Vad använder ni för stylingprodukter?

Nussikan

Trådstartare
Som rubriker säger, vad har ni för stylingprodukter till era katter? Shampo, balsam, foam, cream, inpavkning, sprayer, puder mm mm mm?

Hur preparerar ni dom innan utställning? Hur många dagar innan?

Jag gör på följande sätt men behöver lite nya ideer :idea:

Hankatten:

Dag 1:
Inpackning med Bio-Groom super cream, sätter i torr päls och låter sitta tills nästa dag

Dag 2:
Badning
Les Poochs shampo, djuprengörande för fetsvans mm
2x Jean Peau Brightner shampo, tar fram kontrasterna
Handdukstorka
Anju Bi-phase, tovutredande och antistatiskt
Föna

Dag 3:
Bio-Groom super foam, rengörande och volumgivande
Föna
Pudra, får bort rester och det sista fettet

Dag 4 (utställningsdagen):
Espree High Sheen, siliconspray som motverkar att pälsen blir statisk samt ger en fin lyster

Honkatterna

Dag 1:
Inpackning Bio-Groom super cream

Dag 2:
Badning
Espree Berry Delight shampo, djuprengörande
Espree Silky Show shampo
Espree Honey & Oat balsam, återfuktande
Föna

Dag 3:
Bio-Groom super foam
Föna
Pudra

Dag 4 (utställningsdagen):
Espree High Sheen

Klart!

Sv: Vad använder ni för stylingprodukter?

Jag har ju devon rex och de brukar jag inte behöva göra så mycket med. Ser pälsen bra ut tvättas de inte, behöver pälsen tvättas ska det göras senast 5 dagar innan utställningen. Duschar man dem senare än så hinner inte vågorna komma fram helt och fullt. Den preppning som kan behövas är alltså tvättning med PCLs schampo och sedan borstning med gummikarda varje dag.

Till de vita katterna behövs PCLs vitschampo och ibland behöver missfläckade tassar och nosar behandlas med Maizena (man blandar Maizenastärkelse med vatten, kladdar på missfärgningarna, låter det torka och borstar ur det Man kan behöva behandla med Maizena en 2-3 ggr innan det är helt bra.

Klart.

Hmm, kanske skulle satsa på korthårskatter ist... :crazy:

Abbie får Goop avfettning i pälsen, sköljs ur direkt. Sen schampo, ska köpa ett nytt som jag inte minns vad det heter. Nu när jag läser ditt inlägg, undrar om det inte var Espree...?
Efter det är det kamning och självtork som gäller.

Detta sker drygt 1 vecka innan utställningen för att pälsen ska få "crispa" till sig.

Enkelt med korthårskatter :)

Ja Espree tycker jag är kanon!

Haha, ja jag förstår det, kanske skulle fundera på att byta ras... :p

Jag använder mig av Espree's produkter.

Berry delight, Bright white, Silky show schampo och balsam.
I olika kombinationer till de olika katterna och beroende på pälsarnas kondition. Senast en vecka innan badar jag, och Oscar badas även med Terrierschampo de gånger han ställs ut.

Ja, det låter så :rofl:

Jag valde faktiskt korthår just pga pälsvården. Nu valde jag iofs den korthårsras som fäller i särklass mest (mer än många långhår tror jag t.o.m), men vården i sig är busenkel.

jag har espree både till hunden och katterna=)

Ja vårdnaden i övrigt har jag inga problem med, jag kammar aldrig mina katter förutom när dom ska på utställning och birman fäller faktisk relativt lite. Men just vid preparering innan utställning hade det varit skönt med en annan ras ;)

Bökigt det verkar vara med utställningsprepareing. :eek: Jag skulle aldrig få mina kissar att palla allt detta, de skulle bli skitsura och tvärvägra! Hur bär ni er åt? :confused:

Men tänk så vackra de måste bli! :love:Inte för att det behövs på husisar, duger med borstning och ett och annat bad, men visst hade det varit kul se resultatet av avancerad pälsvård. :)

Har ni några före-efter-bilder att bjuda på?

Det gäller att vänja dom redan när dom är små vid denna behadling, att man håller på och lyfter mycket och håller fast dom och inte släpper med en gång utan att dom lär sig att "när matte håller så ska man sitta still", sen är det nog mycket till rasen också, birmor t.ex. är ju väldigt lugna och accepterar det mesta.

Jag har inga jätte bra "före & efter" bilder men här är några:

Före:
nelly070808a.jpg

Efter:
basta_ungdjur.jpg

Före:
tia3.jpg

Efter:
sotnos.jpg

Man märker ju mest skillnad på volymen och känslan i pälsen, kragen ser man ju stor skillnad på också. Deras päls får inte vara lockig eller flikig (dela på sig) på utställning och det gör den ju gärna hemma efter ett tag...

Det är samma som jag använder, den är hur bra som helst!

Visst är den!! Och den syns inte i pälsen heller efter ett tag, testade en annan talksort först, den var nästan omöjlig att få helt osynlig till bedömningen.

Jag är verkligen supernöjd.

Jag kör med lite liknande saker men jag badar endast mina katter en gång, brukar vara en eller två dagar före utställningen beroende på när jag har tid. Behövs det sådär många vändor som du gör? :o Jag använder heller aldrig något i pälsen på utställningsdagen, mina katter har dock aldrig varit statiska över huvud taget på utställningarna och då är det ju lite poänglöst att greja med mer saker.

Jag kör:
Bio Groom Super Cream inpackning (ca 20-30 min, längre tid än så påverkar inte)
Yes utspätt (avfettande)
Espree Berry Delight schampo
Espree Silky Show schampo
Espree Silky Show balsam
Handdukstorkar
Fönar och kammar med mirakelkam

Tar ca 1½ timme inklusive inpackningstiden och blir underbart! :love:

På kattungarna (5 mån gamla) struntade jag i inpackning och yes på de två med bra pälskvalitet. Den tredje har lite sämre kvalitet (lite strävare över ryggen) så han fick en kort inpackning. Alla fick KANONPÄLSAR! :love:

Jag gör inget mer än så med min hane heller, men han har aldrig haft tillstymmelse till fetsvans.

/Erica

Ja då gör vi ju ganska lika, jag badar ju också bara mina en gång, foamet jag tar i dagen innan tar man ju i torr päls, precis som inpackningen innan, för att få bort ev. rester av shampo mm, sen fönar man det torrt, så det är ju inte så mycket mer :) Har jag ont om tid brukar jag hoppa antingen inpackning innan eller efter badet, det beror lite på katt, men oftast blir det hela "serien". Jag har provat massor av sätt, både enklare och mer avancerade ock kommit fram till att detta passar mina katter bäst. :)

Helt kanon! Jag hade oxå en annan innan och det som var svårast att få bort var ju puderdoften, katten stank ju som en överpudrad bebis, inte särskilt mysigt, plus att det satte sig i näsan på dom och det var svårt att få bort. Deras talk varken syns, luktar eller känns, det blir bara ett väldigt bra resultat! :)

Men inpackningen blir ju också ett "bad" för katten. Låter du katterna gå med inpackningen i pälsen fram tills det är dags för badet? Jag badar ju ur det direkt så katten slipper ha det i pälsen så länge och inte slickar i sig så mycket inpackning.

Märker du någon skillnad före och efter foam-grejen? Är det nödvändigt att föna katten två gånger, borde det inte räcka att göra det efter foamet?

Förstår att folk blir avskräckta för att ha kategori II-katter om man behöver göra allt det där. ;)

/Erica

Det är ju stor skillnad, mycket mer än jag trodde. Fluffiga och pälsen ser så jämn ut, all tussighet är borta. Som dunbollar. :love: Har du klippt öronhåren på den första katten?

Mina kissar går visserligen att hantera, men skulle jag köra ett fyradagars program skulle de gå och gömma sig så fort de ser mig, antar jag...

Jag har ju huskatter av skogistyp, långhår med lite strävare päls. Om man skulle lägga till en eller max två grejer utöver schampo och borstning, vad skulle man ta då? Inte föning, det gillar de inte alls.

Man behöver inte göra allt det jag gör, det är bara det sättet jag kommit på passar bäst för mina katter. Ja, katterna går med inpackningen i pälsen över natten, den torkar snabbt och är inte farlig för dom ifall dom får i sig den och jag tycker resultet blir mycket bättre än om det bara sitter i några timmar. Jag måste föna efter badet, får pälsen självtorka blir det nästan noll volym i den. Skummet som jag tar i dagen efter är ju som en vanlig stylingmouse som man kramar i pälsen så det är ju långt ifrån ett bad, sen tar det max 5 minuter att föna det torrt, så den "behandlingen" är klar på ca 10 min och skulle det få självtorka skulle pälsen inte heller bli lika fluffig. Jag märker stor skillnad ifall jag hoppar över något av "stadierna", men har jag ont om tid innan så får det ju bli så, mina katter ligger och sover i mitt knä medans jag fönar dom så det är inget som varken jag eller katterna ser som något besvärligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka