Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Ladysteen

Trådstartare
Jag har jour denna helg i ett ridskolestall där jag hyr plats. När jag skulle ta in hästarna idag var flera privathästar hetsiga, kanske för att det blåser mycket idag, inte vet jag.. Iaf var det en häst som stegrade sig, hovarna var i höjd med mitt huvud och en hov träffade mig på armen. En annan häst slet sig (vi använder alltid kjedjegrimskaft), den lyssnade inte alls utan bara drog. Nu säger ägarna att "eftersom ni inte klarar av att kontrollera hästarna får ni betala någon annan för att göra det eller flytta från stallet". Vad tycker du? Ska uppstallade hästar vid ridskola vara uppfostrade eller ska folk som har jour kunna hantera alla sorters hästar och attityder?
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Hur uppför sig hästarna när andra hanterar dom? Är det andra som har problem också? Anledningen till att jag frågar är för att jag varit med om att väldigt ovana människor fått ta pass i stall, och det kanske inte är helt lämpligt. Men jag tycker förstås att det är viktigt att ha väluppfostrade hästar i kollektivstall!

utan bara drog. Nu säger ägarna att "eftersom ni inte klarar av att kontrollera hästarna får ni betala någon annan för att göra det eller flytta från stallet".

Hade du problem bara idag, eller har det varit problem tidigare också? Övriga hyresgäster, har de också problem?
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag har jobbat på ett ställe där det stod en häst som ansågs vara för farlig för personalen att leda ut i hagen. Den hade dragit omkull massor med människor och behövde släppas på ett speciellt sätt som tog extra tid samt inte alltid fungerade. Jag erbjöd mig att släppa hästen och fick för det 500kr extra i månaden. Den drog aldrig omkull mig men jag vrickade ett finger en gång.
Hästar bör nog vara hyfsat väluppfostrade för att passa i ett vanligt ridskolestall så jag kan förstå deras reaktion.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Igår var våra hästar tokiga pga. av blåsten och snöstorm.
Skulle aldrig be någon flytta för att hästarna ibland blir just hästar.
Den mest väluppfostrade kan vara som förbytt.
Om man alltid har problem även när det är stiltje och 30 grader varmt det är en annan sak.
Ibland händer det olyckor och om det inte beror på uppenbart slarv så är det sånt man får ta ibland att ens häst inte uppför sig och inte skylla på den som hanterar hästarna.

När det är sånt väder hos oss eller hästarna är uppskruvade av en eller annan anledning så försöker vi hjälpas åt så man inte behöver lämna någon själv etc.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Självklart borde man inte behöva flytta hästarna för en engångsföreteelse men det ser inte så bra ut på en ridskola med lösa hästar som springer överallt och som sparkar människor. Så om det har hänt flera gånger kan jag köpa resonemanget.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Om det kan tänkas vara ren olyckshändelse (som det låter!) tycker jag att ägaren borde ha mer överseende och vara glad att Du inte blev skadad.

Om hästarna är unga, ouppfostrade eller ovanligt svåra kan jag tycka att hästägaren ska flytta på dem alternativt åka dit och ta in och ut d själva.

Står man i stall med andra måste man visa hänsyn och respekt och kan man inte tåla med hur andra hanterar ens hästar får man hantera de själv...
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Det är inte ok att stalla upp sin ouppfostrade häst på ett ställe där andra än personalen ska hantera den. Då får man faktiskt ta hand om sin häst själv är min åsikt. Med personal menar jag personer som har erfoderlig utbildning/erfarenhet att hantera stökiga hästar, har valt detta yrke och är försäkrade genom sitt arbete om nåt skulle hända.

På samma gång så har man ett ansvar att inte ta på sig att hantera andras hästar om man är oerfaren och inte känner att man har full koll på situationen (om det inte urartar fullständigt naturligtvis).

Om det är en ridskola det handlar om så bör detta diskuteras med ledningen!

Jag personligen är inte intresserad av att bli nersprungen eller trampad på av nån annans kuse. Jag tar hand om min egen med de risker det trots allt innebär att var kring stora flyktdjur och jag hanterar stallägarens hästar som jag känner och det är så jag vill ha det. Jag har inte betalt för att riskera liv och lem för andras djur helt enkelt.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag är helt av samma åsikt som HannaZ...:cool:
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

En häst är en häst. På en ridskola eller i andra kollektiv stall ska utbildad personal arbeta med försäkring. Tar man på sig en jour får man räkna med att det kan hända saker
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Nej, jag håller inte med. Om jag utgår från mig själv, har jag en häst som är svår om det är lite oväder etc. så skulle jag aldrig i livet låta någon annan hantera hästen med risken att både den som ska leda den kan skadas men också hästen. Att komma efteråt och säga att personen inte klarat av att hantera hästarna och dessutom kräva att denne ska betala någon annan för att göra det retar bara upp mig.

Jag har haft det som krav när jag haft inhyrda att ägarna ansvarar så att hästarna är hanterbara. Sen att det kan hända saker är något man får räkna med beroende på vilken situation som föreligger. Men ingen ska komma och anse att den som råkat ut för nåt ska betala någon annan för att sköta arbetet...nopp!!!
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Hur uppför sig hästarna när andra hanterar dom? Är det andra som har problem också? Anledningen till att jag frågar är för att jag varit med om att väldigt ovana människor fått ta pass i stall, och det kanske inte är helt lämpligt. Men jag tycker förstås att det är viktigt att ha väluppfostrade hästar i kollektivstalll!
Hade du problem bara idag, eller har det varit problem tidigare också? Övriga hyresgäster, har de också problem?

Jag har inte haft problem tidigare men jag vet att flera andra har haft det, med just den här hästen. Jag har hållt på med hästar i tio år så jag anser mig inte vara ovan..
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Usch, vilka oförskämda hästägare!

Är det otäckt väder och risk för att hästarna blir extra ystra vid intag så tycker jag att de som har "farliga" hästar, tar in dem själv. Allt annat är otroligt dålig stil.

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

En häst är en häst. På en ridskola eller i andra kollektiv stall ska utbildad personal arbeta med försäkring. Tar man på sig en jour får man räkna med att det kan hända saker

En häst som reser sig och slår för att det blåser lite ute är dåligt uppfostrad och hanterad. Det är inte normalt och inte okej. Min åsikt är att det är upp till hästägaren att se till att hästen fungerar och är säker att hantera om det ska hanteras av andra.

För det första utsätter man inte andra människor för risken samt det extra arbete det innebär med så svårhanterade hästar, om dessa inte är proffs och får extra betalt för att just hantera/träna hästen.

För det andra är det oschysst mot hästen, därför att en häst som är så pass dåligt hanterad att den inte ens kan bli ledd till och från hagen på ett vettigt sätt kommer att bli inkonsekvent behandlad- "uppfostrad" och korrigerad av olika människor med olika regler, sätt och toleransnivå. Jag hade blivit tokig på en häst som reste sig med hovarna i närheten av mitt huvud eller försökte springa över mig. Någon annan hade inte brytt sig. Det blir inte schysst mot hästen eftersom den inte lär sig vad som gäller.

Jag skulle aldrig låta andra hantera min häst om den hade sådana problem, dels för olycksrisken men även för att man aldrig kan lite på att dessa människor löser situationen på ett bra sätt, utan tex. bestraffar hästen, drar i den osv.

Jag personligen vägrar hantera bråkiga hästar om det inte är i träningssyfte. Inte för att jag inte kan - men varför jag skulle utsätta mig för risken helt i onödan? Vem kan kräva av mig att jag ska riskera mitt liv (för jo, det är det man gör) i stället för att denna uppfostrar sin häst alt. tar hjälp av lämplig tränare? Jag sätter liksom ingen prestige i att hantera "svåra hästar" på samma sätt som när jag var 15 :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Frågan är väl om det var en "stökig" dag i hagarna pga. vädret eller annat? Ibland är de bara extra på tårna av någon anledning helt enkelt. Även den snällaste häst kan vara trippig vissa dagar tycker jag.

Sedan är det ju väldigt olika hur hästvan man är och hur man reagerar i vissa situationer, jag vet folk som fått panik av de minsta saker, som att hästen rör sig när se ska spänna maggjordarna på täcket mm mm ...
Ibland undrar man hur folk läser av djuren...

Men jag har en, någorlunda, svårhanterlig häst själv och jag är helt på det klara med att jag får släppa in/ut själv om jourfolket inte känner sig bekväma/kan hantera honom. Om någon känner sig osäker så är det självklart för mig, eftersom jag vet att han inte är så lätt alla gånger, att de inte behöver hantera honom om de känner sig osäkra.
Jag vill helst inte att någon nybörjare eller uppenbart osäker hanterar honom.
Hellre att jag får åka extra gånger än att någon annan gör sig illa,eller hästen gör sig illa osv...
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag har stått uppstallad på ridskola där vissa hästar (både privata o ridskole) har varit lite svårare att hantera påväg in från hagen. En häst lugnade sig väldigt när hon fick gå in först så det blev standard. En privathäst flippade ur totalt (är alltid knepig) så dennes ägare tog in henne själv ett par veckor.

Jag förstår verkligen ditt dilemma. Jag hör också till dem som tycker att om hästen inte fixar att vara hanterbar vid insläpp så ska den inte stå uppstallad på ridskola alternativt alltid hanteras vid insläpp av sin ägare. Sen kan såklart vad som helst hända även med den snällaste hästen! Men konstigt nog är det ofta samma hästar som är krångliga för alla, oavsett situation.
Vi tar hästarna hagvis och är sällan mer än 3-4 st som tar in alla 22 st vilket innebär att man lär gå några vändor och alla hästar kan inte gå in först. Vi har 8 st olika hagar med max 5 i varje.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Hej!

Hästar som står i kollektiva stall anser jag (obs, min alldeles egna åsikt) ska vara uppfostrade så vem som helst kan ta in och ut dom utan risk. Sen kan det såklart blåsa och hästarna kan ha flippdagar- det händer och är inget att göra åt. Det är när hästarna varje insläpp är farliga, springer över folk, drar genom grinden- då ska de uppfostrad eller flytta! (ja, jag har stått i stall där hästägaren själv sa att hon ibland släppte hästen för att hon inte rådde på honom. Vi fick inte säga ifrån och inte ta tag i hästen.. Jippie liksom).

Men å andra sidan bör de personer som tar hästarna ut och in också kunna hantera hästarna vid ut och insläpp. Jag har varit med om ställen där folk tappat hästar nästan varje dag, eller inte lyckats leda vissa hästar utan att de stått på bakbenen- trots att alla andra lyckats leda in och ut helt utan problem.

Så för mig finns inget enkelt svar. Ja, hästarna ska vara uppfostrade, ja, man bör kunna hantera de hästar som finns. Olyckor händer ändå, men har man gjort vad man kunnat för att förhindra olyckorna är det tyvärr sånt som ibland händer (ffa när det blåser halv orkan)

/Lavinia, står nu i stall där stallägarna tar in och ut, jätteskönt för de kan hantera min häst och känner henne.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Ägarna till hästen eller ägarna till ridskolan?
Eller är det samma person?
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag tycker nog som så att är det hästar som inte kan uppföra sig och "hanteras av alla", så får ägaren nog sköta in- och utsläpp själv. Ingen ska behöva riskera sig själv eller hästen.

Själv hade jag blivit *mycket* upprörd om min häst betett sig illa mot de som leder henne. Det innebär att jag misslyckats med min uppfostran. Jag tillåter inte henne att "flippa" för att det blåser exempelvis. Hon ska gå lugnt och fint varje dag oavsett vem som håller i andra änden av "snöret". :) Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min häst skadar någon annan... :o
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

Jag har jour denna helg i ett ridskolestall där jag hyr plats. När jag skulle ta in hästarna idag var flera privathästar hetsiga, kanske för att det blåser mycket idag, inte vet jag.. Iaf var det en häst som stegrade sig, hovarna var i höjd med mitt huvud och en hov träffade mig på armen. En annan häst slet sig (vi använder alltid kjedjegrimskaft), den lyssnade inte alls utan bara drog. Nu säger ägarna att "eftersom ni inte klarar av att kontrollera hästarna får ni betala någon annan för att göra det eller flytta från stallet". Vad tycker du? Ska uppstallade hästar vid ridskola vara uppfostrade eller ska folk som har jour kunna hantera alla sorters hästar och attityder?

Jag hade blivit förbannad kan man lugnt uttrycka det. Om andra människor är en själv skall hantera sin häst får man se till att den är hanterbar ÄVEN om det blåser ute eller dylikt. Det är ens eget ansvar som hästägare. Hästar som står på en sådan anläggning skall vara så pass uppfostrade att de som arbetar där, liksom de ungdomar som har jourer, kan utföra sina sysslor utan att riskera att bli invalider. Det är inte alla normalhästägare som frivilligt tar på sig problematiska hästar, och säkert ännu färre som uppskattar att få sådana på halsen utan att bli förvarnade. Sen kan naturligtvis de lugnaste hästar bli mer eller mindre stirriga av lite blåst eller andra omständigheter, men få av dem reser sig och stökar på det viset som du beskriver om de från början är välhanterade och inkörda i stallets rutiner. Att lägga det på dig är tydligen lättare än att lära hästen att vänta och lyssna... :cool:
Å andra sidan är denna historia en sida av myntet och vi som svarar har ju bara din version av vad som hände.
 
Sv: Vad anser DU om detta?! (gäller jourer i stall)

När jag var ung och hade häst uppstallad på ridskola så ingick de jourer..minns inte med vilka intervaller men alla privathästägare hade ansvar över att en hel helg fodra alla mål, släppa ut privata och ridskolehästar i omgångar samt mocka ut åt ridskolehästarna. Tror det sammanlagda antalet var uppåt 30 hästar.
Jag har en allergisk/ointresserad familj så bortsett från de gånger jag fick hjälp av kompisar så höll jag på helt själv från det jag var 14.

Idag blir jag förbannad över slaveriet, men man tänkte inte så då. Det var liksom normalt att inte orka rida sin egen häst ens.
En del av hästarna, ffa två av de privata var riktigt jäkliga, inte bara när det blåste, den ena var ett arabsto som när hon var bakom på väg ut hade som vana att gå och bitas i ryggen och armarna och den andra, en stor valack brukade resa sig, sparkas...

Idag skulle jag inte låta mina barn ha häst under de premisserna, som hästägare skulle jag förövrigt inte vilja att en såpass ung tjej hanterade min häst om han var såpass opålitlig.

Det minsta man kan begära av hyresgästerna när man har sin häst inackorderad på detta vis är att de ska gå att hantera. Utan undantag. Rädsla i stunden säjer jag ingenting om men vet man om att det här är en häst som är livrädd för traktorer och det kör mycket traktorer här skulle jag aldrig låta någon yngre hantera den endå.
Som motprestation tycker jag att man som hyresgäst ska kunna begära att det är vuxna som har hand om stalljourer -är det ungdomar som är hyresgäster så tycker jag det ska vara plikt på att en vuxen är med endå.

Den här aktuella ridskolan har kvar samma system såvitt jag vet, helt galet.
En annan ridskola jag har kontakter i har ett annat system, det är små grupper istället på ett par ridande ungdomar som leds under jourer av någon eller några vuxna stallföräldrar/nån typ av stallvärdar/äldre tjejer i 20årsåldern.
Det systemet tycker jag är mycket bättre, alla de yngre lär sig hur man arbetar i ett stall men har alltid hjälp och stöd av en vuxen.

Om du måste flytta eller inte beror kanske på kontraktet? Jag skulle av princip inte vilja flytta men om man är omgiven av ärthjärnor kanske det är likt så bra.
Men nej, man kan inte begära av alla att de ska kunna hantera alla sorters hästar hela tiden.
Jag har en kompis vars dotter har en liten B-ponny, dom är vana sin trygga lilla häst men mamman är livrädd för alla större hästar, hon vet hur man gör när man hanterar en häst men det finns ingenting som säjer att bara för att hon med glädje grejjar med ponnyn så ska hon kunna hantera uppblåsta klumpar på 170 som dundrar runt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 012
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: Liten
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 279
Senast: Deimion
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp