vad är lagom?

Alli112

Trådstartare
Hejsan, jag är bara lite nyfiken på vad ni tycker!
jag är 167 cm lång och kollar på en häst som är 177 cm i mkh.
Vad tycker ni? är jag för kort? själv tycker jag nog inte det eftersom jag är van vid att rida stora hästar, känner mig mer bekväm på högre hästar.
men är som sagt lite nyfiken, så vad tycker ni? :)
 
Sv: vad är lagom?

Jag tycker det är en viktigare fråga med hållbarhet. Inte sällan har stora hästar växt sönder, jag har bara tråkiga erfarenheter av storvuxna halvblod (179 cm, 184 cm, 169 cm).
 
Sv: vad är lagom?

Hejsan, jag är bara lite nyfiken på vad ni tycker!
jag är 167 cm lång och kollar på en häst som är 177 cm i mkh.
Vad tycker ni? är jag för kort? själv tycker jag nog inte det eftersom jag är van vid att rida stora hästar, känner mig mer bekväm på högre hästar.
men är som sagt lite nyfiken, så vad tycker ni? :)

Höjden på hästen har inte så stor betydelse. Det finns höga hästar som inte upplevs som stora alls och låga hästar som upplevs som enormt stora. Allting beror på massan och hur hästen bär upp sig.

Att rida hästar som är för stora kan ge som resultat att det helt enkelt blir för mycket häst att hålla ihop och kunna rida på ett bra sätt. Det bästa är ju att hitta en häst som man fungerar med och inte haka upp sig på höjden för den betyder sällan mycket.
 
Sv: vad är lagom?

du har väl rätt, men jag tycker jag rider större hästar bättre så höjden spelar faktiskt lite roll, iaf för mig. sen vill jag inte ha en stor häst som är väldigt muskulös/grov eller hur man ska säga (ja du fattar väl haha) utan en slimad :)
känner mig MYCKET mer bekväm när jag hoppar lite högre hästar. tack för svar :)
 
Sv: vad är lagom?

du har väl rätt, men jag tycker jag rider större hästar bättre så höjden spelar faktiskt lite roll, iaf för mig. sen vill jag inte ha en stor häst som är väldigt muskulös/grov eller hur man ska säga (ja du fattar väl haha) utan en slimad :)
känner mig MYCKET mer bekväm när jag hoppar lite högre hästar. tack för svar :)

Varför tror du att du rider större hästar bättre än hästar som är "lagom"?
Hur man rider sitter ju inte riktigt i höjden på hästen.

Är det det att hindrerna inte känns lika stora? Att hästen kanske inte hoppar lika mycket med ryggen och på det sättet känns lättare att hänga med? Vet att många stora hästar på "mindre" hinder inte tar i särskilt och använder inte ryggen rätt så visst är det ofta lättare att hänga med.
 
Sv: vad är lagom?

Beror ju helt på hur både häst och ryttare är byggda! Vi har två stora hästar i stallet (närmare 180). Den ena upplevs verkligen som 180, stor, grov, inte mycket manke. Ryttaren är väl runt 175. Så har vi den andra, hög manke, smal över ryggen, tunna ben. Han får ryttare på 160 att se (nästan) lagom ut på honom.

Jag själv hade aldrig velat ha en så stor häst, av samma anledning som lovisaleonora skrev.
+ att det känns som större hästar är svårare att hålla i hull.

Jag föredrar mindre hästar, min är 155, hade inte velat ha större än 165.

Ang. Hoppningen så vet jag många hästar på 160-165 (även mindre) som klarar sig bra, hoppar fint och mjukt. Stora hästar med långa ben kan vara svåra att hålla ihop mellan hindrena.
 
Sv: vad är lagom?

Hejsan, jag är bara lite nyfiken på vad ni tycker!
jag är 167 cm lång och kollar på en häst som är 177 cm i mkh.
Vad tycker ni? är jag för kort? själv tycker jag nog inte det eftersom jag är van vid att rida stora hästar, känner mig mer bekväm på högre hästar.
men är som sagt lite nyfiken, så vad tycker ni? :)



Nej jag tycker inte att du är för kort.

Min är dryga en dm högre över manken (170 cm) än jag är lång (157 cm). Det fungerar utmärkt i ridning och hantering. Man ska inte vara så rädd för några extra centimetrar...

Den enda funderingen jag har är densamma som Lovisaleonora nämner - se till att hästen är frisk och fräsch!
 
Sv: vad är lagom?

jo du har rätt, men jag känner jag hänger bättre med över hindrena och dom känns inte lika stora. Men ja haha jag kanske är lite för kort om man tänker efter , något jag får prova mig fram på då kanske :) tack för svar
 
Sv: vad är lagom?

jo du har rätt, men jag känner jag hänger bättre med över hindrena och dom känns inte lika stora. Men ja haha jag kanske är lite för kort om man tänker efter , något jag får prova mig fram på då kanske :) tack för svar

Som sagt så är det ju väldigt olika men vill du ha så stora hästar så tänk på att ta en som är lite kortare i ryggen som är lite lättare att rida ihop och på det sättet så håller även hästen bättre. Sett så många som har stora hästar som är för mycket häst för ryttaren och som dom inte kan rida ihop och dom hästarna tar tillslut skada. Ofta ont i ryggen pga deras långa ryggar som är svårare att muskla upp osv.

Men som sagt, höjden säger ju som sagt inte så mycket om mycket häst det är.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 581
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 655
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp