Vad gäller med märken på tävling?

Taefill

Trådstartare
Ja, hur är det nu på islandshästtävlingar med märken på ridkläder/schabrak? Det har varit ett väldigt rabalder inom SvRF-grenarna gällande märken och hur stora de får vara utan att räknas som sponsorutrustning och kräva sponsoravtal. Jag tror det nu är "fritt" fram till 2014 iallafall, eller hur det var. Men hur är det på islandshäst? Det var alldeles för länge sedan jag tävlade och jag har glömt allt!
Det är väl ungefär hel, ren och proper som gäller på tävlingsbanan? Är till exempel följande utrustning (med stora loggor) godkända på en vanlig lättklasstävling?
Jacka
Piketröja, med lång eller kort ärm
Ridbyxor
Väst
T-shirt
Tröja
Benskydd
Schabrak

Nu har jag inget av det på bilderna, googlade fram dem bara för att visa typen/storleken på märken/loggor jag funderar på. Okej eller inte?

Sv: Vad gäller med märken på tävling?

Jag hittade utdrag ur FIPO och svenska tillägget på SIFs hemsida, och där hittade jag att man ska ha "ridkavaj eller enfärgad sporttröja eller väst" (FIPO) alternativt "klubbtröja och islandströja" (svenska tillägget) och att "Vid tävlingar i Sverige (utom i de fall NM och VM arrangeras på svensk mark) får reklam bäras av ekipaget Under förutsättning att ryttaren i övrigt bär reglementsenlig klädsel." (också svenska tillägget)
Nu är ju märkets egna loggor kanske inte att se som reklam på det sättet, men nog borde det tolkas som att det är okej med alla exempel jag lagt upp? Möjligen att t-shirten inte kan räknas som "sporttröja"... Eller, vad tror ni som är ute och tävlar aktivt? :)

Ingen som vet och kan bekräfta om jag har rätt eller fel?

Jag vet bara jag inte sett sånt på tävling som jag kan komma på så här direkt. Schabrak har hästens namn på evt klubbens märke, inget mer. Västar har jag sett på mindre klubbtävlingar med ex företagsnamn på som ex "XXXXX Islandshästar" på ryggen. Det går ju att kika på bilder från olika tävlingar på klubbarnas galleri o se hur det ser ut.

Okej. Jag kikade lite på bildgalleriet för "min" lokalförening, och det såg väldigt anonymt ut där. Inte ett litet fjuttigt märke (sånär som på Hrimnir-logga på ett par sadlar) så långt ögat kunde nå.
Sen skulle jag knappast klä mig i den där utrustningen från topp till tå och tävla i :D Men jag har t.ex. en väldigt skön jacka med tryck i den storleken ungefär på armen, som vore skönt att få använda regniga dagar. Kanske är säkrast att fråga någon domare.

På vanligt öppna tävlingar upp till regional nivå är de exempel du visat helt okoch inget någon skulle reagera på.
Hel, ren och ridklädd är bra ledord i tävlingssammanhang.

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Nu har de uppdatera TR-en kommit för 2012 och där är en (misstänker jag) ganska stor ändring angående Märkesplacering på...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
36 638
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar