Utställningsoutfit

Julienne

Trådstartare
Jag skulle vilja förnya min utställningsgarderob med nånting snyggt, men det ska ju matcha och jag har nog inte varken tid eller lust att springa runt på stan.

Så kan ni bukare inte hjälpa mig lite? Visa er utställningsoutfit och vart ni köpt den, kanske har du några bra förslag på ställen man kan köpa?

Kan slänga in några bilder på hur jag haft hittills som jag tycker blir lite trist;

1236317_636691186361730_1519420737_n.jpg

Lila Kavaj, en lila färgad klänning som är väldigt kort så den blir mer som en längre tröja, med ett par blåa jeans

995000_686669531363895_1439749322_n.jpg

Lila kavaj, svart kjol, skjorta och strumbyxor
Har även en vit kavaj men resten är detsamma.

Sv: Utställningsoutfit

Nu ställer inte jag ut särskilt ofta längre men det går ju att variera massor genom att byta färg på kavajen :)

Jag har tidigare använt mest svart, beige, vit eller röd kavaj. Antingen med byxor i samma färg eller neutralt avvikande.

Exempel på hur jag kan se ut i ringen..
320693_10150275990598997_519006_n.jpg

292535_10150264951168997_6451788_n.jpg

dsc_0045.jpg

dsc_0500.jpg

En del har ju riktigt starka färger på sig och det tycker jag är supersnyggt. Rosa, blått, turkost osv.

Senast ändrad:

$_57.JPG

Dessa var helt i min smak!

Kanske tillsammans med en lite tajtare svart klänning. Synd bara så fanns bara vit, svart, beige, blå och mint kvar.. Skulle vart kul med en riktigt synlig färg!

Den blåa är ju synlig!

Varför inte bara ett par byxor till?
Det tycker jag nästan ger snyggare helhet än klänning eller kjol :)

Var hittade du dom? Behöver något nytt jag med,då hunden bytt färg och allt svart går bort.

Vad för byxor ska man ha då då? Jag har mycket gärna byxor då jag inte är någon klänningsmänniska men svårt med matchning :p Och vad ska man ha under liksom..

Jag hittade dem på e bay, finns mycket fint där :p

kb8213_a.jpg

Kanske en sån här, finns i fler färger, svart skjorta och byxor? Svarta typ kavajbyxor? Eller nån kjol.. Många runt mig tjatar att man måste ha kjol, jag håller kanske inte alltid med :p

Vanliga snygga byxor. Jag brukar köra på någon form av stuprörsbyxa, typ svarta jeans. Eller på sommaren har jag lite kortare byxor i olika färger som matchar med mina kavajer, syns på några av bilderna tex.

kl

Får jag hoppa in och låna tråden en stund? :)

Ska ställa ut min kelpie i maj och har börjat fundera kring kläder. De få gånger jag har ställt tidigare, en ridgeback -alltså ganska ljus hund, har jag haft svarta byxor men det kommer inte funka nu. Kelpien är ganska mörkt chokladbrun vilket innebär att jag måste ha ljusa byxor. Måste jag shoppa ljusa typ kostymbyxor som sedan bara kommer hänga i garderoben eller kan jag ha ljusa jeans? På överkroppen, funkar mörkt där till mörk hund?

Det är en mindre utställning på en brukshundklubb, ingen stor nationell. Kan man va lite "slappare" i klädstilen då? :)

Om man har byxor måste man se till att de inte har samma färg som hunden eller hundarna man ska visa. Svart hund = ej svarta byxor. Röd eller ljus hund är svarta byxor helt ok.

Det går bra att ställa kelpie i ljusa jeans. Har inte ens märkt att det skulle finnas någon klädkod inom rasen utan sett flera som sprungit i vandrarbyxor. Den enda jag vet som klär upp sig är Yodas matte. Men sen går det ju himla bra på deras utställningar också ;)

När jag tittar på bilder tror jag nästan att jag har olika outfits varje gång jag ställer ut... :P

224700_2017053194026_1754921_n.jpg

Visserligen en hemmabild, men med utställningsoutfit. Vita piratbyxor och diskret mönstrad tröja.

311738_2351453873834_5764917_n.jpg

Helvitt skulle jag säga är ett säkert kort när man har svart hund. Jag brukar använda det juni-juli, så för mig känns det somrigt också... ;)

253930_10150192837047887_2767562_n.jpg

Tjocktröjor har en tendens att vara gråa när jag visar, varför vet jag inte.

428111_10150618383227887_109945342_n.jpg

Inoff, på en officiell hade jag nog valt en annan tjocktröja.

297640_10150290374247887_407972781_n.jpg

En septembervariant där jag blivit grå.

463106_10151064677548995_2125448217_o.jpg

En vit blusaktig tröja, med marinblå kavaj och rosa byxor. Men den kombinationen gör jag nog inte om, det blev lite väl mycket.

295675_10151473918622887_126016650_n.jpg

Också blus, men denna gången kombinerat med gröna jeans och svart kavaj. Den outfiten gillar jag!

kl

Får jag hoppa in och låna tråden en stund? :)

Ska ställa ut min kelpie i maj och har börjat fundera kring kläder. De få gånger jag har ställt tidigare, en ridgeback -alltså ganska ljus hund, har jag haft svarta byxor men det kommer inte funka nu. Kelpien är ganska mörkt chokladbrun vilket innebär att jag måste ha ljusa byxor. Måste jag shoppa ljusa typ kostymbyxor som sedan bara kommer hänga i garderoben eller kan jag ha ljusa jeans? På överkroppen, funkar mörkt där till mörk hund?

Det är en mindre utställning på en brukshundklubb, ingen stor nationell. Kan man va lite "slappare" i klädstilen då? :)

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att visa i ljusa jeans. Det har aldrig hindrat mig i alla fall. :sneaky: Angående mörkt på överkroppen tycker jag att det beror på hur du visar hunden. Brukar du sätta dig bakom hunden? För då är mörkt inte så bra, av samma anledning som man ska undvika mörka byxor. Om du däremot står, eller sitter framför nosen på hunden spelar det ingen roll.

Jag har samma problem :p Har bytt från röd/vit hund till brun och funderar på klädval. Ska iväg på våran första officiella till helgen och jag har fortfarande inte klart med kläderna. :arghh:

Vad tycker ni? Alla min utställningskläder är ju mörka pga förra hunden. Funkar svart till denna eller ska jag ha ljusa kläder? Jag har funderat på svart kjol, svart kavaj och turkos tröja under. Då är iafl benen ljusa under kjolen.

Har bilder från en inoffare (då orkade jag inte bry mig om klädvalet ;) ) med där hade jag mörka till henne. Hon försvinner ju inte i de mörka kläderna men jag är ändå tvekis. Trivs ju inte i ljust nertill. :meh:
Dock kommer jag nog inte sitta bakom henne nu när hon är lite äldre (9 mån, var 4,5 på bilderna) och är trygg.

Vad tycker ni?

En så rolig tråd!!! nu när säsongen drar igång igen.... och man står där... :banghead: och ska välja....;)

jag behöver hjälp också jag är ju då också av den större modellen... :p

ställer då hund med vit botten och bruna eller svarta inslag :D

några av outfitsen jag hade i sommras (ni ser och förstår varför man undviker en kamera i normala fall...:meh:)

Jag tycker man kan ha mörkt till din hund. Eller beige!
Alternativet är ju färgglatt.
Men jag skulle undvika vitt och brunt på byxorna :)

Jag ställer absolut inte ut ofta, så jag vägrar köpa speciella "utställningsoutfits" utan kör på det prydligaste jag kan hitta hemma i garderoben ändå. Kan visa mina två favoriter.

Senast så hade jag svarta jeans och tygskor samt lånade en grön t-shirt och svart bolero från morsan.
Resultatet:
91684_1395152446.jpg

På en annan utställning blev det polotröja, lila kjol i glansigt tyg (syns dock dåligt på bilden), strumpbyxor och samma tygskor som på bilden ovan.
21854_1323623785.jpg

Nu har jag det ju lätt eftersom jag har ljusa hundar (och när jag ställt andras har det oftast blivit ljusa hundar där med :p ). Det jag fokuserar på är att ha bekväma skor som är lätta att springa i, mörka kläder för att verkligen lägga fokus på hunden, något som inte gör att jag visar rumpan för hela världen när jag böjer mig fram, något på överkroppen som gör att jag kan ha en riktigt bra sport-bh på mig utan att den syns och såklart ska det vara något som jag själv känner mig snygg i.

Många som ställer salukis har kostym, eller åtminstone prydliga kavajer och fina kjolar till det. Eftersom jag själv inte känner mig bekväm i det så har jag inte det. Kjol har jag ju haft tidigare, men det ska undvikas i framtiden även om jag inte alls vet vad det blir istället.

Alltså, hur benhårt är det här med att ha ljusare kläder till en mörk hund och vice versa? :nailbiting:

Min garderob består av svart, svart, svart, svart, svart... Hm... Svart och åter svart! Okey, jag har lite färgade tröjor, men allt nedtill - svart.

Min hund? Svart. (tricolor)

Jag har dessutom, duktig som man är, lagt på mig typ 20 kg och känner mig ännu mindre frestad till att klämma in fläsket i ljusa kläder som verkligen framhäver det mindre smickrande sidorna. :meh:

Nu kommer inte jag ställa ut som en besatt, har tre (ev 4) utställningar inplanerade i år, en(ev två) inoff nu i Maj i valpklass 4 månader (på en BK, här kommer jag inte direkt bry mig om min klädsel) men senare i höst är tanken att ställa på rasklubbens utställning och sen även Stora Sthlm. Där känns det att man bör vara lite mer proper. :o

Har ju sett hur folket i min ras är klädda, men jag känner inte riktigt att varken köpa eller bära värsta tantdräkten, är ju banne mig bara 26 år och ja, kroppshyddan tillåter inte det! :D

Ska jag liksom behöva skicka in sambon i jeans eller börja bleka hunden? :angel::idea:

HJÄLP!

Senast ändrad:

Alltså, hur benhårt är det här med att ha ljusare kläder till en mörk hund och vice versa? :nailbiting:

Inte.
Finns ett par proffshandlers som ställer salukis hur mycket som helst. De har vid flertalet tillfällen haft ljusa kjolar när de ställt ljusa salukis, svarta kjolar till svarta salukis osv. De ställer så många hundar per utställning att de inte skulle hinna med klädbyten mellan klasserna och hundarna, men nog f*n står de med hundar som placerat sig i bästa tik/bästa hane nästan varje utställning, även när de har "fel" färg på kläderna. De är å andra sidan extremt duktiga på att visa hund, men jag tror att det alla gånger är bättre att ha "fel" färg och känna sig riktigt bekväm i sin klädsel än att ha "rätt" färg och inte vara lika bekväm.

kl
Jag har ställt både dobermann och tric.LH collie i svarta byxor,men då fristår hundarna så jag är aldrig bakgrund till dom utan står framför eller bakom hunden (så hunden står i sträckt koppel framför mig)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka