö
1 kg kornkross
1,5 kg havrekross
0,5 kg betfor
krafft magnesium(pga lågt magnesiumvärde i foderstaten)
Selen och E-vitamin
krafft salt

Stort fullblod(vägde 603 kg när jag vägde honom sist) går ca 4 dagar i veckan för tillfället.
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Vestfalen ,7 år, 625kg, Tränas hårt 1-1,5 h/ dag. Tävlar på elitnivå.
Fin i hullet och har mycket muskler, men tappar lätt vikt.

Hö (Analyserat) fritt äter ca 10-12kg/dag
2kg Kraft lusern pellets
4kg Havre
0,8kg betfor
3 dl soja
1kg kraft Musli
Miner Grön 1/2 dl
E-vitamin
Multi vitamin
B-vitamin
Biosynov Complex

Halvblod, 4 år, 550kg, Tränas 4-5dgr/v lätt arbete
Fin i hull och muskelatur.
Hö (analyserat) Fritt äter ca 10kg/dag
1,5kg Kraft lusern pellets
2,5kg havre
0,5kg betfor
2,5dl soja
Miner grön 1/2 dl
E-vitamin
Multi vitamin
B-vitamin

Båda hästarna har foderstat som ligger på kvot 7.
Vill i möjligaste mån bassera foderstaten på grovfoder. Men då årets hö inte har så lysande värden så blir det mer kraftfoder än normalt.
speciellt på tävlingshästarna. Jag ger Lusern pellets istället för Kraft mix då jag har två som inte vill äta mixen.
/M
 
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Alla tre (vbl-sto 21 år ca 550 kg, hbl-sto 17 år ca 700kg, welshponny av cobtyp 3 år ca 350-400 kg?) får fri tillgång på bra hösilage. Alla tre är förresten dräktiga!

* Vbl-stoet har haft föl vid sidan sen april, men klarade sig finfint på betet utan extra mat. Slutet av juli/början av aug började jag ge henne Krafft Pluss Grön (dvs fd Breed) i allt ökande mängd och fölis åt en hel del av detta. I slutet fick stoet 1,2 kg och fölet ca 0,6 kg var för sig. Vid avskiljning nattetid ett par veckor före leverans av fölet drog jag ner kraftigt på stoets giva (och ökade till fölet), sista dagarna fick hon bara 0,2 kg och från i måndags när fölet åkte fick hon inget förutom mineraler. Juvret gick ner direkt fölet hade åkt och igårkväll fick hon en liten skopa Nya Groov. Hon äter kopiösa mängder av hösilaget (fri tillgång) och jag ska öka Grooven så sakteliga. Hon är tämligen lättfödd. Förutom mineraler får hon extra B-vit.

* Hbl-stoet har fått 0,5 kg Pluss Grön under den månad jag haft henne. Detta plus gräs i hagen och fri tillgång på först hö och sen hösilage har gjort henne rund som en tunna! Hon ska gå över på Nya Groov istället, om det ens behövs något extra förutom hösilaget under lågdräktigheten. Har ju bara haft henne drygt en månad, men hon verkar väldigt lättfödd! Får såklart mineraler och extra B-vit.

* Ponnystoet är även hon rund som en tunna, på enbart gräs och hö/hösilage. Men så brukar det ju vara med dem. Hon är bara 3 så hon växer fortfarande. Får bara mineraler + B-vit förutom grovfodret. Vid behov kommer hon såklart att få extra protein av nåt slag i slutet av dräktigheten + digivningen, men jag misstänker att hon kommer klara sig bra under digivningen nästa vår/sommar på enbart betet. Ponnyn kommer att fortsätta ridas in så sakteliga under hösten/vintern, men vi tar det lugnt och försiktigt.

* Får hem ett föl om ca en vecka, som går ute på bete (hyfsat med gräs fortf) och så har de en hösilagebal i hagen. När hon kommer hem är hon tvärt avvand och förmodligen lite olycklig. Förutom fri tillgång på hösilaget kommer jag att ge henne Pluss grön, betfor, havre o mineraler + B-vit, efter långsam invänjning. Hon är ju inte van vid att äta något utöver mjölk o gräs/hösilage. Jo, lite bröd, men det räknar inte jag som riktigt kraftfoder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Min häst går kvar på betet på dagarna, och får 2 kg hö (med kassa värden) till natten när de går in.

Hon får även 2 dl betfor på kvällen och 1 liter lucernhack (ca 2-2,5 hg...)på morgonen, för att ha något i krubban.

Till vintern ska hon ligga på ca 70 MJ och ca 490 g smrp/dag. Vilka fodermedel jag får ta till för att komma dit vet jag inte riktigt än, då vi inte fått analysen på senaste silageskörden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ger ni era hästar?!

Jag kör med Krafft....

Nordsvensk 17år: 1kg Krafft nya groov

Halvblod 14år: 2.5 kg Krafft nya groov

Halvblod 1år: 3kg Krafft nya groov ock 1.5 kg Lusern

Har fått hjälp av Krafft att räkna ut foderstaten på min höanalys som hade lågt proteinvärde.
 

Liknande trådar

I
Foder & Strö hej, jag undrar hur mkr foder ni ger era pållar? jag ger men islandshäst 3 kg hösilage per dag men sen får hon 5 dl havre +...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 339
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp