Vad är mest troligt?

Seabaz

Trådstartare
Vad är mest troligt tror ni i denna situationen.

Det gäller en överviktig (ca 80kg för mycket) häst av ponnyras som "blir fet av att titta på mat".

Hästen är under igångsättning sedan ett par veckor tillbaka och rids ca 4 dagar i veckan än så länge rätt lugnt. Ca 40 min/gång med blandat skritt och trav, kanske någon galopp, lite arbete i form och så som öppnor, slutor och skänkelvikningar på grusvägarna.

I hagen:

*Lösdrift dygnet runt
*Fri tillgång till hösilage med värden som säger mycket energi och lite protein och enligt uträkning klarar sig min häst utan kraftfoder om han äter 9kg/dygn (jag gissar dock att han får i sig ett par, tre, fyra kilo mer än det varje dygn eller?)
*Fri tillgång på fräsch halm
*8 hästar totalt i hagen, 4 av dessa går in på natten, min är kvar ute.
*Det finns två hösilagebalar i hagen, dock har båda småmaskigt nät runt.

Tror jag fått med allt nu?

Det känns ju ganska lönlöst att tro att man ska kunna banta pållen så länge han har fri tillgång i hagen eller?
Alternativ att ta in på natten finns och tex bara ge en tuss halm inne, jag tror inte min häst gillar halm så mycket. Han har stått på det förut och då åt han inte av det. Men just för att ge honom ett alternativ att tugga på ändå.

Men även om han står inne under natten och man kommer igång och rider lite mer/hårdare. Det är fortfarande fri tillgång timmarna ute i hagen. Så vad är mest troligt, att han kommer "äta ikapp" det han missar inne och det han gör av när han rids, eller tror ni han kommer kunna minska i vikt? Vi snackar typ 80kg övervikt och åtminstone hälften ska ju helst bort rätt fort...?

Senast ändrad:
Sv: Vad är mest troligt?

Vi hade en kraftigt överviktig tinker på fri tillgång och han gick ner i vikt och blev riktigt normal med bara träning. Med en annan häst på bete gjorde jag så att hon fick komma ut en lugnare runda på morgonen och sen mitt på dagen eller eftermiddagen fick hon följa med som handhäst och röra sig i alla gångarterna. Men du var hon i dålig kondition.

Jag skulle nog prova och se hur hästen ändrar sig i samband med mer motion först. Händer ingenting alls med vikten så får du kanske se över den fria tillgången.

Ligger proteinet på rätt nivå eller ligger det under hästens "behov"? Äter hästen mycket halm? Jag menar att även om halm inte innehåller så mycket, så innehåller det ju ändå en del energi som hästen kan ta upp. Det kan behöva kompletteras med någon typ av proteinfodermedel.

Hmm, står hästen parkerad vid hösilagebalar och äter i princip oavbrutet eller går den ifrån och gör annat emellan?

Om hästen är av sorten som parkerar vid balen skulle jag fösöka stänga den ute från balen 2*4h/dag... Med tillgång till tex aspar och granar att tugga på. Då hinner hästen inte bli superhungrig och kastar i sig när den får, men får åtta timmar mindre ättid/dag...

Jag skulle byta ut den fria tillgången till nåt med högre protein och mindre energi.

Hej!

Min tidigare inte lättfödda dam går ju på lösdrift med fri tillgång. Har ca 70 kg övervikt.

Vi hade en bantarkompis med vilken hon fick gå från ca 7 på morgonen till 18 på kvällen och bara äta halm och några kg silage (2 om jag minns rätt). På bara detta började hon tappa kilon.

Tyvärr tvingades bantarkompisen flytta, så nu är hon bara från maten mellan 7 och 13- sen har dom ett nät med 4 cm-maskor, som har funkat bra, men nu verkar de lärt sej äta ur det (tyvärr). Nästa vecka får jag veta om hon gått upp eller ner, men jag tror hon gått ner lite iaf.

Vad jag vill säja är
1. Min avskyr halm men lärde sej äta det när hösilage inte fanns att tillgå.
2. På fri tillgång och mer motion tror jag inte din pålle kommer gå ner tillräckligt (tyvärr). Det krävs sjukt mycket motion för att få hästarna att gå tillräckligt för att de ska kunna gå ner när de äter fritt.
3. Står han inne nattetid med bara halm lär han gå ner- det gjorde iaf min, fast hon bara var uteslängd från maten..

Btw- hon har ju stått pga hälta sen i December, så vi har skrittat max 30 min /dag.

/Lavinia, som tycker det är svårt att gissa också. Vi kan kämpa mot övervikten på fri tillgång tillsammans

*Låt honom stå naken ute (om han inte e rakad)..
*kom igång med ridningen.
*Kanske ha en munkorg?

Om han nu står och äter dagar i ända så kan han lika gärna stå naken, då går hans energi åt till att hålla värmen.

Min häst äter min häst äter 2 tredjedelar så mycket hö med vintertäcke som med regntäcke på vintern. Så mycket energi går åt att hålla värmen! Super bra bantningsmetod! :D

Min häst går med fri tillgång på hösilage och rids 1-2 h om degen, riktigt hårt dressyr eller hoppnings arbete. Hon är smalare än någonsin! :p Så låt det ta LITE tid så kommer det gå bra tror jag.. :D Tycker det vore synd att ha han inne..

tack för tipsen! nu kommer jag lösa det på annat sätt, det blir antagligen flytt inom en månad ;)

Men tills dess så blir det mer ridning och nu när vädret är mildare (vi har haft -25 på nätterna i över en vecka här i roslagen fram till för ett par dagar sedan) så blir det utan täcke också, hästen är klippt halva halsen och bogen men går enbart med täcke om det är kallare än -15 eller blöd nederbörd :)

Munkorg blir svårt då vi har nät på höbalarna också = då skulle hästen nog inte få någon mat alls + att jag inte gillar munkorg om man tänker den sociala biten för hästarna. Dessutom vattenkopp i hagen men det skulle kanske fungerat ändå...

jaja hur som, det verkar som om det blir flytt ;)

Stänga ute vissa stunder brukar ha låg effekt då dom kan äta igen dom timmarna. (artikel om fång som nämnde detta i Ridsport har jag för mig )

Så det är antingen eller, antingen tillgång eller så ger man portioner.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka