Vaccination och avmaskning för kattunge?

Fiffi1

Trådstartare
När vaccinerar man kattungen, vår äldre katt vaccinerades i samband med kastreringen. Han var då ca 10 mån. Vi fick honom när han var ca 8 mån.
Nu har vi en kattunge på åtta veckor och det dröjer innan hon ska kastreras. När ska hon vaccineras, när jag var till djurkliniken med min kanin såg jag en lapp om vaccinering vid nio veckor och tolv veckor, sedan varannat - var tredje år. Stämmer det? Den stora får vaccineras en gång om året.

Hur gör man med avmaskning, kan kattungen äta samma avmaskningsmedel som den stora?

Hur ser öronskabb ut på katt? När jag hämtade kattungen så talade kattägaren om att han sett sin hona klia sig mycket mot öronen och tyckte vi skulle kolla upp det. Vad gör man åt det, salva eller?

Vad kul att ni har skaffat en katt till :)! Synd bara att hon måste lämna sin mamma så tidigt :cry:. Kattungar ska vara kvar hos sin mamma till minst 10 veckor, helst 12. Men gjort är gjort.
Vaccinering då; första vaccinationen nu, så snart som möjligt. Sen en andra spruta inom 3-5 v. Efter det en gång året/varannat år. Olika veterinärer förespråkar olika så fråga vad de tycker.
Avmaska behöver man bara göra på katter som visar symptom. Annars finns risken att maskarna blir resistenta. Har för mig att Banminth är det ändå som kattungar tål. Köp gärna boken "Hälsoråd för katt" på Apoteket, kostar en 50 lapp eller nåt. Är jättebra! Där står det mesta om vaccinering, avmaskning och även öronskabb. Öronskabb ser ut som svart "skit" i öronen. Till att börja med kan man rengöra försiktigt med en tops. Om det då är öronskabb så brukar det krypa fram mer de följande dagarna och katten skakar och kliar också på huvudet. Enklaste behandlingen är att köpa Frontline på Apoteket och behandla enl annvisningarna där.
Lycka till!

Tack så mycket för svaret.
Jag har nu sett de andra trådarna att kattungarna bör vara äldre!!! Synd på vår lilla kisse.
Är det nytt att kattungarna ska stanna längre, förr gav de väl bort ungarna vid 8v. Hundvalpar ges väl bort vid 8v, likaså med kaninungar. Det kanske är annat med dem. Kattmamman bor inte längre bort än att vi kan gå tillbaka med henne med det är kanske ännu sämmre att göra så, vi hämtade henne i lördagskväll kl 19. Hon äter själv och går på lådan, det var två ungar i kullen. Det var kattmammans andra kull. Det där med avmaskningen var ju vettigt, har sett på flera annonser att ungarna är avmaskade så jag trodde de skulle avmaskas.

Det är inte speciellt nytt, SVERAK och IDP (där man reggar renrasiga) har haft det i iaf mer än 7 år. Tyvärr är kunskapen för liten hos alltför många som "föder upp" huskatter, därför hänger det kvar.
En kattunge är inte redo att klara sig själv vid 8 v, och för det kan visa sig i problem när den blir vuxen.

Men man lär sig av sina misstag.

Jag skulle nog lämna tillbaka ungen tills den är 12 v och då hämta den igen. De sista veckorna är viktiga för att katten ska lära sig kattbeteende.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 228
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 499
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Har sedan lite över en månad tillbaka en han kattunge i min ägo, en riktig liten ögonsten :) Fick han för tidigt då hans mamma, tyvärr...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: nangiialaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?