I

Ina79

Jag har en travare som tävlas(i trav) och han äter inte mineralfodret alls längre. Förut åt han om det var peletterat men så blev det slut och jag provade att försöka lura i honom lite "grus". tji fick jag för det, nu ätar han inte ens det peletterade längre :smirk: Han lämnar alltså en del utav fodret bara för att det varit i kontakt med mineralerna.
Så nu vill jag ha hjälp!! Hur ska jag få i honom mineraler? Finns det något foder med mycket mineraler i som man kan ge? (Ger inte peletterat färdigfoder) Tror ni han kanske kan ta till sig från en mineralsten?


ALLA tips är välkommna!!!! :bow:
 
Sv: Utmaning!

Prova nåt flytande som du kan blanda med betforn om han får det.
 
Sv: Utmaning!

Flytande mineraler????
Några exempel?

Han äter Hö, fri tillgång (99 smrp/ts 10,5 MJ/ts kommer inte ihåg mineralern nu, skriver de senare om någon vill veta)
2 kg havre
1 kg korn
0,5 dl rapsolja
4 dl foderjäst
30gr fodersalt (mer efter hårdare jobb)
 
Sv: Utmaning!

Fast det innehåller ju varken Ca eller P, så det måste man ju tillsätta i pulver-, grus- eller pelletsform ändå...

Trådskaparen:
Har du provat med betfor? Pelleterade mineraler uppblötta i betfor brukar gå ner. Du kan även smaksätta betforen ytterligare med lite äppeljuice eller annat gott.
 
Sv: Utmaning!

Fibergi müsli?

Värden per kg:
11,5 MJ
116 g smb rp
16 g ca
4 g p
15 g mg
2,1 mg selen
1440 mg vit e

Det beror ju på vad du behöver mest av. Finns en del andra koncentrat i müslifom också.
 
Sv: Utmaning!

Han får inte äta betfor eftersom hans mage kraschar totalt utav det. För att göra det extra omständigt så kan han inte äta något som innehåller socckerbiprodukter, han har en väldigt känslig mage och det har tagit mig lång tid och många grå hår att få det att funka med foder åt honom. Han är svårfödd, men proteinet ligger oerhört högt på honom pga. av det kraftiga höet, så att komplettera med tex. fibergi musli kanske inte är så bra pga. att det tillför ÄNNU mera proteiner??
Ska leta reda på mineralvärdena i höet så får ni lite mer att gå på.
Tror inte jag på något sätt kan lura i honom mineralerna, han är allt annat än glupsk och väääldig kräsen.

Mera tips, ös på bara!!!
 
Sv: Utmaning!

Blöta pelletsmineralerna och rör ner i det vanliga fodret?
 
Sv: Utmaning!

Vad får han för övrigt att äta? Kanske behovet av mineraler täcks? Lyssna till hästen, han kanske inte vill ha för att att det är risk för överskott för honom? Fri tillgång tycker jag är bättre än att försöka lura i dem mineraler. Mineraler i för stora mängder är inte bra för någon!
 
Sv: Utmaning!

örtmineraler från eggersman....du har en åf i falun vad jag vet......dom tror jag ingen häst har nekat faktisk......
 
Sv: Utmaning!

Álin: Redan provat...resultat: han äter inte fodret alls.

Geisli: Behovet av mineraler, spårämnen och vitaminer är INTE på långa vägar täckta med foderstaten han har. Vore det en "gårdshäst" så hade han sluppit, men när det handlar om en hårt tränande och tävlande travhäst som förväntas göra maxprestationer så törs jag inte chansa.

Martha: Tack för det tipset, tror u man kan få en liten provpåse?? Står här med fyra olika säckar mineraler och jag vill inte bli ståendes med en till....
 
Sv: Utmaning!

det tror jag säkert om hon har nåt som är "öppet" ...ska ta reda på telnr till henne om du inte redan vet vem det är...
 
Sv: Utmaning!

Hur får du i han 4 dl foderjäst? Mina hästar börjar matvägra vid 1 dl ungefär.
 
Sv: Utmaning!

Kanske prova alger. Det äter tom min kinkiga islänning.
 
Sv: Utmaning!

Fibergi låg innehåller mycket mineraler och vitaminer. Vet inte om det innehåller socker dock och då får du också göra om foderstaten lite om du byter foder. Annars är eggersmans bra. Min häst har classic och vit & min och det är inga problem det äter han. Om du testar det så kolla om det finns någon sort som du kanske kan börja med.
 
Sv: Utmaning!

KRAFFT Pluss blå/röd eller grön. är mycke hög andel mineraler :smirk:
 
Sv: Utmaning!

Bellan skrev:
Alger och korallkalk!

www.alg-borje.se

Superbra, blandas i fodret. Vet ingen häst som nekat det!

Vår gamla häst tordes inte ens gå nära krubban utan stog och tryckte i ett hörn av boxen när vi försökte med alger... Så det finns iallafall en häst som ratat dom... ;)
 
Sv: Utmaning!

Hej.
Jag har också en travare som vägrade äta mineraler. Jag provade allt: pellets, pelleterat färdigfoder, "grusmineraler,slicksten. Inget fungerade, MEN sen provade jag Hippo Plus, pelleterade mineraler, han åt direkt ur handen och äter dom fortfarande efter 3,5 år. Värt att prova tycker jag.
 
Sv: Utmaning!

Alger har jag tänkt prova som sista alternativ, jag tror inte han kommer att äta det. Men å andra sidan så har han ju överasskat mig förr, foderjästen ätar han ju glatt trots att många mindre kräsna hästar vägrar dem.(CK: Jag rör ut foderjästen i ljummet vatten, ca 4 liter till 4 dl jäst och sen blandar med maten, han äter det glatt. Morgonmaten som är torr och utan jäst är han inte lika förjust i)
Fibergi har jag inte tänkt på, vet att de har melass i bas och active, antar att låg är samma som bas och att de fortfarande har melass i.
Krafft´s peletterade färdigfoder ger jag inte.

Nu ska jag prova Marthas tips först, i andra hand ska jag se om någon kan skänka mig någon dl Hippo plus, tänker inte köpa en femte mineralsäck!

Tack för alla tips, det är lätt att stirra sig blind själv!
Någon som har ytterligare ideér så fram med dem bara!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp