S

Sirisiri

Hur är det nu med vaccination? Är det vaccin mot kattpest som man bör ge vartannat år? Kattsnuva då, är det fortfarande varje år? Eller kan man hoppa över det ett år?

Jag har alltid vaccinerat min katter varje år och är inte så insatt i de nya rönen. Ni om vet, hur är det? Det är alltså innekatter som aldrig träffar andra katter, men den ena är ute i koppel varje dag sommartid.

Sv: Vaccinera

Pestvaccinet räcker 2-3 år, medan snuva bara 1 år. Så det beror lite på vad du vill. Det finns separata snuvevaccin, men alla veterinärer har dom inte.
Jag kör vartannat år båda och vartannat år ingen, trots att Abbie åker på utställningar då och då.

Pratade med Chris igår, ungarna mår bra. Lite köns- och färgbyten, men det hör till :D

Då är det alltså okej att hoppa över det här året?

Kul med ungarna, det ska bli så mysigt att gosa kattunge! Det var ju tre år den sist...

Ja, det tycker jag. Men andra har säkert andra åsikter. Snuvan är ju inte dödlig, så jag riskerar det. Men det är jag det, alla gör ju som dom vill förstås :)

Japp, jag längtar också, satt och tittade på bilden på min kull. Blir SÅ kattungekär *suck*

Jag litar på ditt omdöme och Siri och Mis tackar och hälsar för att de slipper åka till veterinären! ;)

Ja, jag såg bilden på ungarna som du hade lagt ut. Brittungar måste nog vara det sötaste man kan se! :love: Men tittar jag på Mis nu och jämför med när hon var 4 månader så är hon nog banne mig sötare nu iallafall. Hon är ju så rund och gosvänlig! :love::love:

Förresten! :idea: Tror du att Chris har bilder på Mis när hon var liten? Jag har ju inga bilder på henne före hon var ca 15 veckor.

Den första bilden är bara så typiskt Mis, ligga mysigt och kika! :love::love:
Artemis12liten.jpg

Artemis7liten.jpg

Artemis16liten.jpg

Men gud så söt hon var och är :love::love::love:

Jag kan höra med henne, hon hade bilder liggande på Yoga också tror jag, ska höra efter om det med.

Det vore jättesnällt! :bow:

Vilka stora öron Mis har på bilderna, ser jag nu. Dom har hon vuxit i nu! :D

Hmm! Ger du inte katterna ett vaccin som är kombinerat både mot kattpest och kattsnuva?

Ahja, det finns säkerligen MASSOR av olika -hehe-

Mina fick grundvaccinering när de var små. 1a sprutan vid 8v sedan 2a 4 veckor efter. Nu återvaccinerar jag dem varje år, då får de en spruta. De är vaccinerade med Nobivac Tricat VET mot kattpest och kattsnuva.

Det spelar ingen roll. Pestvaccinet öht, vare sig det är blandat med snuvevaccinet eller ej, håller i 2-3 år. Snuvedelen däremot håller bara ett år, så ska man vaccinera vartannat år så får man antingen välja att riskera snuva under det sista året eller höra med vet om den kan ta in det separata snuvevaccinet och ge det dom åren man inte ger det kombinerade.

Vet du hur snuva smittar? Det måste väl vara ganska liten risk att mina katter blir smittade? De kommer ju aldrig i direktkontakt med vare sig andra katter eller kattägare.

Vet du hur snuva smittar? Det måste väl vara ganska liten risk att mina katter blir smittade? De kommer ju aldrig i direktkontakt med vare sig andra katter eller kattägare.

Snuva är en "katt-till-katt-smitta". Det smittar via saliv, ögonklet och snor.

Okej, då är risken i princip obefintlig att de ska få det.

Jag vaccinerar mot snuva varje år och pest vartannat (hade varit var tredje om inte utställningsreglerna hade varit så förlegade...). Det är ju inte ens "nya" vacciner längre, de har funnits på marknaden i flera år.

*knapplån*

När vi ändå diskuterar vaccin så vill jag tipsa om Purevax vaccin. Deras kattsnuvevirus är det mest uppdaterade som finns och det kan komma att behövas. En av komponenterna i snuvevaccinen skyddar mot calicivirus. I USA och England har det dock dykt upp en väldigt elak calicistam med hög dödlighet! Dödligheten när det gäller kattsnuva är i regel väldigt låg, i synnerhet hos vuxna katter men den nya calicistammen beräknas ha en dödlighet på upp till 50% på vuxna katter (konstigt nog lägre dödlighet hos kattungar). :eek:

Viktigast att tänka på är om ens katt kommer från ett katthem eller från en uppfödare med många katter (uppfödare är väl även de som mest troligt kan tänkas få in denna stam genom importer).

Det finns mer att läsa här.

Mmm, de faller på en mening som är formulerad på ett märkligt sätt. Vaccinet innehåller dock skydd mot andra calicistammar än de andra vaccinerna gör vilket JAG uppskattar med tanke på att det finns en ny, elak calicistam i USA och England (plus det faktum att calicivirus tenderar att mutera så dagens vanliga calicistammar är antagligen inte helt lika de som fanns för 10 år sedan). En stam som "gamla" vaccin inte skyddar mot. Gör Purevax vaccin det? Vissa hävdar det.

Purevax har även fördelen att det finns ett separat kattsnuvevaccin. Man kan alltså vaccinera mot kattpest vart tredje år och kattsnuva varje år vilket inte funkar med något av de andra vaccinen på marknanden. Du kanske inte bryr dig om övervaccination, men jag vill inte trycka i mina djur mer än de behöver.

Kritiken anförs mot marknadsföringen av vaccinet, inte mot vaccinets effektivitet som enligt Berndt Klingeborn (chef på virologin på SVA) har visats tillfredställande att kombinationen av dessa stammar i Purevax ger ett mycket brett skydd mot de flesta stammar av felina calicivarius, klart bättre än de gamla vaccinstammarna FCV-F9 och FCV255 (Poulet et al 2000, Poulet et al 2005). BK skriver vidare att Purevax är ett effektivt vaccin utifrån valet av nya vaccinstammar.

Sedan får du givetvisvis tycka vad du vill om tips gällande vaccin, men jag tar mig friheten att tipsa om saker jag tycker är bra. Eftersom det sedan är veterinärer som vaccinerar är jag övertygad om att de säger vad de tycker om en djurägare frågar efter ett specifikt vaccin.

Att det finns ett separat kattsnuvevaccin är bra, jag rekomenderar normalt intervall på två år inte 3 eftersom man då inte är helt på den säkra sidan när det gäller kattpest.
Det var mer i reklamen som inte stämde bla levande/ avdödat.
Reklam är inte tillåtet i forumet o jag tycker det är extra illa när en lekman gör reklam för ett visst läkemedel.
PL

Det tipsas om olika foder, selar, leksaker, transportburar, godis etc. hela tiden på detta forum. Det är upp till moderatorerna att hålla koll på om det blir för reklamliknande eller inte. Meddela moderatorn om du anser att jag bryter mot någon forumregel.

Ja, visst är det illa när lekmän ger sig och tipsar om saker på veterinärernas område. :smirk: Ett tips är ett tips, sedan är det givetvis alltid upp till den enskilde djurägaren och dess veterinär att bedömma vilket vaccin som passar bäst för just en specifik katt. Det är självklart. Många, tex. jag, skulle öht. inte veta att möjligheten att bara vaccinera mot kattsnuva är möjlig idag om det inte vore just för tips om det över internet för många veterinärer säger fortfarande att det inte går.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur