Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Klart ska hästarna vara hyfsat uppfostrade men en häst är en häst och vad som helst kan hända. Även den mest väluppfostrade kan bli rädd.
I kollektiv stall tycker jag att erfarna personer ska hantera hästarna. Sen ska ägaren såklart också alltid sträva mot att ha så väluppfostrad häst som möjligt; men tyvärr är de oftast de med ouppfostrade hästar som kanske har minst kunskap och erfarenhet (därför dem blir ouppfostrade).
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

*kl*

Just nu är jag "den hästägaren" som har en knepig häst. Min hingst slog ner stallägaren för en dryg månad sen och hon har vägrat ta honom sen dess. (Han kastrerades en vecka efter att det hänt eftersom jag vill ha en vettig ponny som säkert ska kunna hanteras av alla).

De första tre veckorna tog jag alla utsläpp och insläpp själv. Sen har de andra i stallet fått känna sig fram (tre pers) om de velat ta honom eller inte. Alla tre fixar nu att ta honom och han har dessutom blivit väldigt snäll efter kastreringen. Stallägaren vill dock fortfarande inte ta honom (vilket är fullt förståeligt), så jag tar fortfarande hennes utsläpp och ser till att jag el ngn annan tar in honom på hennes dagar.

Har man en knepig häst är det din uppgift som hästägare att själv fixa med den, uppfostra den ordentligt eller låta ngn som de vet fixar hästen ta den. Att gnälla på en jour och säga att det är deras ansvar är bananas!
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag står i ett Ridskolestall som är kombinerat med privatstall så att säga.

Hos oss måste vi själva ta ut/in om våra hästar inte går att hantera!
Min kan bli lite stökig om det är "hetsigt i luften" och därför har jag hängt upp ett ledträns och tillhörande kedja redo på boxen, då går det oftast fint! :)
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Självklart får ägaren se till att hästen är hanterbar, vilket även innefattar att inte ha stallmodiga hästar som matas med en massa kraftfoder när dom bara går en timme om dan och sedan står i box eller frimärkshage utan sällskap resten av dygnet.

Är inte hästen hanterbar så får ägaren själv ta alla in/ut, det är inte ett dugg konstigt... för du har väl knappast betalt för att riskera liv och hälsa när du hanterar andras ouppfostrade eller prilliga hästar ?

Det åligger hästägaren att se till att hästen är uppfostrad, rastas av regelbundet, inte får onödigt mycket kraftfoder och har andra hästar att busa med så att hästen inte blir stallmodig.

Och ja, jag har haft hästar som stallägaren har varit livrädd för när jag har stått uppstallad men då får man sköta hästen själv helt enkelt. Man kan som sagt var inte begära att någon annan ska riskera liv och hälsa på att sköta om min häst.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

. Nu säger ägarna att "eftersom ni inte klarar av att kontrollera hästarna får ni betala någon annan för att göra det eller flytta från stallet". Vad tycker du? Ska uppstallade hästar vid ridskola vara uppfostrade eller ska folk som har jour kunna hantera alla sorters hästar och attityder?

Jag upplevde det som om det var lite otydligt skrivet så jag var tvungen att fundera vad du skrev egentligen. Nu vet jag ingenting om situationen eller din erfarenhet eller någonting så ta allt med en nypa salt. tack...

Det kan hända att ägaren helt enkelt anser att den hästen borde ha kunnat hanteras. Jag vet jag skickade in en pojkvän til en, vad jag tyckte, var en jättesnäll halvblod. killen kom ut med hästen som hade öronen bakåt snabbare än vad jag kunde tänka mig, kunde inte leda hästen ens. Alltså ägaren kanske tycker att ni allmänt är för oerfarna för att kunna hantera svårigheterna i detta stallet. ( Du skriver under ett kravlar-nick oxå ) . Det kanske bara är att börja fundera på om det är rätt nivå på stallet för er och titta runt lite och under tiden så tar ni hjälp precis som ägaren säger och så blir ni superduktiga..... Det kanske är lugnare i ett mindre stall, behöver inte vara negativt att ägaren sa till er utan ta åt er och bli bättre istället..

Att ha ett stall med jour innebär ett sätt att få ned stallhyrespriset. Om ägaren inte anser att det är säkert att ni tar in hästarna så är det väl inte orimligt att ni betalar för det.

Kan ni fundera på om ni faktiskt skulle ha ringt stallägaren eller någon annan stalltjej och bett om hjälp. Kunde ni ens bedöma att det var farligt ??

Det är bara frågor inte bli förbannade ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag undrar fortfarande om hästägaren till den vilda hästen är densamma som stallägaren?
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

*kl* Jag har blivit uppsagd när min häst enligt uppgift betett sig så. Hästarna leddes normalt sett ut två och två och min häst gick ensam. De lämnade honom ensam och då blev han stressad. Han gjorde det aldrig efteråt.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Håller med om vad många i tråden säger, hästarna ska vara uppfostrade så att alla kan hantera dom. Dock finns det i många stall även hästar som har lite högt i blod eller unghästar och går stallet med på att inhysa dessa hästar så måste det vara kompetent folk som hanterar. Mitt sto är f-07 och är världens snällaste 99% av gångerna, sen en dag kan hon som värst ta något travsteg och pipa till och sedan knata på som vanligt igen.. Vill jag då ha en 12-åring i andra änden av grimskaftet som blir dörädd och kanske släpper eller jagar upp hästen genom att börja rycka?

Stod i kollektivstall innan där jag blev fly förbannad på två ponnymammor som promt hävdade att deras barn var för små för att hanterna någonting annat än deras egna ponnyer. Jag förklarade för dom att fastän insläpp inte "ingår" så får man ALDRIG lämna en häst kvar ensam ute i hagen och det därför kunde komma att ske att dom behövde ta in min häst, eller någon annans, någon dag - ni som står i kollektivstall vet hur det är, vissa dagar när man kommer efter jobbet kl 17 har ALLA andra redan varit uppe och tagit in sina och då din också.. Där ansåg dom att jag skulle flytta om jag inte kunde vara uppe innan kl 16 vardagar (?!) och ta in min egen, och menade då på fullaste allvar att jag skulle säga upp mig från jobbet - detta trots att jag minst 4 dgr i veckan fick ta in en av deras ponnyer istället. Suck! Well, min poäng med detta var att fastän det finns barn och ponnyer i stallet så måste alltid en erfaren vuxen vara med vid in och utsläpp - att lägga det ansvaret på sina barn, som kanske är rädda också, är inte rätt. Dessutom står ju alltid dom vuxna på kontraktet och har därmed skyldighet att se till att det som står däri ska följas.

Ska tilläggas att jag blev trött på att min häst "glömdes" i hagen flertalet gånger, komma upp och se henne helt förstörd och inte veta hur länge hon hade sprungit fram och tillbaka i mörkret längs med staketet fick mig att packa mina saker och flytta :( Står nu i ett fullservicestall där alla in- och utsläpp ingår och görs av personal. Superbra!
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Mmm...

Låter som man på ridskolan inte har direkt koll på vad regelverken säger. Man driver helt klart en rörelse och bör väl även ha anställda för att klara verksamheten. Det betyder att man direkt faller under arbetsmiljölagen bland annat. Frågan som följer direkt är om man bedriver något systematiskt arbetsmiljöarbete? Dokumenterar man olyckor och tillbud? Exempelvis sådana saker som att hästar stegrar sig och de som hanterar hästarna blir skadade?

Att ha icke anställd personal för att klara jourverksamhet när man driver en rörelse känner jag verkar klart misstänkt. Det låter som ni alla i stallet behöver sätta er ner och diskutera "arbetsmiljöproblemen" och ansvarsförhållandena i stallet/ridskolan. Ni måste belysa de regelverk och lagar som faktiskt gäller för verksamheten. Dessutom har även försäkringsbolagen sina regelverk. Det känns lite som verksamheten som ridskolan bedriver har brister avsende simkunnigheten och är ute på väl djupt vatten...
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Några tillämpliga föreskrifter (länkar)...

Arbete med djur http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2008_17.aspx

Arbetsplatsens utformning http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2009_02.aspx

Belastningsergonomi http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2012_02.aspx

Ensamarbete http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1982_03.aspx

Minderårigas arbetsmiljö http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2012_03.aspx

Minderåriga http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1996_01.aspx
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag tycker att om andra (som inte har betalt för att göra det) ska hantera hästen, via exempelvis jourer eller rullande schema på helgerna, så ska hästarna vara hanterbara. Jag skulle som hästägare inte vilja att oerfarna/rädda personer hade hanterat min häst, om den hade varit bråkig, men jag hade inte skyllt det på den personen utan tagit det med ansvarig person i stallet och/eller tagit ut hästen själv.

Min 10:a är världens snällaste, men hon är ung, och jag har förståelse för om folk skulle kunna uppfatta henne som skrämmande. Jag hade hellre tagit alla pass gällande mina hästar själv än låtit någon som är rädd för henne hantera henne. Men därför ställer jag inte upp mina hästar i kollektivstall heller.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Vi har haft våra ponnyer uppstallade dels på ridskola där man hade hela helgdagar då man skötte allt ink mockning åt 45 ridskolehästar...men där fanns regler som sa att den som ska ha ett stallpass måste vara 16 år och som i vårt fall var det ju vi föräldrar som ansvarade för passen eftersom barnen var yngre. Visst stod vi prisvärt med alla faciliteter men passen var alldeles för tunga med totalt 60 hästar att hantera så vi flyttade (att sälja bort pass kostade en tusenlapp per gång, tvåtusen om det var röd dag så man tappade fort den där prissänkningen då).

Nu står vi vi i ett betydligt mindre kollektiv stall med 12 hästar men också där finns regler om att barn under 15 år inte får ha stallpass utan då är föräldern ansvarig och barnen får heller ej hantera hästarna ensamma. Nu är vi ett gäng föräldrar så vi turas om att vara där och ha koll och det är bara vuxna vana som sköter passen. Familjer utan erfarenhet alls väljer stallägaren bort för hon vill ha folk som vet vad de gör lite grann... finns en häst som ibland inte går att fånga i hagen och där är det helt enkelt så att den ägaren får komma själv om den vägrar bli intagen.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Vad har hennes hästkunskap att göra med att hon är ny på bukefalos?
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Eftersom trådstraren hyr plats och[QUOTE][/QUOTE] inte är ridskoleryttare så verkar det handla om att vissa pass sköts kollektivt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 012
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: Liten
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 279
Senast: Deimion
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp