Vad "bör" en häst väga?!?!

Q

Question

Hej Hej!

Hur får man reda på vad en häst "bör" väga?

Jag vet bara hur man tar reda på vad han väger men inte vilken som är idelvikten..... :)
Jag förstår ja att alla hästar "ska" väga olika, beroende på storlek och muskler och allt sånt:) men hur ska jag göra:confused: för att ta reda på idelvikten för min häst?

MVH Karin

Sv: Vad "bör" en häst väga?!?!

Sorry....
Insåg att detta är fel ställe att ställa denna fråga på:o

MVH Karin

Vad är det för ras, och vad är mankhöjden? Jag kan plottra in det i ett diagram jag har.

Kan ju berätta hur mkt några hästar som jag känner väger, kanske hjälper dig lite.

Mitt fullblod vägde 470 när hon kom till mig. Nu väger hon runt 550.

Min kompis häst som är ett stort halvblod på 180 väger 650 kg.

Min ponny (detta var när han var feeeet :P) vägde 400 och det var när han avlivades, han hade gått på ett rejält sommarbete :P. När han var i tävlingskondis vägde han runt350 kg.

Hejhej!

Hästen är en korsningponny!
50 % Islänning, 25% arab och 25% Welshcob!

Han är ca 148 cm i manken och "runt magen" (vid sadelgjorden och upp över manken) är han 200 cm i omkrets....

Enligt "tabell" som jag har testat på så väger han ca 515 kg.... dock är han "lite" tjock, och som sagt vad bör han väga!

Tack för dom svar jag fått!

MVH Karin

Om jag gissar att hästen ligger på 3,5 - 4,0 i hull (det finns en bedömningsskala) kan vikten ligga runt 450 kg...

(Detta enligt ett s.k. nomogram som publicerats av Carroll och Huntington, 1988)

Enligt samma diagram borde vikten ligga strax under 425.

Någon kanske kan bidra med ett par viktberäkningsformler (som jag inte orkar leta fram...) så kan vi jämföra hur denna siffra verkar stå sig!

Min förr ponny var 146 i mkh och renrasig welsh cob, hon var normalbyggd och vägde 450 kg.

Finns det en bedömningsskala? Hur veter den då? *nyfiken*

Det finns säkert tabeller att kolla i, men man brukar säga att för en häst i normalhull ska man kunna känna ca en centimeter fett och (förhoppningsvis ;) ) muskler mellan huden och revbenen, när man känner med handen.

En bedömningsskala för hullet, menar du?
Tja, jag har hittat en, men jag vet inte i vilken utsträckning den används, eller om den kan anses officiell. För t.ex. nöt och svin "numrerar" man hullet ganska ofta, dock.

Skalan jag hittade sträcker sig från 0-5 och 3 är normalhull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar