Vad gäller vid försäljning på auktion.

nullo-modo

Trådstartare
Ja vad gäller?

Har alltid hört att när man köper på auktion är det andra lagar än annars vid köp och sälj, stämmer det?
Och vad är skillnaden i så fall.
 
Vid auktion gäller vad som kallas för befintligt skick. Så det är upp till säljaren att beskriva varan så noga det går och köparen att undersöka skicket innan man ger bud på auktionen.
 
Det finns reglerat i lagen, sök på Köplagen och Konsumentköplagen så finns det särskilda skrivningar om vad som gäller vid auktion.
 
Det finns reglerat i lagen, sök på Köplagen och Konsumentköplagen så finns det särskilda skrivningar om vad som gäller vid auktion.

Läste lite där men är inte så bra på att tolka lag texter:o.
Fattade att det var skillnad på om varan var ny eller begagnad vad räknas häst som?
 
Vid auktion gäller vad som kallas för befintligt skick. Så det är upp till säljaren att beskriva varan så noga det går och köparen att undersöka skicket innan man ger bud på auktionen.

Om köparen tycker säljaren inte informerat tillräckligt vad händer då?


Har inte tänkt köpa eller sälja häst (har lagom många) men en tanke som har dykt upp med tanke på alla trådar runt häva köp och reklamation.
 
Häst lär ju vara begagnad i det fallet. Även priset har viss betydelse för vad som gäller. Men i stort sett så får man det man ser så att säga och det finns inte garantier eller möjlighet reklamation på samma sätt som om man köper på vanligt sätt.

Det är ju främst upp till aktionären (heter det så?) att se till så att varan är korrekt beskriven. Dom tar ju provision för att sälja och även köparen får betala en avgift till dom. Sedan är det köparen som får "undersöka" så att det stämmer.
När det gäller hästar och lite bättre auktioner så gäller t ex veterinärintyg och röntgen som uppgiftslämning om hur den är. Sedan är det upp till köparen att del av det och ev själv titta på hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 097
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 133
Senast: mamman
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 590
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp