Vad är det för spindel?

Kusebuse

Trådstartare
Såg en väldigt vacker och märklig spindel idag.Eller rättare sagt 8 stycken!.. Tyvärr har jag ingen kamera, men ska försöka beskriva den;
Den var "naken", (alltså ingen luden typ), med stor hög kropp och långa smala ben som var tvärrandiga i brunt och grått. Kroppen var klargul och vit, överst på ryggen var som ett sicksack-band i vitt med en smal svart kant. Nedanför bandet var två ganska raka band i vitt. På magen, som var mörk, gick två parallella längsgående ränder.

Hela djuret var kanske runt 3 cm, men även mindre fanns på samma ställe.
Spindeln såg inte "svensk" ut. Våra inhemska spindlar brukar inte ha så starka färger.....

Det skulle vara roligt att få veta vad det är för typ, eftersom jag aldrig sett något liknande!

Sv: Vad är det för spindel?

Kan du mena en sådan här?
23779_1187820252.jpg

fast jag vet inte vilken art det är eller så x)

Ja, det var säkert en sådan! Fast den jag så på nära håll var mera vit. Tack för bilden, nu gäller det bara att få tag i namnet på snyggingen också:D

Hallå!

Det är en Argiope bruennichi(Getingspindel) hona. En av dom större hjulnätsspinnare.

Mvh John

Tack så mycket! :bow:
Fick en lång stund med intressant läsning om getingspindeln.
Den verkar dyka upp lite här och där i landet, även om den inte "hör hemma" här.
Här nere i Småland är den tydligen väldigt ovanlig, och jag såg åtta stycken på en yta av ca 1 kvadratmeter!!!
Ibland har man tur!
Undrar hur många jag fått med mig hem, eftersom jag hämtat gräs till marsvinen på det området hela sommaren.....:D

Nåväl, vackra är dom i alla fall!

Så lite så:)

jo dom började ju inte dyka upp förens 1995, Men väntar man på nåt gott så väntar man aldrig för länge:D

Det finns en spindel som jag verkligen skulle vilja hitta som lever i sverige. Det är Atypus affinis(tapetserarspindeln) Det är den ända fågelspindeln i sverige. Dom finns i skåne men ska vara väldigt sällsynta:cry:.

japp, dom är ju så häftiga:D Är det du som har tagit bilden?

nog för att spinlar är söta, men hade en sådan suttit i taket i mitt rum (där det redan nu sitter många stora, stora spindlar..) hade jag sopat ner den, förpackat i en burk och skickat den till Örebro på snabbast möjliga tid :D

W00t, finns det fågelspindlar i Sverige :eek: Häftigt, jag trodde de bara levde i typ... Öh, djungeln eller var det nu är de brukar leva. Det är djungeln de brukar leva i va? :D

nog för att spinlar är söta, men hade en sådan suttit i taket i mitt rum (där det redan nu sitter många stora, stora spindlar..) hade jag sopat ner den, förpackat i en burk och skickat den till Örebro på snabbast möjliga tid :D

Haha, då hade jag bara tackat och tagit imot:D

W00t, finns det fågelspindlar i Sverige :eek: Häftigt, jag trodde de bara levde i typ... Öh, djungeln eller var det nu är de brukar leva. Det är djungeln de brukar leva i va? :D

Jo det finns en iaf. Fast den är inte så stor, 7-15 mm bara. Fågelspindlar finns lite överallt. Fast dom som är vanliga i hobbyn kommer oftast från Thailand(Haplopelmerna), Mexiko(Brachypelmerna och Aphonopelmerna), USA(Aphonopelmerna) och Brasilien(Theraphoserna) Bla.

Mvh John

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka