Vaccinering

musen21

Trådstartare
Finns det nån som har bra koll på hur en bra grundvaccinering ska se ut? Från det att dom är föl och uppåt. Hur ofta man ska vaccinera tills hästen är grundvaccinerad och mot vad?

Sv: Vaccinering

Hästinfluensa
Första sprutan vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra 4-6 veckor senare
Tredje sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccination 1 ggr/år.

Stelkramp
Första sprutan vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra 4-6 veckor senare
Tredje sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccination var tredje år.

Tack! :bow: Blev lite osäker då jag har en shettis på tre år om han ska vaccineras en eller flera ggr per år. Köpte honom för två veckor sen och har inte fått med vaccineringspappren... Han ska kastreras på söndag och då vore det ju bra och veta om d e dax att vaccinera också. Har ringt förra ägaren men hon är bortrest till på söndag och vägrar svara i mobilen :mad:

Hur noga är det att man vaccinerar inom ett år? Kan man gå över några dagar/veckor? Har för mig att det måste vara inom ett år. Vill tajma så jag kan ta båda mina hästar samtidigt. Gör det nåt om man vaccinerar några månader tidigare än vad man skulle ha gjort?

Hellre tidigare än för sent! Min vet rekommenderar att man gör det cirka var 10:e månad för att ha ett fullgott skydd. Det är ur tävlingssynpunkt som du måste vaccinera var 12:e månad. Grundvaccinationen skulle säkert egentligen inte behöva göras om ifall du gick över några dagar, ur skyddets synpunkt, men för att få tävla måste det göra senast efter 12 månader.

Blev lite luddigt men hoppas du hängde med :)

Ullis

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur