Utsugsfläkt

bigganl

Trådstartare
Finns det godkänd fläkt att montera i stall som är så liten att den passar i ett vanligt fyrkantigt ventilutrymme? (ca 20x20 cm) Finn det tex någon modell av badrumsfläkt med tillräckligt högt IP värde?Jag vill ha bättre genomströmning av stalluften men ytterväggarna är i tegel så det är inte så lätt att göra öppningen större. Det sitter en frånluftsventil i taket på varje box men jag tycker inte det räcker. Kan tillägga att det är ett litet stall med 3 boxar.

Sv: Utsugsfläkt

Det finns ingen typ av "badrumsfläkt" som är godkänd i ett stall.
Dessa är gjorda av plast och därför inte brandklassade...
Sedan finns det många typer av fläktar från en massa olika leverantörer...men ingen som jag kan tipsa om.

Ingen badrumsfläkt då, men finns det godkända fläktar som är så små att de passar? Finns det några bra hemsidor jag kan titta på?

Fast vad gör det att väggarna är av tegel ?? Det går ju fixa ventiler ändå. Materialet spelar ju ingen roll när man tar upp hål.

Hur lätt är det att ta upp i en tegelvägg? Klarar jag det själv? Men saken är den att fläkten kommer att sitta inne i en av boxarna och därför skulle det vara mest praktiskt med en liten som sitter strax under taket tycker jag. En stor fläkt inne hos en häst känns inte bra. Det enda stället som skulle gå att montera en fläkt på annars (förutom i en box) är precis brevid stalldörren och jag tror inte den gör lika stor nytta där. Men jag kan ha fel förstås.
Ska kolla upp där de säljer lantbruksprodukter vad som kan finnas.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama