Vaccinhjälp *bild*

B

Bonville

När jag fick pållan så var hon onte vaccinerad på flera år, så vi gjorde om allting och jag trodde jag fick sista sprutan igår. (vaccinerade mot stelkramp och hästinfluensa) Men då så skrev han
att jag skulle ringa tillbaka han om 5-7 månader. Men vad är det jag ska göra om då? Stelkramp är väll vart tredje år och hästinfluensa en gång om året? Jag kanske har fel.. (Ni kan också kanske svara på
varför man stryker över dem tre första men kryssar i den sista?)

11220558.jpg

Vill för övrigt påpeka att jag har världens snällaste och raraste vet.
Men han är ganska gammal och att ringa han och surra om massa
huller om buller krångel vill jag inte, hehe! :) Är det kanske hästinfluensan han ska "fylla på" nästa gång?

Sv: Vaccinhjälp *bild*

Han har kryssat för det vaccin han har använt och strykit de han ej använt. Det är 2 olika produktnamn för hästinfluensa vaccin. I de fall det står T efter namnet är det kombinerat med Tetanus vaccin(stelkramp). Hästinfluensan behöver du enligt TR inte göra om efter grundvaccninationen förrän inom 12 månader. Dock får du ett bättre skydd om du vaccinerar om tidigare tex 7 månader. Tetanus tror jag de rekommenderar ett intervall på 3-5 år på efter grund vaccinering.

Okej så det är hästinfluensan han gör nu om några månader?

Vaccinerade min nyligen och då var det såhär;
antingen vaccinerar man för hästinfluensa om 12 månader och stelkramp om 3 år osv. Men vill man ha et bättre skydd så vaccinerar man för hästinfluensa 5-7 månader efter gr.vaccinationen. Detta var vad jag förstod inte nödvändigt, men väldigt bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 991
Senast: Fibusen
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: tavla
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: MalanMjöl
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur