Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Sammet

Trådstartare
(mina "i" bråkar på min laptop så ser ett ord konstigt utkan ett i ha fallit bort).

Jag funderar på att hyra ett helt stall och undrar vad jag behöver för tillstånd.

Kommer hyra det som privatperson och Ev (men absolut inte säkert) så kommer jag att starta hästföretag under den tiden men kommer antagligen att fortsätta hyra i egenhet av privatperson.
Hästarna som står i stallet kommer till en början Inte att lyftas in i företaget.

Jag vet ännu inte vilket av stallen jag ska sikta in mig på, jag har fått erbjudande om stall som ägs av både företag och stall som ägs av privatpersoner.

I stallet kommer det vara Minst 5 hästar, ev 7 eller fler. (Beroende på vilket stall jag väljer).

Jag har 5 st egna, på minst ett ställe har stallägaren en egen häst, och ev kommer jag (framöver) att ta emot träningshästar. Ägarna till träningshästar kommer att betala en viss stallhyra/foderkostnad men skulle det krävas tillstånd för just specfikt detta får jag ta det när det blir aktuellt.
Stallägarna kommer inte betala stallhyra till mig utan jag kommer helt enkelt inte att hyra den boxen som de använder.


Vad bör jag tänka på? Jag tar tacksamt emot Alla råd jag kan få. Inte bara tips ang tillstånd utan även råd från er med kunskap om att hyra hela stall, eller för den delen, att hyra ut hela stall. :)
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

I ditt fall behöver den som hyr ut stallet till dig 16 § tillstånd eftersom den har rådighet över byggnad där de hyr ut fyra eller fler stallplatser. Det finns ett par domar i Kammarrätten där det dömts att det är så, även om inte den som äger fastigheten har något med den dagliga verksamheten att göra. Vid en kontroll så är det fastighetsägaren som får åtgärda vid ev. brister i byggnaden. Ovanstående gäller ej om annat överenskommits mellan er, men då ska du också ha rådighet över byggnaderna.

Du behöver inte 16 § tillstånd om det ej är någon form av yrkesmässig verksamhet eller så länge du inte tar in fler än 3 inackorderingar.

Du behöver ha ett 16 § tillstånd när du
-ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
-hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
-föder upp fyra eller fler hästar per år
-säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
-samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
-har ridskoleverksamhet
-har yrkesmässig hästverksamhet.
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Tack!

Vad gäller om man har medryttare? (ang -hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet ) om de betalar en viss summa per månad som är jämförbar med omkostnader för att ha häst delat på 31x antalet dagar de har hästen/månad? (dvs jag tjänar inget).
Om är det skillnad på om jag hyr ut 3 hästar till flera än en person/häst? Tex två medryttare på 3 st hästar.
Jag har inte medryttare just nu men bra att veta.
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Fast det är fortfarande de totala antal hästar som gäller i stallet oavsett om du hyr ut eller föder upp eller dina egna hästar är det totala antalet hästar som gäller dvs 4 hästar inget tillstånd över 4 hästar tillstånd oavsett vad du gör med hästarna .

Sen är det Skv som torde avgöra om det är näringsverksamhet eller hobby paragraf 16 tillståndet behövs ändå .

Mia
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Fast det är fortfarande de totala antal hästar som gäller i stallet oavsett om du hyr ut eller föder upp eller dina egna hästar är det totala antalet hästar som gäller dvs 4 hästar inget tillstånd över 4 hästar tillstånd oavsett vad du gör med hästarna .

Sen är det Skv som torde avgöra om det är näringsverksamhet eller hobby paragraf 16 tillståndet behövs ändå .

Mia

Vid egna hästar behövs tillstånd först vid 10 hästar inte vid 4.
4 gäller bara vid de andra kategorierna. Varje kategori räknas helt för sig själv och påverkar alltså inte de andra Så du kan ha 9 egna hästar över 2 år + hur många du vill yngre än 2 år, 3 inackoderingar, hyra ut 3 hästar, föda upp 3hästar, sälja 3 hästar osv utan att behöva tillstånd.
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Fast det är fortfarande de totala antal hästar som gäller i stallet oavsett om du hyr ut eller föder upp eller dina egna hästar är det totala antalet hästar som gäller dvs 4 hästar inget tillstånd över 4 hästar tillstånd oavsett vad du gör med hästarna .

Sen är det Skv som torde avgöra om det är näringsverksamhet eller hobby paragraf 16 tillståndet behövs ändå .

Mia

Nu blandar du ihop ärtorna med morötterna ;)
§ 16 är som skrivet innan 10 stycken hästar över 24 månader
Det som gäller för mer än 4 hästar är förprövningen av stallet. I det fallet spelar åldern på hästarna ingen roll.

Har själv gjort samma tänkekullerbytta för inte så länge sedan ;)
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Jag ha då frågor till dig som har koll.. Varit inne hundra gånger och kollat på jordbruksverket men inte fattat..

1. Får jag ta emot hästar på sommarbete (tillgång till vindskydd men ej boxplats om hästen ifråga ejr skadad dvs).
Har själv 3hästar, står att om man förvarar 4hästar eller fler krävs tillstånd, hur många hästar får jag själv förvara (egna hästar) innan tillstånd?
(om vi säger att stallet är godkänt för antalet hästar vintertid givetvis)

2. Krävs tillstånd för mig att förvara 4hästar elr fler om det är mina egna hästar eller är det bara om de är minst 4andras hästar som finns på plats?
(om vi säger att stallet är godkänt...)

3. Får jag ha 4hästar utan att ha ett godkänt stall? Har bara 3 men är suger på en 2a ridhäst då syrrans häst inte rids av mig o min sällskapshäst inte rids..
Får jag ta in en 4e häst? (syrran räknas som min då den är i mitt ansvar och inte tar jag betalt för boxplats..)

Ursäkta rörigt inlägg. Men har övermycket bete, närmare 9HA tror jag, och bara 3 hästar.. Vill till nästa sommar låna ut sommarbete så de blir nerbetat!
Denna sommaren vet jag inte ännu om jag vågar ta in någon eftersom jag inte hängt med på reglerna angående antalet hästar man får ha..
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Jag är inte säker på att jag förstått hur du menar.

Du tänkte hyra ett helt stall men en del boxar är det inte du som hyr (stallägarens häst) och om du tar in träningshästar så är det inte du som hyr ut boxen? Hur är det tänkt att ägaren till träningshästen ska stalla in sin häst? Hyra direkt av stallägaren?

Om du hyr ett antal boxar, finns det väl inget särskilt behov av tillstånd (förrän du har fler än nio hästar äldre än två år).
Om stallägaren hyr ut fler än fyra boxar, behöver stallägaren ha tillstånd.
Om du hyr ett helt stall och sedan förvarar hästar tillhöriga någon annan (foderhäst räknas som din häst), fler än fyra, så behöver du tillstånd.

Det enklaste sättet för dig att reda ut huruvida du behöver tillstånd eller inte, är väl att ringa till Länsstyrelsen som är tillsynsmyndigheten och tillståndsgivare, och diskutera med dem. Då får du säkert de sannaste svaren.

Jag hade inga svårigheter att få mitt tillstånd, det var en koll av gården med uthus, koll på hur jag ordnade med vatten osv.
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Ha ha ni har rätt att jag blandade äpplena och morötterna ;)



Mia
 
Sv: Vad behövs för att privatperson ska hyra helt stall

Jag ha då frågor till dig som har koll.. Varit inne hundra gånger och kollat på jordbruksverket men inte fattat..

1. Får jag ta emot hästar på sommarbete (tillgång till vindskydd men ej boxplats om hästen ifråga ejr skadad dvs).
Har själv 3hästar, står att om man förvarar 4hästar eller fler krävs tillstånd, hur många hästar får jag själv förvara (egna hästar) innan tillstånd?
(om vi säger att stallet är godkänt för antalet hästar vintertid givetvis)

2. Krävs tillstånd för mig att förvara 4hästar elr fler om det är mina egna hästar eller är det bara om de är minst 4andras hästar som finns på plats?
(om vi säger att stallet är godkänt...)

3. Får jag ha 4hästar utan att ha ett godkänt stall? Har bara 3 men är suger på en 2a ridhäst då syrrans häst inte rids av mig o min sällskapshäst inte rids..
Får jag ta in en 4e häst? (syrran räknas som min då den är i mitt ansvar och inte tar jag betalt för boxplats..)

Ursäkta rörigt inlägg. Men har övermycket bete, närmare 9HA tror jag, och bara 3 hästar.. Vill till nästa sommar låna ut sommarbete så de blir nerbetat!
Denna sommaren vet jag inte ännu om jag vågar ta in någon eftersom jag inte hängt med på reglerna angående antalet hästar man får ha..

1. Bete räknas som utfodring/förvaring, så från fjärde hästen du tar emot så krävs 16 § tillstånd. Du får ha nio egna hästar utan 16 § tillstånd, det kallas då hållande, förvaring/utfodring är när man tar emot andras hästar typ inackorderinga eller beteshästar.

2. Inget 16 § tillstånd krävs förrän tionde hästen över 24 månader om det är dina egna, förutsatt att de inte ingår i någon typ av yrkesverksamhet. Egna hästar = hållande, ej förvaring/utfodring.

3. Stallet där hästarna förvaras ska vara godkänt från det att den första hästen som förvaras i det, dvs lagstiftningen ska följas oavsett om 16 § tillstånd krävs eller inte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 296
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 826
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 198
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 171
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp