Vad är kotledsinflammation egentligen?

Tussinussen

Trådstartare
Kan någon med veterinärkunskaper tala om det för mig? Det snackas om kotledsinflammation hit och dit....Jag har engelska som modersmål och har en stor vet. bok på engelska och ville läsa i den men jag hittar inget om fetlock inflammation, inflamed fetlock joint, osv. Inte heller på nätet.

Jag anar, efter att ha läst överallt, att det är samma sak som suspensory ligament injury, dvs en ligamentsskada. Stämmer det? Och varför isf kallar man det för kotledsinflammation, då skadan inte finns i själva leden?

Lös mysteriet någon :bow: alltså jag menar inte vad det heter på engelska, utan vad det ÄR. Vad är det exakt som är inflammerat?

Sv: Vad är kotledsinflammation egentligen?

Hej Hopp!

Kotledinflammation heter fetlock arthritis

Joint inflammation caused by trauma, infection or stress. Any joint affected but most common are carpus, fetlock and intervertebral joints. Enkelt förklarat är det själva ledvätskan (synovia) som är dålig och inte kan smörja leden ordentligt.

Suspensory ligament injury är en gaffelbandsskada.

men en kotledsinflammation är ju ingen skada väl utan just en inflammation? och de är ju ingen skada..

Hej Hopp!

Kotledinflammation heter fetlock arthritis

Joint inflammation caused by trauma, infection or stress. Any joint affected but most common are carpus, fetlock and intervertebral joints. Enkelt förklarat är det själva ledvätskan (synovia) som är dålig och inte kan smörja leden ordentligt.

Suspensory ligament injury är en gaffelbandsskada.

Å tack!
Du har löst mysteriet. :bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka