Vad är det med min häst?

D

Denzel

Jag undrar om det är någon som kanske har en aning om vad det är med min ena häst?

Det är som så, att när jag kratsade hovarna igår så var hoven så mjuk att hoven liksom lossnade när jag kratsade.

Vad kan vara fel?

Jag skulle ändå ringa hovslagaren idag, för det är ändå dags att sko om den andra hästen, men är det någon som vet vad det kan vara med min häst?

Sv: Vad är det med min häst?

Jag förutsätter att det inte var själva hoven som lossnade :crazy:

Men om det var så när du kratsade att det liksom smulades loss bitar från sulan så är det helt naturligt.
Dels byter de sulan lite då och då, och om den tex går på fuktigt gräs på bete så brukar det bli så. Det är ingen fara. Du kan hjälpa hästen genom att skrapa bort det som går med hjälp av hovkratsen.
Eller så låter du det vara.

Den kan to m lossna i små flak, vilket inte är farligt. Men man bör väl kanske minska på antalet veckor innan en ny skoning görs.
Sommartid är vi nere på var 5-6 vecka mot var 7-8 vecka höst/vinter, också för att minska risken för sprickbildning.

Det var nästan som jag trodde. Tack för svaren! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur