Väcka seg häst på träning och tävling?

dressyrtjejen

Trådstartare
Har ni haft en häst som "lägger av" (blir slö/ seg/ långsam) på träning och/ eller tävling och som ni har lyckats "bota".

Hur gjorde ni detta i så fall? Hur gammal var hästen? På vilken nivå tränade/ tävlade ni osv?

Sv: Väcka seg häst på träning och tävling?

Min häst har en tendens att bli seg när man tränar i ridhus, knepet som funkar på honom är att hålla honom sysselsatt hela tiden så man inte "fastnar" i harvande runt, runt. Massa övergångar, öka/minska, flytta ett steg åt sidan och liknande, så brukar han bli mer alert och arbetsvillig :)

Vi ligger under gräsrotsnivå på träningen just nu ;)

Min ponny är 20 nu och har alltid (i alla fall de 15 år då jag känt henne) varit ganska seg (kanske lite lat). I somras bytte jag tränare och hon lärde mig att jag skulle lägga upp hennes "normaltempo". Det som hon tyckte var skönt och avslappnat är inte längre ok. Det får inte vara stressat, bara ett snäpp energiskt än vad hon skulle valt själv. Och nu är hon faktiskt ganska pigg numera. Jag jobbar fortfarande på det och när vi tränar är hon inte alltid så pigg, men det är väldigt mycket bättre än vad det var i somras.:love:

Finns inget mirakelmedel. Hårt arbete är det som hjälper. Lägger hästen av så är den olydig då är det du som ryttare som ska korrigera hästen.
Hästen ska lyssna på små hjälper, men lyssnar den inte första gången får man göra om hjälpen direkt fast något större. Sitt aldrig och kläm på en
häst som inte går fram. Du måste vara konsekvent hela tiden, säger du fram så ska den gå fram, säger du stopp så är det stopp som gäller.

Det tog säkert ett par år innan mitt sto som nu är 16 år slutade trycka mot skänkeln och lägga av på träning. Vi tävlade upp till nationell nivå för ponny.

Det kommer lite till och från på mina hästar, beror lite på deras humör.. tempoväxlingar fungerar oftast väldigt bra, att få dem alerta. Växla gångarter mycket, GÖR saker, gör en volt i trav, halt direkt, över till lite mer ökad trav, sakta ner traven, skritta, galopp några steg, sakta av, växla mellan 5 steg mer ökad och 5 steg mer samlad trav.

Efter en liten stund är iallafall mina på tårna igen med det här! Men det gäller att man är bestämd, ska det vara samlad trav så SKA det vara det, ska det vara mer ökad några steg så SKA det vara det ordentligt ;) :D

Min ponny ville gärna lägga av när han kom innanför de vita staketen och det krävdes lite jobb för att bryta det mönstret.

Först på hemmaplan och träning: Vi fick arbeta väldigt mycket snabbhetsträning, med kvicka vändningar, övergångar och massor med tempoväxlingar. Aldrig, aldrig gå mot skänkel - och aldrig använda skänkeln när den inte behövdes. "Roligare" träning, alrdig långa vägar eller två varv på samma volt. Slutade också att rida med spö hemma.

Så jobbade vi med mig, för med en filmkamera såg tränaren och jag att jag hade en tendens att bli stel i höften när jag kom in på banan och då omedvetet bromsa honom. Mental träning och mycket "känn efter" för att komma åt det problemet.

Vi red också småtävlingar och träningstävlningar med staket, där resultatet inte spelade så stor roll. Där kunde jag trycka till när han inte svarade, och han insåg att staketen inte betydde lunka på... ;)

Och det viktigaste, tror jag, jag slutade rida så förbaskat mycket på banan. Ut i skogen, busridning, hoppning - full fart och allt skulle vara superkul! Den gången i veckan det var "riktig dressyr" blev plötsligt jätterolig, tyckte ponnyn.

Vi red nationell Fei tillsammans

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst