Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min veterinär var noga med att det skulle vara efter 12 veckors ålder.
Jag är ganska säker på att jag vaccinerade min valp när han var 11 veckor och någon dag, tror det var exakt 4 veckor efter första sprutan. Ingen sa eller har sagt något om att det skulle ha varit fel.
Fonzie är född 11/5, jag hämtade honom 30/8 och då var han vaccinerad den 28 eller 29/8 när han blev besiktigad. Då var han 11½ vecka och det var godkänt. Slå för säkerhets skull en signal till djursjukhuset så inte reglerna är ändrade på dessa 4 åren.
Jag vet/kommer inte heller ihåg varför, men vill minnas att det som var noga var just över 12 veckor, inte att de frågade exakt när hon fick 8veckorssprutan.
Anledning är att de kan ha antikroppar kvar från mamman innan de är 12 veckor. Det gör att vaccinet inte har lika bra verkan och det är därför man väljer att vaccinera två gånger varav andra gången är runt (efter) 12 veckor.
Intressant! Gäller det oavsett hur länge de gått med mamman/hur länge de diat?
Grundvaccination: En vaccination fr o m. 13 veckors ålder mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och reduktion av kliniska symtom orsakade av parainfluensavirus.
Då tidigare vaccinationsskydd av valpar mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och parainfluensavirus eftersträvas, ges en första vaccination fr o m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.