Vad behöver jag veta ??

S

swawrwa

ska nu skaffa min fösta foderhäst.
Jag har ridit sedans barnsben och kan det mesta. Men vad ska jag tänka på ?
Vad ska jag ha " Papper på " ?
Har ni några bra tips ? :)

Tack tack tack / Sara

Sv: Vad behöver jag veta ??

Förstår inte riktigt vad du menar. Men det kan vara bra att ha lite koll på fodervärdsgrejen med kontrakt och olika lagar. Det kan bli krångel med kontrakt och uppsägning och sådant.

Förstår inte riktigt vad du menar. Men det kan vara bra att ha lite koll på fodervärdsgrejen med kontrakt och olika lagar. Det kan bli krångel med kontrakt och uppsägning och sådant.

okej :) finns det någon sida man kan läsa om lagarna mm ?
Eller vet du ? :angel:

Jag har erfarenhet ifrån att ha lånat ut en häst på foder samt haft en häst på foder.

Min uppfattning är att det är viktigt att ha ett färdigtryckt kontrakt där man skriver ALLT som man vill ska gälla från uppsägningstider till vem som ska hämta hästen vid avtalets slut. Ta även reda på vem som står för försäkringen och vad som gäller om hästen blir sjuk. Ska du vaccinera hästen och stå för raspning av tänder?
Gör en vetrinärbesiktning innan du tar hem hästen för din egen skull, då vet du att hästen är frisk.

Eftersom jag har lånat ut min ponny på foder tycker jag att det är viktigt att ha en god kommunikation med hästägaren. Innan du tar hem hästen ta reda på hur hästen ska skötas, ridas, foder, skos. Detta eftersom hästen inte ägs av dig och förmodligen ska tillbaka till ägaren en dag. Be att få detta nedskrivet i ett litet häfte om hästen. Så gjorde jag och det har fungerat bra. Sedan är min åsikt att fodervärden måste få chansen att prova sig fram och hitta sitt sätt, men som sagt har man en god kommunikation så blir allt mycket lättare.

Det finns även massor av trådar om att vara fodervärd läs dem där står mycket tänkvärt
Lycka till!

Det är bäst att skriva ett kontrakt med hästägaren.Jag köpte mitt kontrakt på Hööks.

Ett bra kontrakt är A & O. Där ska skrivas in allt som ni bestämmer, vem som betalar ev. veterinärkostander, vaccinationer, avmaskningar, transporter till & från ägaren. Allt. Notera också vilken utrustning som kommer med hästen och i vilket skick. Och vad som händer om skicket är ett annat när det återlämnas.

Fundera på om det ska skrivas in att fodervärden har förköpsrätt vid en eventuell försäljning. I så fall; avtala ett pris redan när fodertiden börjar.

Kom överens vilken veterinär som ska veterinärbesiktiga. Jag råder er starkt att göra en besiktning innan hästen går på foder, och en besiktning när den ska tillbaka till ägaren. Vad händer om hästen inte är i samma skick när den återlämnas?

Hur är hästen försäkrad? Hur betalas försäkringen? Till ägaren eller till bolaget direkt? Hur hanteras självrisk etc vid skadà? Vem betalar om hästen ska avlivas?

Provrid gärna flera gånger. Första foderhästen kan vara bra att ha kvar på samma ställe där den står idag, då blir det mindre förändring för hästen. Kanske går det att ha den på prov där den står idag, och betala allt ett par månader för att hinna känna sig för?

Efter att ha läst här på forumet om andra människors erfarenheter av foderhästr/fodervärdar/ägaare skulle jag inte våga ta en foderhäst alls...

Ett riktigt vattentätt kontrakt är väl det bästa rådet. Lita INTE på muntliga överenskommelser. Vetrinär besiktiga innan du hämtar hästen.

Jag har erfarenhet ifrån att ha lånat ut en häst på foder samt haft en häst på foder.

Min uppfattning är att det är viktigt att ha ett färdigtryckt kontrakt där man skriver ALLT som man vill ska gälla från uppsägningstider till vem som ska hämta hästen vid avtalets slut. Ta även reda på vem som står för försäkringen och vad som gäller om hästen blir sjuk. Ska du vaccinera hästen och stå för raspning av tänder?
Gör en vetrinärbesiktning innan du tar hem hästen för din egen skull, då vet du att hästen är frisk.

Eftersom jag har lånat ut min ponny på foder tycker jag att det är viktigt att ha en god kommunikation med hästägaren. Innan du tar hem hästen ta reda på hur hästen ska skötas, ridas, foder, skos. Detta eftersom hästen inte ägs av dig och förmodligen ska tillbaka till ägaren en dag. Be att få detta nedskrivet i ett litet häfte om hästen. Så gjorde jag och det har fungerat bra. Sedan är min åsikt att fodervärden måste få chansen att prova sig fram och hitta sitt sätt, men som sagt har man en god kommunikation så blir allt mycket lättare.

Det finns även massor av trådar om att vara fodervärd läs dem där står mycket tänkvärt
Lycka till!

Tack så jätte mycke för svaret :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama