Vad är väl en bal på slottet... (balklänningstips sökes)

Mineur

Trådstartare
Moderator
I juli är det dags för mig att ta examen efter fyra års slit, och detta kommer bland annat att firas med en bal några veckor före (8 juni närmare bestämt). Jag har varit på en del tillställningar som kallats för "ball" där det varit okej med kortare klänning och då kört på det, men den här gången känns det som att det är lite mer på allvar och jag skulle vilja ha något riktigt fint. Och jag har aldrig haft på mig en riktig långklänning i hela mitt liv. Går det ens att hitta någon passande sådan utan att behöva betala en privat skräddare, när man är 160 cm kort som jag? Vad ska jag i så fall tänka på? Var ska jag titta? Hur mycket pengar bör jag vara redo att lägga? Rent spontant känner jag att 1500-2000 kr är absolut max, men jag vet inte om det är naivt av mig att tro att jag ska få något bra för det?

Det här är typ det närmsta jag någonsin kommit långklänning och den här klänningen trivs jag bra med, men denna gången vill jag som sagt gärna försöka hitta något hellångt och ännu mer "baligt"... :D

2014-11-28_133640_547c65592a6b225ff1e3848d.jpg

Jag lånade min mosters balklänning och mao spenderade inte mer än en kemtvätt på använda den.
Men annars finns att hyra balklänning och hålla kik på begagnade balklänningar :)
Och högklackat är väl rekommdera eller fick iallafall jag ha så funkade det bra, 1,60 kort med. Men finns säkert kortare klänningar så det är nog inga större problem.

Jagär också normallång, 1,65, hade en variant av balklänning med en top/linne och lång kjol.

Köpte från en affär som hyrde ut och sålde bal och bröllopsklänningar :)

Ebay är din vän. Kika på alla fantastiska klänningar där! Kan dock behöva justeras när du väl får hem en även om den är måttbeställd. Men då kan man hitta en för en bit under 500, istället för att köpa en som jag gjorde för 5000kr (dessutom på rea, fy satan vad dyra dom är!).

Minns jag rätt att du pluggar i Skottland? De universitetsbaler jag varit på där har alla varit på nivån black tie, eller smoking på svenska. Der betyder att du som tjej "får" ha hellång klänning, men det är lika ok med en som täcker knäna så länge den är festlig nog :) Nu är ju du sugen på en riktig balklänning, men tänkte bara informera om det är så att du hittar en kortare klänning du känner dig fin i! Men du kanske redan har koll på klädkoder hit och dit.

Annars skulle jag rekommendera Asos och eBay för prisvärda långklänningar, sedan kan du lägga några pund på att få den insydd eller upplagd om det behövs :)

Ha så roligt, jag saknar balerna och känner mig lite avundsjuk:D

Jenjenhouse vet jag många som beställt från både bal o bröllop och vart riktigt nöja. Kan vara värt att kolla på i och med att priserna är bra

Jag köpte min brudklänning från jjshouse på nätet. Den måttsyddes efter mig och passade perfekt. Jättefint sydd och vackert tyg. Jag vart superdupernöjd. Det bästa var nog den insydda bh-n. Den hade jag inte räknat med. Allt som allt tror jag den kostade 2100kr.

Jag valde denna (hoppas jag lyckas få in bild via telefonen)
http://m.jjshouse.com/se/A-linjefor...länning-Med-Svallande-Krås-(002012011)-g12011

Jag har bara gott att säga om sidan. Klänningen kom efter tre veckor.

Mvh Miks

Åh så mycket fantastiska tips! Tack tack tack underbara ni! Det som @Monifa och @LindgrenV tipsade om (dubbelt upp till och med, i den sistnämnda damens fall :D) ser extremt lovande ut, men jag ska ta en kik på ebay också då många här borta verkar vara förtjusta i det. Jag borde nog ge stackars eBay en chans också, har alltid varit oerhört skeptisk och ratat dem innan jag ens varit inne och kikat.

Angående ställen som hyr ut så har jag sett det i Sverige, men det verkar inte vara en grej här tyvärr (bor i Storbritannien vilket jag klantigt nog glömde nämna i trådstarten). Känner dessutom att jag någonstans skulle vilja äga klänningen faktiskt, särskilt om man kan komma undan så billigt som man verkar kunna göra på många av sidorna ni tipsat om :) (och ja, jag vet att det även innebär att förhållandena under tillverkningen förmodligen varit ganska dåliga, men jag är inte god människa nog att bry mig om det i det här fallet)

Minns jag rätt att du pluggar i Skottland? De universitetsbaler jag varit på där har alla varit på nivån black tie, eller smoking på svenska. Der betyder att du som tjej "får" ha hellång klänning, men det är lika ok med en som täcker knäna så länge den är festlig nog :) Nu är ju du sugen på en riktig balklänning, men tänkte bara informera om det är så att du hittar en kortare klänning du känner dig fin i! Men du kanske redan har koll på klädkoder hit och dit.

Annars skulle jag rekommendera Asos och eBay för prisvärda långklänningar, sedan kan du lägga några pund på att få den insydd eller upplagd om det behövs :)

Ha så roligt, jag saknar balerna och känner mig lite avundsjuk:D

Jajemen, du minns rätt! Klädkoden är mycket riktigt black tie som du säger, men min erfarenhet av de events av den typen som jag varit på här tidigare är att tjejerna ofta går all in med långklänning i alla fall... Så den här gången vill jag också slå på stort minsann, men du har helt rätt i att det nog egentligen inte förväntas av någon! Tack för påminnelsen dock, ska försöka ha det i baktanken och inte få full panik ifall jag inte hittar något!

Jag vill inte vara en glädjedödare men min erfarenhet av klänningar från sidan som nämnts är extremt dålig. Jag har sett tre klänningar och alla har varit dåligt sydda i konstiga material, passformen har varit under all kritik. Du får returnera beställda kläder på egen bekostnad och företaget bestämmer själva om och hur mkt de är beredda att betala tillbaka, i värsta fall får du betala mer för "returhanteringen" än vad det kostade från början.

Jag och de jag vet om kanske har haft extrem otur, kvalitén borde ju kunna variera beroende på vem som syr upp plaggen, men jag tycker ändå du ska vara medveten om att det är en chansning.

Långklänningar passande black tie går ofta att hitta i "vanliga" webbshoppar också, tex asos och zalando.

Jag har också beställt brudklänning från jenjenhouse, den satt perfekt (tills jag gick ner i vikt, men det var ju inte deras fel :p), inget krångel med frakt och dessutom var den pinsamt billig... Det är också enkelt att ändra på klänningarna, jag bad om att få kortare släp samt en annan skärning av överdelen, det var inga problem och kostade kanske 20 dollar allt som allt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska på bal på slottet i Uppsala om en vecka men vet inte vad jag ska ha på mig. Behöver lite hjälp här nu tror jag. Jag fick låna en...
2
Svar
37
· Visningar
7 444
Senast: Comatose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5