Vad fattas hästen när han äter hästbajs?

Å

ÅsaS

Två av häastarna i stallet äter hästbajs, mineraler får dom men behöver dom någon extra vitamin? har börjat med foderkalk (b-vitaminer) till dom i dag. Men om jag kan få andra tips så blir både jag o hästarna glada.
ÅsaS

Sv: Vad fattas hästen när han äter hästbajs?

Det troliga är att de försöker stabilisera sin tarmflora. Kanske bakjäst, foderjäst om de är känsliga för levande jästsvampar (antagligen inte bägge) eller Proviva.

Det enda man kunnat konstaterat när vuxna hästar äter bajs är fiber och proteinbrist. Se över era foderstater. Mineral, vitaminbrist eller mag/tarmstörningar har aldrig påvisats när det gäller koprofagi. Inte ens vilda hästar äter bajs vid mag/tarmstörningar utan endast då grav näringsbrist råder.

Ligger nog något i det du säger för min fångis käkade bajs innan han fick sin extremt dåliga mage. Idag är den i balans tack vare en betydligt större fodergiva. Har inte sett honom äta sedan dess.

Han får foderjäst inte foderkalk. Och så får han från o med i dag proequo. Men då får vi kanske testa med mer foder till dom pållarna.

Tänkte just det. Funderade över vad det var för b-vitamin i foder-kalk. Låter som en vettig behandling. Har hört mycket positivt om proequo. Just det har jag inte provat. Men det som fick min maghäst bra var en större fodergiva.

Proequo är jag jättenöjd jag gav det till min häst när han blev sjuk måndagen före julafton, han hade en störning i tarmfloran. Då köpte jag foderjäst och proequo det gjorde susen. nu är det ju bra att till dom två bajsätarna också(som inte är mina) för min får det fortfarande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar