Vaccineringsfråga

linafina

Trådstartare
Kan man vaccinera hästen mot stelkramp, botulism och influensa på en och samma dag. Jag menar om man kan ge tredje sprutan för stelkramp samma dag som man ge första sprutan för botulism och influensa?

Hur lång tid tar det från första sprutan mot botulism verkar? Verkar det 14 dagar efter den sista sprutan?

Hur lång tid tar det inna influensavaccinet verkar?

Hoppas det finns någon här som har svar på dessa frågor.

Sv: Vaccineringsfråga

Ja det är inga problem att ge alla sprutor på en gång.Det man kan tänka på är att man injucerar ett virus in i hästens kropp när man ger influense sprutan så det rekommenderas att man inte rider hästen svettig de första dagarna efter vaccineringen.

Nu ska man ju göra grundvaccinering med alla sprutor, botulism ska ges 3 ggr med 1 månads mellanrum.Därefter varje år.
Influensan ska ges 3 ggr, andra sprutan efter 4-6 vekor å 3e sprutan efter 5-6 månader.

De har hänt att botulism vaccinationer inte har verkat efter 1a eller andra sprutan , utan att hästar dött iaf.
MEN om man är noga med att hösilaget är bra å noga förpackat så finns det ganska många som utfodrar med det fast hästarna inte har botulism vaccination.

Har själv utfodrat med det efter 1a sprutan men det var mkt torrt hösilage.
Blött hösilage eller ensilage skulle jag vara mer försiktig med, sedan ska man inte glömma att man inte kan använda det så länge heller, om det inte är ganska kallt ute.Då måste man kassera det fast hästen inte ätit upp hela bollen.
Det visste du säkert men jag skrev det iaf.

Sv: Vaccineringsfråga

Tack för ditt svar. Det underlättar en himla massa. Han ska ha sista stelkramspsrutan nu i september och sen om tre år igen och han ska vaccineras mot influensa och botulism för första gången. Då kan jag få alla dom samtidgt. Sen kan jag ge spruta två mot botulism samtidigt som spruta två mot influensa.

Han kommer från betet i mitten på augusti så då kommer han börja äta av hösilaget så jag får vara hoppas att det blir bra.

Någon som vet vad sprutorna kostar? är det samma pris eller skiljer dom sig? Stelkramp kostade 200:- för mig + ersättning för bensin eftersom hon kom ut och gjorde det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar