Vaccination - tidigt eller vänta?

C

CassyJo

En kattunge ska grundvaccineras vid 12 veckor och sedan igen vid 16 veckor men jag har också läst att man i vissa fall kan vaccinera redan vid 9 veckor. Eftersom vi inte vet när kattungen vi har är född på raka arm men spekulationen om att han nu nått 8 veckors ålder finns.

Saken är den att jag kommer inte kunna vaccinera honom när han tros bli 12 veckor då det är samma datum vi reser 80 mil (inom sverige) med alla katterna och jag vill gärna ha honom vaccinerad innan dess då jag är rädd att han, med tanke på att han vuxit upp med flaska, ska vara mer mottaglig mot sjukdomar eftersom jag läst att katters immunförsvar riskerar att inte utvecklas normalt pga det.

Kan jag vaccinera honom tidigare eller finns det risker med det?
Bör jag vänta tills vi återkommer från semestern?
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Diskutera det med en duktig veterinär. Det är ju skillnad när katten inte får antikropparna ifrån mamman och när ni ska göra en såpass lång resa så kan det kanske vara värt att vaccinera tidigare. Det jag har läst om tidiga vaccinationer är att ungen kanske inte tar åt sig vaccinet på ett sätt som verkligen skapar antikroppar eftersom den redan får antikroppar ifrån mamman. En duktig och intresserad veterinär inom området borde kunna råda dej. Kanske behöver du tom. vaccinera ungen tre gånger istället för två?
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

En kattunge som inte fått sin hjälp med sitt immunförsvar från modersmjölken kan det vara lämpligt att vaccinera tidigare, och då gärna tre gånger. Jag hade nog vaccinerat en sådan vid 8, 12-13 och 16-17 veckor. Gör första vaccinationen i god tid innan ni åker, första veckorna efter vaccin är de ännu känsligare för smitta eftersom kroppen är upptagen med vaccinet.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Jag brukar vaccinera vid 9 och 12-13 veckors ålder. Att man vaccinerar så tidigt är för att de inte ska kunna bli smittade när mammans antikroppar börjar minska. Om man helt skulle vänta till efter 12 veckor räcker det egentligen med en dos levande vaccin.

Med din katts bakgrund skulle jag nog vaccinera så fort som möjligt, med hänsyn förstås till kondition och vikt.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Köper man från en riktig uppfödare vaccineras kattungarna vid 8-9 och 11-12v ålder. En vaccinering görs med 3-4v mellan sprutorna beroende på vilket fabrikat man använder. Sedan kan kattungen reagera på vaccinetså man bör inte åka på långresa de närmaste dagarna efter sprutan.

De lättaste att få en humm om ålderna är att väga kattungen på en digitalvåg.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Nja, det är väldigt vanligt att man vaccinerar vid tex 9 och 13 veckors ålder. Många uppfödare väntar hellre in ett bra vaccinationsintervall och släpper inte iväg ungarna så tidigt som 12veckor (mina flyttar tex TIDIGAST vid 14 veckor, och det bara om det finnsen god anledning, annars stannar de ett par veckor till).

Vikterna kan skilja enorm, jag har haft kullar som vägt 2,5 vid 13 veckor och de som vägt 1,3. Det är nästan dubbelt så mycket på de stora, och detta inom samma ras...
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Tack för alla svar. Han kommer dock inte från en uppfödare utan föddes i kattkoloni, dessutom var han mager när vi fånga in han (han har nu tjockat på sig något men behöver lite mer hull) så vägningen kommer inte ge någon precis ålder och som Sassy skriver så skiljer det sig alltid, inte bara mellan kullar men också mellan kattungarna i sig. Jag ska ringa våran veterinär och höra med henne angående vaccinationen. Jag skulle nog vilja vaccinera 3 gånger man jag får höra efter.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

