Vaccinera gammal häst?

TeamVM

Trådstartare
Jag har ett fjordingsto som fyller 28 år i maj. Hon är en pigg och fräch dam som trivs med sin tillvaro som sällskaps och promenadhäst i ett lugnt stall som hon delar med min fjordvalack.
Är det nödvändigt att vaccinera henne mot hästinfluensa? Förra året var hon "utanför" vårat stall två gånger så hon blir inte så mkt utsatt för smitta kan jag tycka..

Är det nödvändigt att vaccinera henne??

Sv: Vaccinera gammal häst?

Hur ofta är fjordingen borta från stallet?
Han kan ju dra med sig saker också. Hur ofta kommer det andra hästar till stallet?

Jag skulle vaccinerat, äldre hästar har ju sämre immunförsvar och just nu tyder väl inget på att hon ska avlida innom en snar framtid.

Jag skulle nog inte heller våga chansa, jag tycker du ska vaccinera! Man vet ju aldrig liksom :)

Vaccinerar du din andra häst?
Hur mkt är den utanför stallet?
Vistas du eller andra personer som besöker ditt stall i andra stall?
Rider du tillsammans med andra hästar?
Hur ligger ditt stall i förhållande till andra stall?
Passerar det hästar förbi hagarna?
Är hon vaccinerad tidigare eller handlar det om en ny grund som måste göras?

Valacken är iofs ute och tränar ganska mkt men oftast bara på ca tre/fyra olika anläggningar. Han ska givetvis vaccineras. Under 2008 var ingen annan häst än mina två i stallet nån gång, vi har eget stall så det är lätt att kontrollera.

Till alla: Ja, jag misstänkte att det är lika bra att vaccinera gammeltanta, ska höra med veterinären och se vad hon tycker också.
Fler åsiker?

Antar att det kommer hästar de anläggningarna också.

Jag hade definitivt vaccinerat hästen.

Vaccinerar du din andra häst?
Hur mkt är den utanför stallet?
Vistas du eller andra personer som besöker ditt stall i andra stall?
Rider du tillsammans med andra hästar?
Hur ligger ditt stall i förhållande till andra stall?
Passerar det hästar förbi hagarna?
Är hon vaccinerad tidigare eller handlar det om en ny grund som måste göras?

Ja han ska vaccineras.
Gamlingen: ca 2 ggr/år Valacken: ofta
Ja, samarbetar lite med ett grannstall.
Ja, med valacken.
Närmaste stall: 2 km
Ja, ibland. Avstånd ca 50-200 m
Hon är vaccinerad tidigare men det har "gått ut" så ny grund måste läggas.

Jag skulle hellre vaccinera mot stelkramp än mot influensa. Men det är ju inget som hindrar dig från att ta båda 2. Men om man ska välja så är stelkrampen viktigare än influensan.

Behöver hon få grundvaccinationen igen eller tror du att det räcker att underhålla 1 gång/år som vanligt?? Hon blev grundvaccinerad hösten -07

Hon har skydd mot stelkramp till hösten 2010 iom att hon fick Equip FT hösten 2007.

Valacken som är ute och tränar kan ju ta med sig skiten hem, även om han är vaccinerad.
För mig är det alltid en självklarhet att vaccinera mina hästar.

vacciner höjer knappast immunförsvaret som helhet.. ^^ dessutom vaccinerar vi eg alldeles för ofta, det finns antikroppar kvar i flera år efter rek intervall. en gammal häst har oftast ett BRA immunförsvar mot olika infektioner, eftersom den bildat antikroppar genom så många år. det är när någon ny och okänd smitta drabbar den som det blir problem, eller tex en bakteriell infektion i sår.

så eg är det helt onödigt.
men om hon aldrig tidigare reagerat negativt på vaccin skulle jag ändå göra det, för man kan ju ge sig fan på att om du slutar vacc så kommer det en enorm epidemi nästa vecka.^^ (därför fortsätter jag vaccinera mina, mot bättre vetskap.)

vacciner höjer knappast immunförsvaret som helhet.. ^^ dessutom vaccinerar vi eg alldeles för ofta, det finns antikroppar kvar i flera år efter rek intervall. en gammal häst har oftast ett BRA immunförsvar mot olika infektioner, eftersom den bildat antikroppar genom så många år. det är när någon ny och okänd smitta drabbar den som det blir problem, eller tex en bakteriell infektion i sår.

Fast det här stämmer inte riktigt. Mig weterligen finns det inte tillräckliga antikroppstitrar mot just influensa något till några år efter waccination? Har du någon nyare studie att referera till?

Influensawaccinet uppgradera också ständigt, så de stammar som ingick i waccinet för några år sedan kan, om det will sig illa, wara inaktuella idag.

nej som du säger, just influensa är lite specielt eftersom det ändras, men vacciner i almänhet ger skydd länger än man tror. jag läste en amerikansk studie om infuensa och där menade man att det kunde gå 2-3 år imellan. kommer tyvärr inte ihåg vem som stod bakom och det var några år sen, kan vara annorlunda nu..

jag säger inte att man ska sluta vaccinera, men att man ska vara medveten om riskerna och inte vaccinera för ofta. vilket är vanligare än att man vaccinerar för lite. reagerade mest mot attityden här, och som dom flesta har, att vacciner är toppen och gör så man inte blir sjuk. riktigt så enkelt är det ju inte. jag är väldigt splittrad inför vacciner, är ju tack vare dom som vi har lyckats (nästan) utrota många allvarliga sjukdomar. samtidigt så påvisas fler och fler fall där folk blir sjuka av vaccinet. :crazy:

forskas ju en del på humansidan om vacciners skadliga påverkan, än vet man väl inte så mkt om vaccinerings långsiktiga påverkan på häst? på hund vet jag det är en del veterinärer som kopplar vacc med autoimmuna sjukdomar och ökad infektionskänslighet. finns det öht någon forskning på häst?

en till fråga medan du är här ;) , på humansidan är det nu flera forskare som gått ut och sagt att influensavacciner gör mer skada än nytta eftersom viruset ändras så snabbt, det enda man åstadkommer är ett sänkt immunförsvar. finns det samma risk med hästinfluensa, att den kan ändra sig snabbare än vaccinet? är det en tänkbar utveckling?

Influensawaccinen innehåller ofta mer än en stam och de uppdateras som sagt kontinuerligt. Har man otur råkar man (eller hästen) ut för en nymuterad stam och då ger förstås waccinet inte lika bra skydd. Man kan ändå insjukna, men då med betydligt lindrigare symptom än om man inte war waccinerad alls. Det kan wara nog så wiktigt om man redan har ett nedsatt immunförswar.

Waccinet orsakar en "infektion", warpå immunförswaret reagerar och bildar antikroppar. Detta innebär förstås en tillfällig swacka i immunitet, men om man sätter den lilla procent som får problem aw detta i relation till hur många som annars hade insjuknat så tycker jag att det är ointressant.

Just influensa är wäl en waccination som man skulle kunna lewa med (kanske wärre ur samhällssynpunkt; stora kostnader för wård aw swagare indiwider som blir riktigt sjuka); men om man tänker på de wärre sjukdomarna som polio; stelkramp; difteri m fl så är man ju innerligt tacksam att wacciner finns!

Min första häst togs bort som 23åring och de sista åren vaccinerade vi honom inte på veterinärs "inrådan". Han var regelbundet vaccinerad hela sitt liv så veterinären sa att det skyddet var tillräckligt. Detta var för 10 års sedan så kanske andra direktiv som gäller nu. Rådfråga din veterinär!:)

Liknande trådar

Träning Flyttade min lilla dam till ett nytt stall igår. Hon är 1½år gammal och uppfödd på den förra gården så detta var hennes allra första...
Svar
3
· Visningar
823
Senast: Hannely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst