Jag har erfarenhet ifrån att ha lånat ut en häst på foder samt haft en häst på foder.
Min uppfattning är att det är viktigt att ha ett färdigtryckt kontrakt där man skriver ALLT som man vill ska gälla från uppsägningstider till vem som ska hämta hästen vid avtalets slut. Ta även reda på vem som står för försäkringen och vad som gäller om hästen blir sjuk. Ska du vaccinera hästen och stå för raspning av tänder?
Gör en vetrinärbesiktning innan du tar hem hästen för din egen skull, då vet du att hästen är frisk.
Eftersom jag har lånat ut min ponny på foder tycker jag att det är viktigt att ha en god kommunikation med hästägaren. Innan du tar hem hästen ta reda på hur hästen ska skötas, ridas, foder, skos. Detta eftersom hästen inte ägs av dig och förmodligen ska tillbaka till ägaren en dag. Be att få detta nedskrivet i ett litet häfte om hästen. Så gjorde jag och det har fungerat bra. Sedan är min åsikt att fodervärden måste få chansen att prova sig fram och hitta sitt sätt, men som sagt har man en god kommunikation så blir allt mycket lättare.
Det finns även massor av trådar om att vara fodervärd läs dem där står mycket tänkvärt
Lycka till!