Smurfoff

Trådstartare
Min valp blev 11 veckor i måndags. Hon fick sitt vaccin 18 december, så ska ha sprutan 18 januari? Kan jag ta den imorgon? Då jag får den gratis då. Därför jag undrar om det är ok att göra de nu?

Sv: Vaccinera

Ring din veterinär och fråga. Snabbaste svaret och den vet bäst :)

Jag är ganska säker på att jag vaccinerade min valp när han var 11 veckor och någon dag, tror det var exakt 4 veckor efter första sprutan. Ingen sa eller har sagt något om att det skulle ha varit fel.

Fonzie är född 11/5, jag hämtade honom 30/8 och då var han vaccinerad den 28 eller 29/8 när han blev besiktigad. Då var han 11½ vecka och det var godkänt. Slå för säkerhets skull en signal till djursjukhuset så inte reglerna är ändrade på dessa 4 åren.

Fonzie är född 11/5, jag hämtade honom 30/8 och då var han vaccinerad den 28 eller 29/8 när han blev besiktigad. Då var han 11½ vecka och det var godkänt. Slå för säkerhets skull en signal till djursjukhuset så inte reglerna är ändrade på dessa 4 åren.

Det handlar inte om regler. Det handlar om hur vaccinet verkar när man ger för tidigt.

Exakt. Jag hade aldrig chansat med en liten valp och i synnerhet inte med en trubbnos. Vissa valpar reagerar på vaccinet och reaktioner i luftvägarna är ju mer kritiska på mopsar och liknande raser.

Min mops reagerade på 1-års vaccinet, så jag har aldrig vågat vaccinera henne efter det. Så hon är tyvärr utan :(

KL. Min ena vet (jag har två jag väljer att gå till) , han som inte ville vacc före 12 veckor förklarade varför. Men jag minns tyvärr inte precis hur han sa, så därför försöker jag inte mig på det :)
Men jag berättade för min andra vet att han inte vill vacc. Och då sa hon, oj är han så noga, det är inte alla som är det. Men han hade rätt att det var så.

Jag vet/kommer inte heller ihåg varför, men vill minnas att det som var noga var just över 12 veckor, inte att de frågade exakt när hon fick 8veckorssprutan.

Jag vet/kommer inte heller ihåg varför, men vill minnas att det som var noga var just över 12 veckor, inte att de frågade exakt när hon fick 8veckorssprutan.

Anledning är att de kan ha antikroppar kvar från mamman innan de är 12 veckor. Det gör att vaccinet inte har lika bra verkan och det är därför man väljer att vaccinera två gånger varav andra gången är runt (efter) 12 veckor.

Anledning är att de kan ha antikroppar kvar från mamman innan de är 12 veckor. Det gör att vaccinet inte har lika bra verkan och det är därför man väljer att vaccinera två gånger varav andra gången är runt (efter) 12 veckor.

Intressant! Gäller det oavsett hur länge de gått med mamman/hur länge de diat?

Senast ändrad:

Hon blev vaccinerad 18 dec. kan jag ge henne 12 veckors sprutan den 20e januari? e de godkänt?

Varför inte ringa till din veterinär och fråga direkt? Det går snabbare och du får ett korrekt svar istf 5 olika som du ändå inte vet vilket som är rätt :)

Intressant! Gäller det oavsett hur länge de gått med mamman/hur länge de diat?

Det var faktiskt en väldigt bra fråga :o Där gick mina gränser. Ska leta i böckerna/papprena.

Edit: Från fassvet:
Grundvaccination: En vaccination fr o m. 13 veckors ålder mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och reduktion av kliniska symtom orsakade av parainfluensavirus.
Då tidigare vaccinationsskydd av valpar mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och parainfluensavirus eftersträvas, ges en första vaccination fr o m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.

Det verkar vara oavsett hur länge de diar. Antikroppar fås ju egentligen från råmjölken och den försvinner ju från tiken efter ett par dagar.

Senast ändrad:

Ja, och flera studier har visat att många valpar har maternala antikroppar så länge som 16 veckor. Detta har gjort att man i flera länder, bland annat Tyskland och Finland rekommenderar att man vaccinerar alla valpar en tredje gång vid 16 veckors ålder.
Risken finns alltså annars att valpar som har kvar maternala antikroppar vid 12 veckors ålder inte får ett fullgott skydd (de maternala antikropparna hindrar valpen ifrån att bilda egna antikroppar mot vaccinet, så när de maternala antikropparna försvunnit så har inte valpen kunna bygga upp ett fullgott skydd och riskerar att bli smittad och bli sjuk då den inte har bildat egna antikroppar)

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: movi
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka