vad är rimligt pris för beg sadel?

dottan

Trådstartare
Ännu en sån där sadelplåga..................

Köpte ny häst för en månad sen, sadeln ligger helt ok, men är lite stor, inte mkt men jag märker det, funderar nu på att köpa ny sadel, ta hem en sadelutprovare, men så är det så j..la svårt att veta vad jag ska sätta pris på min, det är en aj reiner, pullman med flexbom, 3år gammal, vad är rimligt pris? Måste ju sälja den för att ha råd med en ny.........

Sv: vad är rimligt pris för beg sadel?

Hur mycket kostade den när du köpte den?
I vilket skick är den?

Jag sålde min Crates-sadel (också den 3 år gammal,. fast i mycket fint skick) för 7000 kr.

Pullman är kvalitet och DYR som ny, så sätt inte ett för lågt pris. Finns dock mycket mindre på beg marknaden att jämföra med. Men be gärna en tränare om råd som kan se den in real life så att säga. :) Det som är nackdel för de dyrare sadlarna är att man oftast hellre köper en hel ny för att ha avbetalningsmöjlighet. När man köper en beg sådan så försvinner oftast det allternativet, om man inte tar banklån, men är oftast svårare än tex wasa kredit eller dyrliga blanko lån...:)

Ja, jag gav 43000:-, den är i mkt bra skick, klart den är anv, men normalt slitage, jag har varit rädd om den. Är just rädd för att folk inte vill betala så mkt för en beg sadel, samtidigt måste man väl få tillbaka något.

7000 var billigt för en crates, dom ligger väl på 12000-15000beg, min kompis köpte en nyss, fast dom verkar vara så hårda och stela, men breda och bra annars, prövade hennes.

Det är ju bra garantier på dem, så den biten är ju jätte bra, men kan ändå vara svårsålda objekt, just för att de flesta kanske letar sadel i 5000-15000:- klassen. I vårat land med relativt få western ryttare kan det vara lite knepigt att få tillbaka en bra slant, men inte omöjligt, bara lite knivigare. OM man inte har tur och någon letar efter den modellen och är villig att tjäna lite på att köpa en begagnad. (Lättast genom en högre tränare som kan lägga fram den till sin elev). Oftast när det köps lite dyrare sadlar, vill man att det ska synas att de är nya och dyra....:grin:

Har sett att en hel del westernsadelshoppar har begagnade sadlar till salu. Kan du inte höra med en sådan om du kan få lämna in din sadel i inbyte. Då kanske du kan få ett rimligt pris för din sadel samtidigt som du kan hitta en ny med lite tur.

Ska kolla med min tränare, om hon vet någon som letar ny sadel. Kollade med whc och tumbleweed, men whc sa nej, man kan lämna in till försäljn, och hos Eva var det väl fel märke.

Hej!

Lägg ut den på annons i Lucky Rider eller Hästfocus. Men sälj inte för billigt:eek: Jag hade begärt minst 30-35000:- för den. Du har klar fördel för att få sålt om du har köpt den i företag (vet ej om du har det). Oftast är det inte privatryttare som köper så pass dyra sadlar. Tränare mfl kan ju lyfta momsen som blir ett antal tusen på en sadel i denna prisklassen.

/LL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Utrustning Är i sadelköpartagen och har hittat en sadel jag är intersserad av. Hästen har fått modellen utprovad till sig. Sadeln som jag ev ska...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 473
Senast: Supersalt
·
Hästmänniskan För att göra en mycket lång historia kort så: Har ett 11-årigt sto som jag från början red vanlig dressyr på. Utbildad någonstans...
Svar
11
· Visningar
2 353
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka