Sv: Väcka seg häst på träning och tävling?
Min ponny ville gärna lägga av när han kom innanför de vita staketen och det krävdes lite jobb för att bryta det mönstret.
Först på hemmaplan och träning: Vi fick arbeta väldigt mycket snabbhetsträning, med kvicka vändningar, övergångar och massor med tempoväxlingar. Aldrig, aldrig gå mot skänkel - och aldrig använda skänkeln när den inte behövdes. "Roligare" träning, alrdig långa vägar eller två varv på samma volt. Slutade också att rida med spö hemma.
Så jobbade vi med mig, för med en filmkamera såg tränaren och jag att jag hade en tendens att bli stel i höften när jag kom in på banan och då omedvetet bromsa honom. Mental träning och mycket "känn efter" för att komma åt det problemet.
Vi red också småtävlingar och träningstävlningar med staket, där resultatet inte spelade så stor roll. Där kunde jag trycka till när han inte svarade, och han insåg att staketen inte betydde lunka på...
Och det viktigaste, tror jag, jag slutade rida så förbaskat mycket på banan. Ut i skogen, busridning, hoppning - full fart och allt skulle vara superkul! Den gången i veckan det var "riktig dressyr" blev plötsligt jätterolig, tyckte ponnyn.
Vi red nationell Fei tillsammans