KL Från SVA-SVS vaccinationsdukument:
Gruppens rekommendation – kattens parvovirus
Vaccin mot kattpest är ett basvaccin som bör ges även till strikta innekatter utan direktkontakt med andra katter. Kattungarna grundvaccineras från nio veckors ålder Vid högt smittryck rekommenderas en extra vaccination från sex veckors ålder (Dawson et al., 2001). Revaccination utförs vid ca ett års ålder. Mot bakgrund av publicerade studier förefaller årlig revaccination inte vara nödvändig. Vaccinationsintervallen bör därför kunna utsträckas till minst två-tre år utan risk för katten. I USA rekommenderas revaccination vart tredje år efter grundvaccination och ettårsbooster (Anonym, 2000). Vid grundvaccination av en vuxen katt, som inte har något kvar av den maternella immuniteten, behövs endast en vaccination vid användning av levande vaccin.
PL
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

KL Från SVA-SVS vaccinationsdukument:
PL

Jag läste att kattsnuva vaccineras om en gång om året och kattpest vart tredje år. Läste också på en veterinärs sida (Nacka Djurklinik) att kattungar vaccineras först vid 12 veckor och sen igen vid 16 veckor men att det under vissa omständigheter förekommer vaccination vid 9 veckors ålder. Samtidigt har jag hört uppfödare vaccinera redan vid 9 veckors ålder trots att kattungarna haft mamma så vad menas då med "vissa omständigheter"?!

Kan jag kräva från veterinären att vaccinera honom vid ca 9 veckor ålder om veterinären skulle sätta sig på tvären och prompt säga att han ska vaccineras vid 12 veckor och inte tidigare? (veterinärerna här kan vara lite... ja ni fattar)
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Uppfödare inom SVERAK måste ha vaccinerat katterna två gånger innan leverans, och då de av SVERAK anses leveransklara vid 12 veckors ålder så innebär detta en vaccination runt 8-9 veckor och den andra vid 11-12. Egentligen är det väl endast en spruta som är nödvändig då orsaken till att det krävs två är att kattungen inte kan bilda egna antikroppar så länge den får i sig dessa från modern. Dvs det är den maternella immuniteten som gör att det krävs två sprutor, ser inte varför det skulle krävas tre för din kattunge.

Om jag var du skulle jag vaccinera så snart som möjligt, tror knappast veterinärerna kommer sätta sig på tvären då det som sagt är vanligast att uppfödare tar första vaccinationen kring 8-9 veckors ålder.

/Erica
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Nja, det är väldigt vanligt att man vaccinerar vid tex 9 och 13 veckors ålder. Många uppfödare väntar hellre in ett bra vaccinationsintervall och släpper inte iväg ungarna så tidigt som 12veckor (mina flyttar tex TIDIGAST vid 14 veckor, och det bara om det finnsen god anledning, annars stannar de ett par veckor till).

Vikterna kan skilja enorm, jag har haft kullar som vägt 2,5 vid 13 veckor och de som vägt 1,3. Det är nästan dubbelt så mycket på de stora, och detta inom samma ras...

De är olika hur uppfödare gör men de flesta jag känner vaccinerar efter intervallet jag skrev. Och då kattungarna anses vara levklara vid 12v måste uppfödare inom tex SVERAK ha dem grundvaccinerad innan de säljs, tidigast 12v. Man brukar säga att en kattunge ska ligga på minst 1kg som 12v (har haft olika storlekar men ingen har vägt under 1,3kg som 12v och dessa kattungar var små.)

Det går visst att få en humm hur gammal kattungen är om man väger den. Man får ju räkna med en diff men det går.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

De är olika hur uppfödare gör men de flesta jag känner vaccinerar efter intervallet jag skrev. Och då kattungarna anses vara levklara vid 12v måste uppfödare inom tex SVERAK ha dem grundvaccinerad innan de säljs, tidigast 12v. Man brukar säga att en kattunge ska ligga på minst 1kg som 12v (har haft olika storlekar men ingen har vägt under 1,3kg som 12v och dessa kattungar var små.)

Det går visst att få en humm hur gammal kattungen är om man väger den. Man får ju räkna med en diff men det går.

12 veckor är tidigaste leverans, vi är många som inte levererar så tidigt och därmed inte behöver vaccinera lika tidigt heller. Bland mina uppfödarvänner är 16 veckor ingen märklig leveransålder, och då släpper vi aldrig ungarna så tidigt som vid 12 veckor.

Hur anser du att man ska kunna avgöra ålder genom vikt? Som sagt, mina ungar har diffat en kilo vid 13 veckors ålder och de har varit halvsyskon och haft likvärdiga uppväxtvilkor. Väger man in att katter kommer i olika storlekar så finns det ju katthonor som i fullvuxen ålder väger lika mycket som mina 12-veckors hanungar av det större slaget, och större raser kan mycket väl väga mer än så. Det skiljer också väldigt mycket på hur de växer, av mina sålda ungar har vissa nästan fyrdubblat sin vikt från leverans till vuxen normalvikt, och vissa "bara" dubblat den.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Jag läste att kattsnuva vaccineras om en gång om året och kattpest vart tredje år. Läste också på en veterinärs sida (Nacka Djurklinik) att kattungar vaccineras först vid 12 veckor och sen igen vid 16 veckor men att det under vissa omständigheter förekommer vaccination vid 9 veckors ålder. Samtidigt har jag hört uppfödare vaccinera redan vid 9 veckors ålder trots att kattungarna haft mamma så vad menas då med "vissa omständigheter"?!

Kan jag kräva från veterinären att vaccinera honom vid ca 9 veckor ålder om veterinären skulle sätta sig på tvären och prompt säga att han ska vaccineras vid 12 veckor och inte tidigare? (veterinärerna här kan vara lite... ja ni fattar)

Varför vaccination från vissa håll rekommenderas från 12 veckors ålder är för att man då räknar med att alla kattungar är avvanda och inte längre får i sig antikroppar från mamman via modersmjölken. Har kattungar kvar de sk. maternella antikropparna ger inte vaccinet bästa effekt.

Eftersom din kattunge är avvand bör den inte ha några maternella antikroppar kvar så är kattungen frisk är det bara att rekommendera att vaccinera den så fort som möjligt.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Tack för alla era svar. Mycket lärorikt. Avvand helt är han nog inte, han äter mjölkersättning och kräver det fortfarande. Han kan tjata i timmtal efter att få mjölken i skålen men utöver mjölken som han börjar trappa ner på allt mer av egen vilja äter han också fast föda, torrfoder är han inte förtjust i än såvida det inte är uppblött men Royal Canin Instinctive mjukfoder går ner med hull och hår. Mjölkersättningen kommer han få så länge som möjligt.

Räknade lite på en höft med almanackan när vi hämta honom och åldern då blev fastslagen på ett ungefär, han är denna vecka ca 8 veckor, i morgon blir han alltså ca 9 veckor. Har vägt honom eftersom han lagt på sig en del den tid vi haft honom (han var riktigt mager när vi hämta han) och han har nu en vikt på ca 0,5kg (han låg på 0,2-0,3kg när han fångades in) och han växer så det knakar, så det går åt rätt håll.

Han är avmaskad nu och jag tror bestämt det är dags för vaccination eftersom han är 9 veckor snart. Ska se om jag kan få in en tid med veterinär, om någon nu är tillgänglig (semestertider), till nästa vecka.

En bild tagen några dagar efter att vi hämtat honom och när han är i full bus.
Första tiden sov han i vårat sovrum hela nätterna under täcket där det var varmt.

6a4b72f7a69484177de63f605832d13f-d3kv3hx.jpg
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Mjölkersättning innehåller inga antikroppar, det är bara riktig modersmjölk som gör det! Äter han inte från någon kattmamma så är han avvand. ;)

Men 0,5 kg, stackars lilla plutt, tur att han får mat och kärlek nu! Hur länge har han varit hos dig? Mina kattungar blev 9 veckor i måndags och de väger alla runt 1,5 kg så det är svårt att föreställa sig hur denna lilla pälstuss kan vara 9 veckor! :o

/Erica
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Ett tillägg, om han vill ha blötmat hellre än mjölkersättningen så ge honom det istället, det innehåller mycket mer av den näring han behöver för att växa. Det är rent generellt bättre för kattungarna att börja äta fast föda så fort som möjligt då de går upp betydligt bättre i vikt så fort de lärt sig äta vanlig mat. Och du behöver inte vara orolig att han inte är förtjust i torrfoder, mjukmat innehåller betydligt mer näring vilket är bättre för honom. Nu skulle jag väl kanske inte vilja säga att Royal Canins blötmat är den bästa dock, ett tips är att testa Mjau eller Bozita istället.

/Erica
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Mjölkersättning innehåller inga antikroppar, det är bara riktig modersmjölk som gör det! Äter han inte från någon kattmamma så är han avvand. ;)

Men 0,5 kg, stackars lilla plutt, tur att han får mat och kärlek nu! Hur länge har han varit hos dig? Mina kattungar blev 9 veckor i måndags och de väger alla runt 1,5 kg så det är svårt att föreställa sig hur denna lilla pälstuss kan vara 9 veckor! :o

/Erica

Vi har haft honom i lite över 1 vecka nu, de första två dagarna hos oss ville han absolut inte äta men sen tog hungern över och han acceptera flaskan direkt. Vikten går sakta upp men nu börjar han också äta mer och mer så förhoppningsvis ökar hans vikt med stormsteg framöver. Han hade inte överlevt om vi inte tagit in han.

Och snacka om att han har energi i sig, det är full rulle med lek och hyss på han kontinuerligt.

Ska testa Mjau och/eller Bozita, kanske kan det också hjälpa hans vikt mer. Vi har testat Pussie men den gilla han inte och vägrar äta det men RC Instinctive går ner så här långt. Han vill äta mer mjukmat numer och kräver bara mjölkersättning morgon och kväll till skillnad från förra veckan då han ville ha det kontinuerligt och inget annat än det men nu markerar han själv när/om han vill ha det och får sen mjukmat resterande av tiden.

Nackdelen är väll att jag inte kan ha mjukmat tillgänglig åt honom 24 timmar om dygnet utan måste springa upp med jämna mellanrum och ge honom då våra andra två katter absolut inte får äta av mjukmat utan blir ruggigt dåliga av det (specialkosts katter).

Som tur är sover han hela nätterna, efter att ha druckit ljummen mjölk ersättning, och brukar väcka mig vid 8-10 för att ha mat. (han har blivit väldigt präglad på mig och är som en svans efter mig)
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

KL Det är i huvudsak råmjölk som innehåller antikroppar o det är bara under första dygnet som kattungen kan ta upp dessa. Efter första dygnet kan antikroppar i mjölk bara ge ett lokalt skydd i tarmen.
PL
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Ok. Ja råmjölk måste ha ju ha fått från sin mamma eftersom han fångades in vid 7 veckors ålder och är från det stadiet flaskmatad.
 
Sv: Vaccination - tidigt eller vänta?

Jag följer Sverak reglerna och vad veterinären säger. Med Hemlösa katter får man helt enkelt börja på dag ett med ett veterinärbesök och följa de rekommendationerna. På bra kliniker får man en liten bok som vet skriver i. Raskatterna skrivs det i på stamtavlan.
 

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! Har en fråga kring vaccination som jag hade varit jättetacksam om någon ville svara på snabbt. Köpte en ponny som har varit...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: sweep
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
Hästvård Vet inte om det hamnar rätt men känns så ;) Har en del funderingar som jag vore glad att få åsikter på. Jag har ett snart 5 månader...
Svar
6
· Visningar
963
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp