Sv: Vaccinera gammal häst?
nej som du säger, just influensa är lite specielt eftersom det ändras, men vacciner i almänhet ger skydd länger än man tror. jag läste en amerikansk studie om infuensa och där menade man att det kunde gå 2-3 år imellan. kommer tyvärr inte ihåg vem som stod bakom och det var några år sen, kan vara annorlunda nu..
jag säger inte att man ska sluta vaccinera, men att man ska vara medveten om riskerna och inte vaccinera för ofta. vilket är vanligare än att man vaccinerar för lite. reagerade mest mot attityden här, och som dom flesta har, att vacciner är toppen och gör så man inte blir sjuk. riktigt så enkelt är det ju inte. jag är väldigt splittrad inför vacciner, är ju tack vare dom som vi har lyckats (nästan) utrota många allvarliga sjukdomar. samtidigt så påvisas fler och fler fall där folk blir sjuka av vaccinet.
forskas ju en del på humansidan om vacciners skadliga påverkan, än vet man väl inte så mkt om vaccinerings långsiktiga påverkan på häst? på hund vet jag det är en del veterinärer som kopplar vacc med autoimmuna sjukdomar och ökad infektionskänslighet. finns det öht någon forskning på häst?
en till fråga medan du är här
, på humansidan är det nu flera forskare som gått ut och sagt att influensavacciner gör mer skada än nytta eftersom viruset ändras så snabbt, det enda man åstadkommer är ett sänkt immunförsvar. finns det samma risk med hästinfluensa, att den kan ändra sig snabbare än vaccinet? är det en tänkbar utveckling?