Utrustning till "nybörjare"

Cambrie

Trådstartare
Tänkte komma igång med körningen nu, har aldrig kört ordentligt men då en körklubb håller till bara någon kilometer ifrån vårt nya stall tycker jag det är dags så fort jag fött barn.

Enkel fråga till er som är belevrade i sporten, vilken utrustning ska man börja med? Det jag söker är hjälp och tips på vagn och sele som passar både för motionskörning hemma, träning med körklubben och kanske tävling i de lägsta klasserna. Funkar det med en sele och en vagn för detta ändamål eller måste man ha olika vagnar och selar för varje gren?

Vi ska väl först och främst lära oss detta jag och hästen (gammal travare) men det hade ju varit bra om man kunde tävla klubbnivå och ev debutant nästa sommar utan att behöva lägga massvis med pengar på ny utrustning.

Tacksam för svar.

Sv: Utrustning till "nybörjare"

Samt en vanlig fjädrad rockard med svängel är det du behöver för att börja, det finns en del begagnade rockarder så om man är lite händig kan man få en riktigt fin för lite pengar!
Finns också färdiga svänglar att köpa och de är enkla att montera.
Du behöver inte ha flera vagnar och selar i början.

Lycka till, körning är ROLIGT!

Senast ändrad av en moderator:

ang rockarden så ska den ha högt säte så du helt ser över hästens rumpa, samt fjädring och 125 cm minst mellan hjulen om du ska ut och tävla lite.
Titta på driveouts rockarder!
Svängel och bakselfäste kan man svetsa dit på alla vagnar så det är inte det viktigaste.

Mitt allra bästa tips är att du kontaktar körklubben först, och tar hjälp därifrån innan du kanske gör ett lite inköpsmisstag.
Vilken körklubb är det du bor nära?

Kontakta körklubben!

Det finns säkert entusiaster där som kanske har en bra vagn att sälja eller vet nån till salu, de kan dessutom hjälpa dig att passa till selen åt hästen.

Fina vagnar brukar vara dyra, men man brukar ganska enkelt kunna fixa en rockard så den fungerar bra att köra med.
Använder man en bröstsele så brukar man behöva svetsa ett par extra ringar för att fästa bakselen i och motera en svängel på vagnen.
Många bröstselar som säljs är kompletta med både töm, huvudlag och draglinor, du har ju redan blivit tipsad om bra selar.

Kanske kan någon i klubben hjälpa dig om du hittar någon vagn på annons och tala om vad som eventuellt behöver göras med den.

Körning är jättekul! Lycka till..

Toppen, då ses vi på tävlingen sen:) I Blekinge får du säkert bra hjälp av de trevliga blekingekuskarna!

*kl & lite tråd kap*
Är oxå helt ny på detta med körning (förutom kört lite i skolan, med då i ridhus och med billiga börjes selar) Får hem min körpålle på lördag hoppas jag, skulle fått honom förra veckan igentligen. Men vad tycker ni om Pfiff Standardsele ? Var enda på driveout som fanns i mini-minishettis. På selar fanns det bara i nylon, är den något att ha annars ?
Denna vagn får jag med honom (ni ser ryggen på honom i bakgrunden XD), var kan man sätta en svängel på den ?

Bor du i Jämjö i Blekinge ska du vända dig till blekingekuskarna först och främst, det är alltid lättare att få hjälp på plats.

Men jag kan svara så gott jag kan.

Selen du ska ha ska vara av giggmodell som passar tvåhjuliga vagnar. standardselen är en sådan selettdäckel. Så där var 1 rätt!
Men ta din hästs mått så du ser vilka andra selar du kan ha, det finns bättre med tex snabbkoppling.

Sv'ngeln ska sitta så hästens draglinje blir så nära axeln som möjligt. I ditt fall skulle jag tro att någonstans mellan nedersta järnet och halvvägs upp på korgens framsida ska den sitta. Det kan behöva förstärkas lite. Bakselefästen ska du ha med och du visade inte hur skaklarna såg ut, men oftast kan en liten förändring behövas även där så den passar giggsele.

Kolla noga innan ni gör något att balansen är rätt. När hästen är förspänd och skrittar ska den ha några kilos vikt i skakeln, annars tippar vagnen bak i uppförsbackar och vid ryck, samt skumpar i trav.

En fråga, kör de på ett hästgymnasium med skitselar från börjes??? fasiken vad dåligt!

Ska mäta honom när han kommer :) Men finns nog inte så många alternativ som passar honom då han bara är 63 cm hög och för stunden nästan lika kort i kroppen som han är tjock XD ca 55-60 cm lång. Vet ej hur skaklarna ser ut då vagnen kommer med honom och det är enda bilden jag fått på den. Men tack för råden :bow:

Går på komvux ;) Men ja skitselar, även på stor ponny som drar tung rockard med bilaxel... utan baksele med.
Har sagt det till dom med

Liknande trådar

Övr. Hund Har nu när jag kommit igång med en del träning funderat på varför vissa regler är som de är. De grenar jag testat är främst rally och...
Svar
2
· Visningar
598
Senast: Dentaku
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: Pinkilly
·
Körning Eller ja, nybörjare och nybörjare. Har kört en hel del innan, och tömkört en hel del också. Dock har jag alltid använt utprovade grejer...
Svar
1
· Visningar
1 839
Senast: Penna
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama