Vacker svans, ge mig tips

Corax

Trådstartare
Mitt djur har en fin och relativt tjock svans som jag alltid tvättar innan tävling. Jag har bra pälsglans i och jag håller den flätad. Men ändå tycker jag inte att den är så där 'smashing' som en svans kan vara. Ni vet så där fluffig att man nästan inte ser strån utan det är som en böljande enhet...
Hur Gör man? Vad använder man?
Jag sköljer den tills den känns 'torr och knastrig' och jag har provat olika schampon samt även att ha i balsam men jag blir inte helt nöjd. Svansen blir ju väldigt vacker och glänsande men inte med det lilla extra.
Kan felet ligga i att jag flätar den när den fortfarande är blöt?

Min häst har ju en supersvans och har alltid haft det. Jag borstar den bara vid veterinärbesök, träning och tävling och då ska den vara superren och glanssprayad först. Klipper topparna ganska ofta för att han inte ska kliva av sig delar av den. Borstar den bara med en människoborste som inte sliter på håret (har samma sort till mig själv), den heter Wet Brush och jag har köpt den på Lyko. Det händer att jag borstar svansroten utan att den är tvättad, det är om det är mycket spån i den och då vill jag inte att det ska börja klia så då ser jag till att den är ren.

Vet att folk säger att det blir mindre slitet med fläta, men jag har alltid hans svans oflätad så han kan vifta bäst han vill efter insekter utan att det är obekvämt för honom. Ingen av mina hästar har haft flätad svans och de har alltid haft fin svans ändå.

Fantastisk bild på "vardagssvansen"...

27459032_10160393737955497_5177079350378022830_n.jpg

Min häst har ju en supersvans och har alltid haft det. Jag borstar den bara vid veterinärbesök, träning och tävling och då ska den vara superren och glanssprayad först. Klipper topparna ganska ofta för att han inte ska kliva av sig delar av den. Borstar den bara med en människoborste som inte sliter på håret (har samma sort till mig själv), den heter Wet Brush och jag har köpt den på Lyko. Det händer att jag borstar svansroten utan att den är tvättad, det är om det är mycket spån i den och då vill jag inte att det ska börja klia så då ser jag till att den är ren.

Vet att folk säger att det blir mindre slitet med fläta, men jag har alltid hans svans oflätad så han kan vifta bäst han vill efter insekter utan att det är obekvämt för honom. Ingen av mina hästar har haft flätad svans och de har alltid haft fin svans ändå.

Fantastisk bild på "vardagssvansen"...

27459032_10160393737955497_5177079350378022830_n.jpg
Hästens svans är flätad varje dag när hon bor i box på nätterna bara för att hon är en jäkel på att nypa av den i haslängd. :crazy:
Det tog mig nästan hela svansen att komma på hur sjutton hon gjorde och då var det bara en test kvar. :cry:Tre år tog det för den att växa ut så jag är fjantigt rädd om den nu när den är i full längd.
Men de åren hon gått på lösdrift har hon ju gått med utsläppt...

Ett år efter avskavd svans;
110312066_.webp

Mitt bästa tips är att inte borsta svansen utan reda ut alla tovor för hand. Sedan pälsglans i massor och komplettera med silicondroppar när du ska träna/tävla.

Klippa ofta är bra för att undvika slitna toppar. Dessutom ser svansen mindre sliten ut om nederdelen är rak istället för väldigt tunn.

Mitt bästa tips är att inte borsta svansen utan reda ut alla tovor för hand. Sedan pälsglans i massor och komplettera med silicondroppar när du ska träna/tävla.

Klippa ofta är bra för att undvika slitna toppar. Dessutom ser svansen mindre sliten ut om nederdelen är rak istället för väldigt tunn.
Tack men mitt problem är inte att sköta svansen emellan tävlingar utan att få det lilla extra när vi ska 'vara extra fina'. :)

Jag har en med en mycket tjock och fyllig svans. Den borstas bara vid "fin-tillfällen" och då efter en rejäl dusch pälsglans. Toppas med jämna mellanrum för att hållas fräsch.
Nu hittade jag inte den bästa bilden jag har som visar hur omfattande svansen faktiskt är - men en helt oborstad hagbild, och en ridbild -på ridbilden har hon råkat ut för tagelstöld(!) där en tjock slinga kapats i hashöjd...

dsc_0641_570ab381ddf2b3784c3e3045.webp

Vid fintillfällen har jag bara haft den rentvättad, sprejad med pälsglans när den är blöt. När den torkat, borsta igenom med en vanlig man/svans-borste med träpiggar. Då har det blivit luftigt och fint

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;) Men nu när vi skall ut på...
2
Svar
33
· Visningar
3 944
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar