Vad gäller för dekaler på hästsläp?

engill

Trådstartare
Osäker på om tråden ligger rätt men ..

Håller på att fräscha upp min transport och ska byta dekalerna nu (de gula "varningsskyltarna") men funderar på vilka bestämmelser som gäller .. Har varit inne på transportstyrelsens hemsida men hittar inte direkt någon info om det ..

Måste man ha en hästtransportskylt fram?
Bak antar jag och det kommer jag sätta på i vilket fall men undrar om man behöver ha fram.

Taksam för svar.
 
Sv: Vad gäller för dekaler på hästsläp?

Det är Jordbruksverket du ska kolla på:

Skyltar
Det ska finnas skyltar på motordrivna fordon och släpvagnar som djur transporteras i. Kravet gäller inte personbilar.
Svenskregistrerade fordon ska ha skyltar både bak och fram.
Det ska vara tydligt att det är levande djur i fordonet.
Skyltarna ska vara lätta att läsa på håll.
Texten kan vara på svenska eller engelska.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/1268753918577/2010-002.pdf

6 kap 1 §
 
Sv: Vad gäller för dekaler på hästsläp?

Ska skyltarna sitta på när man inte transporterar levande saker?
 
Sv: Vad gäller för dekaler på hästsläp?

Står i föreskriften:
Allmänt råd till 6 kap. 1 §
Skylten bör kunna tas bort/fällas ned/släckas/täckas över då djur ej transporteras i
fordonet.
 
Sv: Vad gäller för dekaler på hästsläp?

Vi tar svart tape och gör ett kryss över dekalen fram och bak på hästtransporten när vi kör utan häst. Då är hästtransporten av skyltad.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Vad gäller för dekaler på hästsläp?

Tack jag misstänkte det men har inte sett det med folk jag känner
 
Sv: Vad gäller för dekaler på hästsläp?

Allmänna råd är inte tvingande, eller hur?

Jag borde dock fundera på en bra lösning för min transport för att täcka de gula skyltarna när den körs utan häst. Fler förslag i tråden välkomnas :)
 
Sv: Vad gäller för dekaler på hästsläp?

Nej det är ett råd och står ju dessutom bör (men jag kan ju se fördelen med att göra så).
Har dock inga bra idéer på hur man kan lösa det praktiskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 238
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 424
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp