Vaccination

C

Contender

Jag avmaskar mina hästar mot Botulism och hästinfluensa. Det är min syster som tidigare skött detta, men nu vilar allt ansvar på mig.

De vaccinerades den 13/6 förra året. Är det för sent av vaccinera dom i år nu? Alltså, måste det göras en "om-vaccinering"?

Sv: Vaccination

Jag avmaskar mina hästar mot Botulism och hästinfluensa. Det är min syster som tidigare skött detta, men nu vilar allt ansvar på mig.

De vaccinerades den 13/6 förra året. Är det för sent av vaccinera dom i år nu? Alltså, måste det göras en "om-vaccinering"?

Jag gissar att du menar vaccinerar inte avmaskar.. :)

Ska du tävla måste du göra om grundvaccinationen mot influensa skulle jag tro.. Ring och hör med vet. för jag tror inte 1-2 månader över tiden är hela världen egentligen, däremot ska ju vacc. vara gjort rätt om du ska tävla..

/ Fredrik

Antar att det finns viss marginal "i verkligheten", men i tävlingssammanhang ses hästen som ovaccinerad om du gått en dag över tiden.

Hör med vet. för säkerhets skull.

vaccinerade min häst 1½ månad för sent men veterinären tyckte inte att det var någon fara alls!

MEN jag får INTE tävla utan måste omvaccinera i så fall (villket jag kommer göra nu när jag är klar med studierna och ska ta tag i tävlandet igen!).

Jag ska inte tävla på ett år nu i alla fall, så då är inte det aktuellt. Vad bra! Då ringer jag imorgon och vaccinerar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka