Vad bör jag ändra?

godishanna

Trådstartare
Har en pålle som är svår att hålla i hull. Har har, för ovanlighetens skull, sett fin ut hela vintern. Men nu tycker jag att han har börjat falla ur lite. Det kan ji iofs bero på att han fäller men har någon nåt tips på hur jag ska undvika att han faller ur mer. B-vit får han extra nu vid fällningen. Funderade dock på att ge foderjäst, men är lite rädd för att det blir för mkt protein då det redan är "för mkt" i foderstaten (beror på höet så jag borde väl vara glad...).
Han går i lätt-medelhårt arbete, väger ca 550 kg och får varje dag:
76 MJ, 610 Smrp, 37 g Ca, 24 g P
 
Sv: Vad bör jag ändra?

I princip bör du ju bara kunna öka MJ i foderstaten tills han blir bättre i hullet, satsa på 80 till en början. Den höga kvoten kan också göra att en del av energin går åt bara till att ta hand om proteinet, så lite "ren" energi är nog inte fel i ert fall, olja då. Det ska inte ges för mycket per giva eller dag. Redan 1 dl ger 3,6 MJ, så du kan ju börja med det, ev öka till 2 och se hur han reagerar på det.

Hur ser foderstaten ut annars? Är det något i den som kan ställa till det i tarmfloran? Lite mer kraftfoder eller t ex betfor kan ju vara ett alternativ?
 
Sv: Vad bör jag ändra?

Har givit olja tidigare, men tyckte inte det gav märkbart resultat. Jag tror inte det är fel att ge olja - tvärtom. Kanske jag ska prova det igen då jag har ett annat utgångsläge nu.
Foderstaten ser ut så här:
8,5 kg hösilage
fri tillg till prima halm
1 kg havre
0,4 kg betfor
0,1 kg miner grön(kraffts)
+vitaminer

Kanske någon tycker att han får för lite hösilage, men med tanke på att det är ganska torrt (68%) samt har ett Smrp/MJ kvot på 8,6 och att han får fri halm så är det ingen fara med hans stråbehov. Jag har provat att öka hösilaget men han fick då knutor på ryggen och blev tjock i benen.
Havren vill jag inte öka då han redan nu är fnoskig pga ett helt kg!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp