Vad är ok?

Anine

Trådstartare
Jag har en liten undran som jag funderat fram och tillbaka på ett tag nu och som jag gärna skulle vilja ha lite input i.
Det finns en viss rasklubben (vi behöver inte gå in på vilken, är inte ute efter att "hänga ut" någon, eller diskutera kring någon enskild person. Därför försöker jag skriva så allmänt som det bara är möjligt, men ändå få svar på min fråga..).

I klubben finns åtminstone en styrelsemedlem som ofta uttalar sig ganska vitt och brett om andra medlemmar, uppfödare (både rasklubbanslutna och icke-anslutna) och deras förehavanden. För mig så klingar det illa med att vara representant för en rasklubb och jag funderar på om det är något som bör tas upp med klubben.
För mig så representerar styrelsen hela klubben och uttalanden och egna åsikter kring sådant som "hör klubben till" bör man vara lite försiktig med (dvs tänka efter lite innan och inte hamna i bråk/diskussion med andra om, om inte det är klubbens beslutade riktlinje som diskuteras).

Är jag överdrivet allvarlig? Personen ifråga har fått det här påpekat för sig av medlemmar i den specifika klubben tidigare, det vet jag. Men har alltid hävdat sin rätt att ha egna åsikter. Vilket hen gärna får ha, men just när det kommer till att uttala sig på sociala fora kring namngivna, eller med information som gör att personer lätt kan identifieras, uppfödare, medlemmar eller andra personer kring rasen då tycker jag att det är otroligt onödigt.

Det jag undrar mest är alltså, vad kan man kräva av en styrelsemedlem? Var går gränserna för att representera klubben och när är man privatperson? Och vad är ok att säga, skriva eller diskutera i dessa fall?
 
Sv: Vad är ok?

skks grundregler:

http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/Grundregler-S7.pdf

Det åligger varje medlem i SKK-organisationen:
...
1:3 att handla och uppträda på sådant sätt att
det inte skadar eller motverkar SKK eller dess
medlemsorganisationer och att inte uttala
sig nedsättande om enskild medlem.

dvs, personen skulle kunna bli utesluten ur organisationen med det där beteendet, men hur det skulle utredas har jag ingen aning om. sådant bör anmälas till skk, speciellt om personen har fått det olämpliga i sitt beteende påpekat för sig upprepade gånger, men det är ju frågan om man orkar ta skiten som med största säkerhet kan komma efteråt...
 
Sv: Vad är ok?

KL:
Tack båda två för infon! Jag ska sätta mig och läsa igenom hela länkarna under eftermiddagen om jag hinner. Så ska jag antagligen höra lite med SKK om vad de anser är lämpligt. Och antagligen också den aktuella klubben.

Jag tycker, som det kanske framkommit inte alls att sådant beteende är ok i någon som helst klubb eller förening. Varför inte ha det trevligt och samlas kring sitt gemensamma intresse? Istället får man bara tråkig stämning och splittring :confused:

Mycket tacksam för hjälpen!
 
Sv: Vad är ok?

Om det är på internet och du skulle vilja anmäla så kan du ta print screen på uttalandena och ha som "bevis".
Eftersom det verkar som det har hänt mer än en gång skulle jag nog inte heller tyckt det var okej, som styrelsemedlem har man ändå på ett sätt avsagt sig sina egna åsikter och ska jobba för klubben/SKKs bästa.
 
Sv: Vad är ok?

regeln om att inte snacka skit om andra gäller alla som är skk-medlemmar, inte bara de som sitter med i olika klubbstyrelser (men det är ju inte säkert att alla i en rasklubb även är med i skk).
 
Sv: Vad är ok?

Jag sitter i styrelsen för en lokalavdelning inom vår ena rasförening och hos oss är det väldigt viktigt att styrelsemedlemmar beter sig korrekt och inte vräker ur sig en massa åsikter till höger och vänster. Det är inte okej att diskutera linjer, uppfödare, hundar osv - förutom med sina nära vänner såklart.
Man får ha lite sunt förnuft. Jag kan tex prata avel med mina vänner som förstår att jag i den stunden framför min personliga åsikt och inte rasklubbens. Men jag kan inte gå omkring och prata avel eller liknande bland människor jag inte känner så väl. Jag får också tänka mig för vad jag skriver på min hemsida eller på facebook.

Skitsnack är självklart inte accepterat.
 
Sv: Vad är ok?

Jo, jag vet. Men just med privatpersoner tycker jag ändå att man kan "låta det gå" OM det endast händer någon enstaka gång. Men det ska ju inte skrikas ut eller skrivas offentligt för det och inte heller vara förtal.
Sen måste man ändå också få han en åsikt, om en i rasen avlar på hundar som ingen egentligen tycker duger, ska man bara vara tyst då?
Men om man är styrelsemedlem så är det extremt viktig att man är "rumsren".
 
Sv: Vad är ok?

sant, så är det ju rimligen. men går det att följa upp? alltså att som rasklubb "sätta dit" en medlem som snackar skit? vem ser till att det blir "rättssäkert" hanterat? klubbstyrelsen är väl inte opartisk precis alla gånger... (obs, detta är bara menat som en reflektion, inte som ett påhopp på någon.) vilken organisation finns i rasklubbarna för att hantera sådant här, och hur är det uppbyggt hos skk? kan rasklubben göra något om medlemmen bara är medlem där och inte i skk också? någon som vet? :)

kethets: menade det bara som ett förtydligande för alla läsare. det är rätt fantastiskt hur lite koll man (iaf de flesta) har angående vilka skyldigheter man har när man är medlem i olika organisationer.
håller med fullständigt om att man har ett ökat ansvar för att följa reglerna när man sitter som styrelsemedlem, man borde ju definitivt föregå som gott exempel.
 
Sv: Vad är ok?

Aha, då förstår jag! Jag tycker alltid att man ska till personen man har problem med, men visst har jag svurit över nån någon gång. Men bara privat till typ sambon.
Jag tycker faktiskt att "spalten" som disciplinnämnden har i hundsport är bra, inte för att man ska se vilka som har blivit utestängda eller fått straff, utan för att se vad som inte är okej.
Hittade faktiskt ett lite liknande fall där nu (hade för mig att jag nyss hade läst liknande så). Är en rasklubb som anmälde en speciallklubb X (som tydligen är en han? Där får jag inte ihop det) som hade gjort ett mindre trevligt facebook inlägg om en domare efter en utställning. X ångrade sig och tog bort inlägget redan dagen efteråt. X beglagade att han hade lagt in den aktuella meningen på fb och han visste att han inte skulle ha formulerat sig så.

Diciplinnämnden fann att inlägget var olämpligt, men eftersom X hade tagit bort det och förstod själv att han hade gjort fel fick han endast en erinran.

Vet inte om det är till någon hjälp men kanske! Hela skriften finns i Hundsport nummer 9/2012
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är ok?

Tror att det där tyvärr är ganska vanligt och vet att det förekommer även i min rasklubb. Det blir en hel del hysteriska diskussioner kring avel och styrelsemedlemmarna är i vissa fall värre än andra. Nästan så att man blir mörkrädd. ;)
Tyvärr är det nog väldigt många som gärna skriker ut sina åsikter på nätet. Så som det låter på forumet skulle man kunna tro att vi träffas och slåss vid sidan av ringen, men irl är folk väldigt trevliga mot varandra. Haha.

Åsikter kan alla ha, men passerar det gränsen till att bli personligt och skitsnack ska det anmälas tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 161
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 241
Senast: mamman
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 270
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 999
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp