Vad är lymfangit??

S

Snerra

Hej alla!

Jag har sökt på internet om lymfangit men hittar inget!
SÅ nu vänder jag mig till er kära bukeanvändare...

Vad är lymfangit för något!?

Sv: Vad är lymfangit??

Om jag inte minns fel, så är det när det kommer in skit i sår på benen och de sväller upp totalt. Hästen blir blockhalt och allmänt dålig. Min har haft det två ggr, dock hos förra ägaren, men det är inget som märks nu...

om hästen får sår i huden (mugg, skrapsår, sticksår osv.) och det i dessa sår kommer bakterier och lymfkärlsinflamation (lymfangit, "blodförgiftning") med ansvälldt ben uppstår.

våtvarma omslag med tex. jodopax är effektivt, om hästen får feber bör veterinär tillkallas, då behövs antagligen även pencillin och anti inflamatoriskt läkemedel som tex. metacam, butta eller finadyn.

Hej alla!

Jag har sökt på internet om lymfangit men hittar inget!
SÅ nu vänder jag mig till er kära bukeanvändare...

Vad är lymfangit för något!?

Om sår som uppkommer på bakbenen tas om hand dåligt kan en infektion göra att en lyfknuta (som sitter i höjd med mitten av femur, bakre lårbenet) sväller och trycker på blodkärl i närheten. När blodflödet förändras och framförallt försämras pga lymfknutan blir benet svullet = lymfangit. Svullnaden minskar vid träning eftersom det förbättrar blodcirkulation etc. Var alltid noggrann med sår som uppkommer på bakbenen!

om hästen får sår i huden (mugg, skrapsår, sticksår osv.) och det i dessa sår kommer bakterier och lymfkärlsinflamation (lymfangit, "blodförgiftning") med ansvälldt ben uppstår.

våtvarma omslag med tex. jodopax är effektivt, om hästen får feber bör veterinär tillkallas, då behövs antagligen även pencillin och anti inflamatoriskt läkemedel som tex. metacam, butta eller finadyn.

Bra beskrivning tkr jag.

Min häst har det nu och jag lindar med bomull, flexlinda och dränker det i alsolsprit på veterinärs "beordran".

Han är varken halt eller har feber så det behöver dom inte få.

Tack för alla svar! Nu fattar jag :P

Minstral: Jo, jag fick oxå ganska många men jag orkade inte
leta igenom alla dom så jag kollade på första sidan och jag blev inte
speciellt mycket klokare på det :p

Liknande trådar

Hästvård Kan en häst med kronisk lymfangit leva ett gott liv tycker ni? Tänker på ev smärta t.ex. Känner ni till ngt fall från verkliga livet...
Svar
3
· Visningar
740
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka